Cum arăta litoralul Mării Negre acum 100 de ani?

17.05.2021
Cum arăta litoralul Mării Negre acum 100 de ani?

Litoralul reprezintă o bogăție naturală, cu care puține țări de pe planetă se pot laudă. Zona este ca un magnet pentru turiștii din țară și străinătate, odată cu deschiderea sezonului estival. De-a lungul timpului, litoralul românesc s-a tot dezvoltat, ajungând la forma din prezent. Intervenția umană în zonă a creat un loc la care mulți visează să ajungă când vine vara.

Cum arăta litoralul românesc pe vremuri?

Acum mai bine de 100 de ani, zona de la țărmul Mării Negre era frecventată de mii de turiști români și străini, în fiecare an. Situația s-a mai schimbat un pic în perioada comunismului, însă chiar și așa locația reprezenta visul oricărui cetățean pentru vacanța de vară.

Prima plajă amenajată de la noi în țară a luat naștere în anul 1882 în dreptul Hotelului Carol (construit în 1882) din Constanța. La acea vreme au fost construite două barăci din scânduri la 1,2 metri deasupra apei, fixate cu șine de fier pe fundul mării. Existau 21 de cabine pentru bărbați și 10 pentru femei. Costum de baie acoperea la acea vreme mare parte din trupul femeilor.

Prima plajă din Mamaia, acolo unde nisipul este extrem de fin, a fost amenajată în 1905. Mamaia avea, pe lângă două pavilioane cu câte 56 de cabine și un foișor, și 45 de gherete pe roți pentru bărbați și 35 pentru femei. Văzând potențialul zonei, peste 130 de personalități ale țării au achiziționat loturi de pământ în noua stațiune la prețul de 30 de bani metrul pătrat.

Trebuie specificat că prețurile nu erau ieftine și cine dorea să se bucure de nisip, soare și apa Mării Negre trebuia să facă economii din timp pentru un sejur de câteva zile.

Peisajul pitoresc a facut ca zona să se dezvolte rapid, iar aici să se ridice mai multe case și vile. Printre cei care aveau proprietăți, în regiune, se numără: Mihail Kogălniceanu, Ionel Teodoreanu, Cezar Petrescu, Mircea Eliade și actorul Constantin Tănase. Sezonul estival începea pe 15 mai și se încheia pe 1 octombrie.

Locațiile de cazare erau împărțite pe patru clase: lux, categoria I, categoria II și categoria III. Ca și în prezent, prețurile erau diferite în funcție de categorie. În perioada de vârf a sezonului estival o cameră cu două paturi ajungea la 220 lei – la lux, 180 lei – clasa I, 140 lei – clasa II și 100 lei – clasa III. Tarifele restaurantelor difereau și ele în funcție de categorie. Un pahar de lapte costa între 3 și 5 lei, 2 ouă fierte 6-7 lei, o supă 8-10 lei, mâncărurile gătite de la 14 la 16 lei, iar fripturile de la 14 la 22 lei.

Care a fost prima stațiune pe litoralul românesc?

Litoralul românesc a fost locuit încă din cele mai vechi timpuri datorită faptului că marea era o sursă bună de hrană. Cercetările arheologice au evidențiat existența obiectelor din cultura Hamangia (5200 de ani î. Hr.). Pe litoral au existat stâne românești de ciobani transhumanți încă din Evul mediu, însă adevărata colonizare a românilor a început abia după anul 1878. Eforie Sud este prima stațiune de pe litoralul românesc.

Eforie Sud a fost înființată de Ioan Movilă, un boier din părțile Moldovei, în anul 1899, atunci când s-a pus piatra de temelie a hotelului care purta tot numele boierului Movilă. Inițial, stațiunea a purtat numele de Băile Techirghiol-Movilă, mai apoi Băile Movilă sau Techirghiol-Movilă.

Foto: primaria-constanta.ro

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cine a fost cel mai bogat om de la bordul Titanicului? A scăpat cu viață?
Cine a fost cel mai bogat om de la bordul Titanicului? A scăpat cu viață?
Una dintre cele mai mari tragedii maritime din istorie a avut loc în anul 1912, atunci când Titanic, cel mai mare pachebot din lume în acele vremuri, s-a ciocnit de un iceberg și s-a scufundat.... citește tot
Craniile lui Mihai Viteazul și Radu cel Mare, fotografiate în 1893. Cum „s-a plimbat” craniul lui Mihai Viteazul prin… Rusia?
Craniile lui Mihai Viteazul și Radu cel Mare, fotografiate în 1893. Cum „s-a plimbat” craniul lui Mihai Viteazul prin… Rusia?
„Turturea paharnic, el a furat capul lui şi l-a adus în ţară, de l-a slujit şi l-a îngropat cu multă cinste ca pe un domn”, nota Letopisețul Cantacuzinesc la ceva vreme după asasinarea... citește tot
Istoria Gării de Nord, locul de unde a plecat Regele Mihai I din România. Bombardată în război, Ceaușescu a vrut să o dărâme
Istoria Gării de Nord, locul de unde a plecat Regele Mihai I din România. Bombardată în război, Ceaușescu a vrut să o dărâme
Cu o vechime de peste un secol și jumătate, Gara de Nord este unul dintre locurile cu tradiție din București. Gara de Nord nu este doar un punct de plecare sau un punct de destinație, ci mult... citește tot