De ce avioanele nu zboară deasupra Antarcticii?

12.01.2024
De ce avioanele nu zboară deasupra Antarcticii?

În trecutul nu foarte îndepărtat, zborurile lungi erau rare și rezervate în principal pentru cei bogați și faimoși sau pentru chestiuni de importanță internațională. Rutele de zbor lungi erau limitate, iar prețurile mai ridicate. Acum, acestea sunt comune și accesibile tuturor, însă chiar și așa avioanele nu zboară peste Antarctica. Oare de ce?

De ce nu zboară avioanele peste Antarctica?

Potrivit specialiștilor în aviație zborul peste Antarctica nu este unul sigur și există mai multe motive pentru care această regiune este ocolită de piloți. În plus, există mai multe preocupări legate de navigație și o lipsă de infrastructură. Iată principalele patru motive pentru care nu se zboară peste Antarctica.

Condiții meteorologice

Primul și cel mai evident motiv este că Antarctica nu are un climat tocmai primitor pentru activitatea umană. Cu unele dintre cele mai reci și extreme temperaturi de pe Pământ, este nevoie de luni de pregătire specială pentru ca oamenii să fie pregătiți să lucreze acolo. Cele mai multe așezări umane din Antarctica sunt centre de cercetare.

Cât de frig este în Antarctica? Ei bine, potrivit datelor oficiale, -89,6 grade Celsius a fost valoare atinsă la Stația Vostok în 1983. Temperatura medie în această parte a Globului, în timpul iernii, se situează în jurul valorii de -40 de grade Celsius. Pentru a conștientiza cât de frig este trebuie să știți că în congelatorul frigiderului se ajunge la -18 grade Celsius.

Este de prisos să spunem că acestea nu sunt condițiile în care veți petrece curând o vacanță, dar nu este nici genul de mediu în care ar trebui să zboare aeronavele. Chiar dacă nu decolează din condiții atât de extrem de reci, gheața va fi totuși o problemă majoră. Dezghețarea este deja esențială pentru avioanele care zboară în condiții meteorologice reci.

Aceasta poate costa deja sute sau chiar mii de dolari pe ședință de dezghețare, în funcție de mărimea avionului și de cantitatea de lichid de dezghețare pe care trebuie să o aplicați. Ba mai mult, trebuie luate în calcul măsurile de anti-înghețare, cum ar fi încălzirea electrică la bord pentru a menține aripile calde și a topi gheața. În plus, chiar și în alte condiții meteorologice reci, există deja o fereastră de timp foarte scurtă, de doar câteva minute după dezghețarea unui avion, în care este sigur să zbori.

Lipsa vizibilității

Antarctica nu este un loc cu cea mai bună vizibilitate din lume. Chiar și în perioadele mai liniștite, fără furtuni de zăpadă, este foarte greu pentru piloți să zboare în siguranță. Este vital ca piloții să mențină contactul cu solul în tot momentul pentru a se asigura că știu unde se îndreaptă. Pierderea poziției lor în timpul zborului este extrem de periculoasă. În plus, întotdeauna există riscul ca piloții să intre în furtuni. Acestea pot fi deja destul de dificile de gestionat în cele mai bune condiții, dar în condițiile extreme ale Antarcticii, ele pot fi mortale.

Lipsa infrastructurii

Este corect să spunem că nu există multă infrastructură în Antarctica, cu atât mai puțin turnuri, aeroporturi și alte structuri care pot ajuta avioanele să decoleze, să aterizeze și să navigheze. Lipsa lor fac ca zborul peste Antarctica să fie asemănător cu unul peste ocean. Cu toate acestea, cel puțin zborul peste un ocean sau o mare are în mod obișnuit o vizibilitate mult mai bună și trasee de zbor anterioare, oferind piloților o idee despre unde să meargă. Toate acestea lipsesc în cazul Antarcticii. Există foarte puține trasee de zbor stabilite și nimic care să ajute în cazul în care trebuie să aterizați.

Navigare și alte preocupări

Lucrurile devin și mai dificile. Regiunile polare au probleme speciale de navigație din cauza câmpurilor magnetice care le străbat. Acestea pot face dificilă navigația avioanelor pentru că zonele polare interferează cu instrumentele de navigație magnetice. În plus, natura izolată a zonei poate face dificilă comunicarea cu controlorii de zbor. Acest lucru este esențial pentru ca piloții să se asigure că merg în direcția corectă și evită orice furtuni sau alte pericole care se îndreaptă spre ei.

FAA a publicat o listă de cerințe pentru zborurile în condiții meteorologice reci, toate acestea fiind necesare pentru zborul peste Antarctica:

Antarctica versus Polul Nord

Dacă zborul peste Antarctica este exclus, ce se întâmplă cu zborul peste Polul Nord? Răspunsul este un pic mai complicat. Deși zborurile polare în general sunt dificile și extrem de rare, ele sunt totuși posibile. Zborurile polare au fost totuși efectuate în trecut, ceea ce înseamnă că există modele pentru traseele de zbor peste regiune pe care controlorii de zbor le pot consulta atunci când planifică și ghidează un traseu în această parte a Pământului. În contrast, acest lucru nu este valabil pentru Antarctica.

Trebuie precizat că există câteva aeroporturi de urgență în apropierea Polului Nord unde aeronavele pot ateriza în cazul în care întâmpină probleme. Așa cum s-a menționat mai sus, acest lucru nu este valabil pentru Antarctica, făcând astfel zborul și mai periculos. Călătoriile în Antarctica au fost mult timp văzute ca expediții aventuroase datorită condițiilor extreme și pericolelor implicate.

Aceste probleme încă nu au fost rezolvate de nicio companie aeriană care dorește să aibă trasee de zbor peste Antarctica. Pentru moment, o mare parte din această regiune rămâne interzisă pentru zboruri, potrivit aerocorner.com.

Foto: Depositphotos.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Ce obsesie perversă și bolnavă avea Elena Ceaușescu? Îi plăcea să se uite la…
Ce obsesie perversă și bolnavă avea Elena Ceaușescu? Îi plăcea să se uite la…
Toată lumea a auzit de Elena Ceaușescu și răutatea de care dădea dovadă. Elena Ceaușescu a fost timp de zeci de ani, una dintre cele mai importante și mai influente femei din România... citește tot
Care este singura insulă din lume unde locuiesc numai oile? Oamenii vin rar acolo, întrucât accesul este dificil!
Care este singura insulă din lume unde locuiesc numai oile? Oamenii vin rar acolo, întrucât accesul este dificil!
Lítla Dímun este cea mai mică dintre cele 18 insule ale arhipelagului Feroe. Aici trăiesc doar câțiva ciobani și sute de oi, într-o armonie perfectă. Accesul turiștilor este extrem de... citește tot
De ce Europa nu poate fi considerat un continent?
De ce Europa nu poate fi considerat un continent?
Prima regiune a lumii care a fost colonizată este Europa. Cea mai timpurie prezență umană în Europa datează de acum aproximativ 1,8 milioane de ani, iar continentul are o istorie lungă de... citește tot