Chinezii vor să conecteze Dunărea cu Marea Egee. Care este scopul și de ce România iese în pierdere?

21.07.2021
Chinezii vor să conecteze Dunărea cu Marea Egee. Care este scopul și de ce România iese în pierdere?

China are în vedere un proiect ambițios, dar fezabil, de peste 17 miliarde de dolari, care ar conecta fluviul Dunărea, al doilea cel mai lung râu din Europa după Volga, cu linia de coastă a Mării Egee printr-un nou canal care ar utiliza și sistemele fluviale Morava și Vardar/Axios. Canalul ar lega nordul Greciei până la Belgrad.

Belgradul nu este singurul oraș important situat pe Dunăre, ci și capitalele Austriei (Viena), Ungariei (Budapesta) și Slovaciei (Bratislava), alături de alte centre regionale majore.

Chinezii vor să facă un canal navigabil din Salonic până la Dunăre. Care este scopul?

Deși multă marfă chinezească ajunge deja în România prin Marea Neagră sau Rotterdam în Marea Nordului, un canal care leagă nordul Greciei de Dunăre aproape de Belgrad va reduce timpul de transport către Europa Centrală cu aproximativ trei zile și jumătate, China economisind astfel miliarde de dolari.

Proiectul canalului, împreună cu o nouă legătură feroviară care urmează aceeași axă verticală din nordul Greciei până la Belgrad, ar schimba radical opțiunile de transport în regiunea mai largă. Deși Grecia, Macedonia de Nord și Serbia vor beneficia foarte mult de aceste două proiecte de transport, cei mai mari pierzători vor fi Turcia și România.

În următorii ani aceste țări nu vor mai avea milioane de tone de marfă destinată Europei Centrale trecând prin strâmtoarele Dardanelle și Bosfor și Delta Dunării. Efortul Chinei de a avea cât mai multe rețele și opțiuni de transport favorizează în cele din urmă o regiune care a fost uitată în cea mai mare măsură în ceea ce privește dezvoltarea.

Eventuala construcție a unei legături feroviare și a unui canal din Salonic va fi o lovitură majoră pentru Turcia, deoarece va fi complet ocolită. În esență, Turcia va rămâne o putere terestră așa cum a fost dintotdeauna, în timp ce Grecia, care deține deja cea mai mare flotă comercială din lume măsurată în tonaj, va avea mai multe încărcături asiatice în porturile sale.

Serbia va prospera totuși în viitorul apropiat pe măsură ce va deveni mai integrată în rețelele economice și de transport din Balcani și Europa care fac legătura cu inițiativa Chinei.

Foto: Captură Youtube

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Obiceiuri vechi ale oamenilor care par complet nebunești azi. Dacă te jignea cineva, nu-l dădeai în judecată, îl provocai la duel
Obiceiuri vechi ale oamenilor care par complet nebunești azi. Dacă te jignea cineva, nu-l dădeai în judecată, îl provocai la duel
Istoria omenirii este plină de tradiții și obiceiuri care, privite prin ochii moderni, par… complet nebunești. Totuși, pentru oamenii de atunci, ele avea sens, erau legi ale comunității sau... citește tot
Coliva este sau nu desert? Care este istoria colivei?
Coliva este sau nu desert? Care este istoria colivei?
Coliva este unul dintre cele mai vechi și mai semnificative preparate tradiționale din cultura românească și nu numai. Prezentă în mod obișnuit la parastase și evenimente religioase... citește tot
Cum să spui NU fără să te simți vinovat
Cum să spui NU fără să te simți vinovat
Pentru mulți dintre noi, cuvântul „nu” este surprinzător de greu de rostit. Ne temem că îi vom supăra pe ceilalți, că vom părea nepoliticoși sau că vom rata oportunități importante.... citește tot