Chinezii vor să conecteze Dunărea cu Marea Egee. Care este scopul și de ce România iese în pierdere?

21.07.2021
Chinezii vor să conecteze Dunărea cu Marea Egee. Care este scopul și de ce România iese în pierdere?

China are în vedere un proiect ambițios, dar fezabil, de peste 17 miliarde de dolari, care ar conecta fluviul Dunărea, al doilea cel mai lung râu din Europa după Volga, cu linia de coastă a Mării Egee printr-un nou canal care ar utiliza și sistemele fluviale Morava și Vardar/Axios. Canalul ar lega nordul Greciei până la Belgrad.

Belgradul nu este singurul oraș important situat pe Dunăre, ci și capitalele Austriei (Viena), Ungariei (Budapesta) și Slovaciei (Bratislava), alături de alte centre regionale majore.

Chinezii vor să facă un canal navigabil din Salonic până la Dunăre. Care este scopul?

Deși multă marfă chinezească ajunge deja în România prin Marea Neagră sau Rotterdam în Marea Nordului, un canal care leagă nordul Greciei de Dunăre aproape de Belgrad va reduce timpul de transport către Europa Centrală cu aproximativ trei zile și jumătate, China economisind astfel miliarde de dolari.

Proiectul canalului, împreună cu o nouă legătură feroviară care urmează aceeași axă verticală din nordul Greciei până la Belgrad, ar schimba radical opțiunile de transport în regiunea mai largă. Deși Grecia, Macedonia de Nord și Serbia vor beneficia foarte mult de aceste două proiecte de transport, cei mai mari pierzători vor fi Turcia și România.

În următorii ani aceste țări nu vor mai avea milioane de tone de marfă destinată Europei Centrale trecând prin strâmtoarele Dardanelle și Bosfor și Delta Dunării. Efortul Chinei de a avea cât mai multe rețele și opțiuni de transport favorizează în cele din urmă o regiune care a fost uitată în cea mai mare măsură în ceea ce privește dezvoltarea.

Eventuala construcție a unei legături feroviare și a unui canal din Salonic va fi o lovitură majoră pentru Turcia, deoarece va fi complet ocolită. În esență, Turcia va rămâne o putere terestră așa cum a fost dintotdeauna, în timp ce Grecia, care deține deja cea mai mare flotă comercială din lume măsurată în tonaj, va avea mai multe încărcături asiatice în porturile sale.

Serbia va prospera totuși în viitorul apropiat pe măsură ce va deveni mai integrată în rețelele economice și de transport din Balcani și Europa care fac legătura cu inițiativa Chinei.

Foto: Captură Youtube

Cele mai noi articole
În România, jocurile loto erau organizate de Biserică. Cum arăta unul dintre primele lozuri și ce înseamnă Loto?
În România, jocurile loto erau organizate de Biserică. Cum arăta unul dintre primele lozuri și ce înseamnă Loto?
Mulți dintre români au jucat, măcar o dată, la Loto 6 din 49. Pentru a pune mâna pe marele premiu săptămânal, participanții trebuie să ghicească 6 numere din 49. Sunt puțini cei care s-au... citește tot
Am fost inginerii Europei. În 1895, România avea cel mai lung și mai măreț pod din Europa
Am fost inginerii Europei. În 1895, România avea cel mai lung și mai măreț pod din Europa
Astăzi, România se află la coada Europei când vine vorba despre infrastructură. Totuși, au fost perioade în care în România se dădea tonul în materie de construcții. De exemplu, în anul... citește tot
Care sunt cele mai ciudate nume de străzi din București?
Care sunt cele mai ciudate nume de străzi din București?
Bucureștiul este cel mai mare oraș din România. Suprafața Capitalei măsoară 228 de km pătrați și are o zeci de mii de bulevarde și străzi adiacente. Numele acestora este dat de autoritatea... citește tot