Chinezii vor să conecteze Dunărea cu Marea Egee. Care este scopul și de ce România iese în pierdere?

21.07.2021
Chinezii vor să conecteze Dunărea cu Marea Egee. Care este scopul și de ce România iese în pierdere?

China are în vedere un proiect ambițios, dar fezabil, de peste 17 miliarde de dolari, care ar conecta fluviul Dunărea, al doilea cel mai lung râu din Europa după Volga, cu linia de coastă a Mării Egee printr-un nou canal care ar utiliza și sistemele fluviale Morava și Vardar/Axios. Canalul ar lega nordul Greciei până la Belgrad.

Belgradul nu este singurul oraș important situat pe Dunăre, ci și capitalele Austriei (Viena), Ungariei (Budapesta) și Slovaciei (Bratislava), alături de alte centre regionale majore.

Chinezii vor să facă un canal navigabil din Salonic până la Dunăre. Care este scopul?

Deși multă marfă chinezească ajunge deja în România prin Marea Neagră sau Rotterdam în Marea Nordului, un canal care leagă nordul Greciei de Dunăre aproape de Belgrad va reduce timpul de transport către Europa Centrală cu aproximativ trei zile și jumătate, China economisind astfel miliarde de dolari.

Proiectul canalului, împreună cu o nouă legătură feroviară care urmează aceeași axă verticală din nordul Greciei până la Belgrad, ar schimba radical opțiunile de transport în regiunea mai largă. Deși Grecia, Macedonia de Nord și Serbia vor beneficia foarte mult de aceste două proiecte de transport, cei mai mari pierzători vor fi Turcia și România.

În următorii ani aceste țări nu vor mai avea milioane de tone de marfă destinată Europei Centrale trecând prin strâmtoarele Dardanelle și Bosfor și Delta Dunării. Efortul Chinei de a avea cât mai multe rețele și opțiuni de transport favorizează în cele din urmă o regiune care a fost uitată în cea mai mare măsură în ceea ce privește dezvoltarea.

Eventuala construcție a unei legături feroviare și a unui canal din Salonic va fi o lovitură majoră pentru Turcia, deoarece va fi complet ocolită. În esență, Turcia va rămâne o putere terestră așa cum a fost dintotdeauna, în timp ce Grecia, care deține deja cea mai mare flotă comercială din lume măsurată în tonaj, va avea mai multe încărcături asiatice în porturile sale.

Serbia va prospera totuși în viitorul apropiat pe măsură ce va deveni mai integrată în rețelele economice și de transport din Balcani și Europa care fac legătura cu inițiativa Chinei.

Foto: Captură Youtube

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cuvântul „domnișoară” ar putea fi interzis definitiv! Francezii, primii care consideră că termenul poate fi folosit cu sens peiorativ
Cuvântul „domnișoară” ar putea fi interzis definitiv! Francezii, primii care consideră că termenul poate fi folosit cu sens ...
Sunt mai bine de 10 ani de când un oraș din vestul Franței a interzis cuvântul ‘mademoiselle‘ – echivalentul francez al cuvântului „domnișoară”. Această mișcare vine în contextul... citește tot
Care sunt domeniile cu cele mai mari creșteri salariale în 2025?
Care sunt domeniile cu cele mai mari creșteri salariale în 2025?
2025 a fost un an în care angajatorii au tratat cu prudență planurile de extindere a echipelor, dar și de majorare a salariilor sau a pachetelor de beneficii extrasalariale. Cu toate acestea, au... citește tot
Explorarea lumii în 2026 începe mai devreme ca niciodată: DAL Travel marchează finalul campaniei aniversare cu un val istoric de rezervări
Explorarea lumii în 2026 începe mai devreme ca niciodată: DAL Travel marchează finalul campaniei aniversare cu un val istoric de rezervări
Interesul românilor pentru călătorii de lungă distanță nu a fost niciodată atât de ridicat. La încheierea campaniei „25 de ani – 25 de zile de promoții”, DAL Travel – unul dintre... citește tot