De ce ungurii au făcut 7 poduri peste Dunăre numai în Budapesta și noi abia avem trei și jumătate?

05.08.2024
De ce ungurii au făcut 7 poduri peste Dunăre numai în Budapesta și noi abia avem trei și jumătate?

Când vine vorba despre construcții, a existat o perioadă în care România era printre fruntașele Europei. În anul 1895, România avea cel mai lung și mai măreț pod din Europa. Este vorba despre podul de la Cernavodă. Anii au trecut și vecinii noștri unguri ne-au arătat cum se fac lucrurile. Astăzi, în Budapesta, sunt șapte poduri peste Dunăre. Șapte. Pe o distanță de câțiva kilometri. Cum au reușit ei și noi nu?

Primul pod peste Dunăre construit pe actualul teritoriu al României a fost realizat acum aproape 2.000 de ani în zona Drobeta Turnu-Severin. Era construit din piatră și lemn și făcea legătură între Dacia cu actualul teritoriu al Serbiei. A fost construit în perioada împăratului Traian, de către celebrul Apolodor din Damasc. Doar un picior al acelui pod a mai rămas pe malul românesc.

Al doilea pod peste Dunăre a fost construit în anul 328. Lega actualul sat Celei, pe atunci cetatea Sucidava, de satul bulgăresc Ghiden. Nici acela nu mai este astăzi.

Al treilea pod peste Dunăre a fost construit abia în 1954, în zona localităţii Giurgiu. Acesta leagă malul nordic românesc de cel sudic bulgăresc. Este cunoscut și ca „Podul Prieteniei”.

Cel de-al treilea pod a fost inaugurat în 2013 și conectează orașele Calafat (România) și Vidin (Bulgaria). În Bulgaria, podul este mai cunoscut sub numele Podul 2 peste Dunăre.

Ultima reușită, de această dată 100% românească, a fost inaugurată în 2023 la Brăila. Este vorba despre un pod rutier suspendat care traversează fluviul între municipiul Brăila (județul Brăila) și satul Smârdan (județul Tulcea) din România. Acesta are aproape 2.000 de metri lungime și are o mulțime de probleme. Asfaltul e în valuri din cauza căldurii și a camioanelor de mare tonaj și aici periodic se închide circulația.

Ungurii, campioni la poduri

De cealaltă parte, ungurii sunt campioni la poduri. Numai în capitala Ungariei există șapte poduri celebre peste Dunăre, fără a include și podurile peste insule și podurile care se află parțial în afara Budapestei. Acestea sunt: Podul cu lanțuri, Podul Elisabeta, Podul Arpad, Podul Margareta, Podul Petofi, Podul Rákóczi și Podul Libertății.

Primul dintre acestea a fost Podul cu lanțuri Széchenyi. Inginerul care s-a ocupat de construcție a fost britanicul Adam Clark. De altfel, construcția a fost primul pod permanent peste Dunăre din Ungaria. Podul a fost deschis în anul 1849, an în care în România nu exista nicio astfel de construcție peste Dunăre.

De ce ungurii pot și noi nu?

Spre deosebire de România unde fluviul Dunărea nu trece printr-un oraș important, dezvoltarea capitalei Budapesta a fost direct legată de fluviu. În consecință, necesitatea de a construi multiple poduri pentru a lega diferitele părți ale orașului a fost evidentă.

Ungaria a investit constant în infrastructura de transport pentru a facilita comerțul, mobilitatea și dezvoltarea urbană. Budapesta, fiind un centru economic major, a necesitat și beneficiat de investiții semnificative.

Totodată, cu aproape 2 milioane de locuitori, Budapesta este un oraș cu o densitate ridicată a populației și cu o dezvoltare urbană intensă, ceea ce a creat o nevoie mai mare de infrastructură de transport, inclusiv poduri.

De cealaltă parte, Dunărea formează granița naturală între România și Bulgaria pe o lungime mare. Densitatea mai mică a populației și dezvoltarea economică mai redusă în acele zone au dus la o cerere mai mică pentru construirea de poduri. În plus, zeci de ani, românii și bulgarii au pasat de la unul la altul necesitatea unui pod.

Foto: DepositPhotos.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Povestea fotografului care a așteptat șase ani să aibă cadrul… perfect
Povestea fotografului care a așteptat șase ani să aibă cadrul… perfect
Unii fotografi pot să aștepte ani pentru a obține… cadrul perfect. Aceasta este și povestea italianului Valerio Minato care în urmă cu șase ani și-a propus să facă poza perfectă. După... citește tot
Am început prieteni cu nemții, am sfârșit dușmani. România, percepută o națiune trădătoare în al Doilea Război Mondial. De ce țara noastră a întors armele?
Am început prieteni cu nemții, am sfârșit dușmani. România, percepută o națiune trădătoare în al Doilea Război Mondial. De ce țara ...
Între 1939 și 1945, în Europa a avut loc cel De-al Doilea Război Mondial, după ce Germania nazistă a decis invadarea Poloniei. România a început conflictul de partea nemților, deși armata... citește tot
Cum a apărut celebra expresie „Ai o clasă mai mult decât trenul!”? La început era de bine, apoi a căpătat sens peiorativ
Cum a apărut celebra expresie „Ai o clasă mai mult decât trenul!”? La început era de bine, apoi a căpătat sens peiorativ
În limba română există numeroase expresii folosite în limbajul de zi cu zi, a căror origine este de multe ori necunoscută, dar și expresii a căror proveniență este clară. Sunt expresii... citește tot