Chinezii vor să conecteze Dunărea cu Marea Egee. Care este scopul și de ce România iese în pierdere?

21.07.2021
Chinezii vor să conecteze Dunărea cu Marea Egee. Care este scopul și de ce România iese în pierdere?

China are în vedere un proiect ambițios, dar fezabil, de peste 17 miliarde de dolari, care ar conecta fluviul Dunărea, al doilea cel mai lung râu din Europa după Volga, cu linia de coastă a Mării Egee printr-un nou canal care ar utiliza și sistemele fluviale Morava și Vardar/Axios. Canalul ar lega nordul Greciei până la Belgrad.

Belgradul nu este singurul oraș important situat pe Dunăre, ci și capitalele Austriei (Viena), Ungariei (Budapesta) și Slovaciei (Bratislava), alături de alte centre regionale majore.

Chinezii vor să facă un canal navigabil din Salonic până la Dunăre. Care este scopul?

Deși multă marfă chinezească ajunge deja în România prin Marea Neagră sau Rotterdam în Marea Nordului, un canal care leagă nordul Greciei de Dunăre aproape de Belgrad va reduce timpul de transport către Europa Centrală cu aproximativ trei zile și jumătate, China economisind astfel miliarde de dolari.

Proiectul canalului, împreună cu o nouă legătură feroviară care urmează aceeași axă verticală din nordul Greciei până la Belgrad, ar schimba radical opțiunile de transport în regiunea mai largă. Deși Grecia, Macedonia de Nord și Serbia vor beneficia foarte mult de aceste două proiecte de transport, cei mai mari pierzători vor fi Turcia și România.

În următorii ani aceste țări nu vor mai avea milioane de tone de marfă destinată Europei Centrale trecând prin strâmtoarele Dardanelle și Bosfor și Delta Dunării. Efortul Chinei de a avea cât mai multe rețele și opțiuni de transport favorizează în cele din urmă o regiune care a fost uitată în cea mai mare măsură în ceea ce privește dezvoltarea.

Eventuala construcție a unei legături feroviare și a unui canal din Salonic va fi o lovitură majoră pentru Turcia, deoarece va fi complet ocolită. În esență, Turcia va rămâne o putere terestră așa cum a fost dintotdeauna, în timp ce Grecia, care deține deja cea mai mare flotă comercială din lume măsurată în tonaj, va avea mai multe încărcături asiatice în porturile sale.

Serbia va prospera totuși în viitorul apropiat pe măsură ce va deveni mai integrată în rețelele economice și de transport din Balcani și Europa care fac legătura cu inițiativa Chinei.

Foto: Captură Youtube

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cine a fost românca pe care Michael Jackson a ținut să o viziteze la azil când a venit la București?
Cine a fost românca pe care Michael Jackson a ținut să o viziteze la azil când a venit la București?
În anul 1992, Michael Jackson punea România pe harta lumii după ce alegea țara care doar ieșise din comunism destinația pentru unul dintre concertele sale din turneul „Dangerous World... citește tot
Povestea lui Brendon Grimshaw, omul care a avut un vis: și-a cumpărat o insulă tropicală și „a sălbăticit-o”. A refuzat o ofertă de 50 de milioane de dolari!
Povestea lui Brendon Grimshaw, omul care a avut un vis: și-a cumpărat o insulă tropicală și „a sălbăticit-o”. A refuzat o ...
În anul 1962, un bărbat de 37 de ani din Anglia pe nume Brendon Grimshaw a demisionat brusc. Brendon Grimshaw lucra ca redactor la o publicație din Dewsbury din Yorkshire, Anglia. Cu banii pe... citește tot
Una dintre cele mai bogate țări din lume a decis: transportul public este gratuit. Ce impact a avut decizia?
Una dintre cele mai bogate țări din lume a decis: transportul public este gratuit. Ce impact a avut decizia?
Au trecut patru ani de când Luxemburg a decis ca toate formele de transport public – inclusiv autobuzele, trenurile și tramvaiele – să fie gratuite atât pentru rezidenți, cât și pentru... citește tot