Cum a testat Anghel Saligny podul peste Dunăre? De ce și-a riscat inginerul viața?

09.06.2020
Cum a testat Anghel Saligny podul peste Dunăre? De ce și-a riscat inginerul viața?

Anghel I. Saligny s-a născut pe 19 aprilie 1854, la Șerbănești, județul Galați și a murit pe 17 iunie 1925, la București. De-a lungul carierei, acesta a fost academician, inginer constructor, ministru și pedagog român. Este considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale în proiectarea și construcția podurilor și silozurilor cu structură metalică, respectiv de beton armat, unul dintre întemeietorii ingineriei românești.

Acum 125 de ani era inaugurat, la Cernavodă, Podul Regele Carol I, care a fost redenumit ulterior Podul Anghel Saligny, după proiectatul şi exectantul construcției. Realizarea acestuia a asigurat legătura dintre București și Constanța, scoțând din izolare zone întregi. Totodată, timpul pe care oamenii și mărfurile îl petreceau pe drum a fost scurtat considerabil.

Cum a fost testată siguranța podului Anghel Saligny?

Podul a fost construit între anii 1890 și 1895 și este înscris în Lista Monumentelor Istorice sub denumirea Podul Carol I cu statuile „Dorobanții”. După mai multe încercări de realizare a acestei construcții, în decembrie 1887, Guvernul  îl însărcinează pe Anghel Saligny cu elaborarea proiectului liniei Feteşti – Cernavodă. După cinci ani de muncă, podul pespe Dunăre şi cel peste Braţul Borcea, care fac parte din acelaşi proiect, au fost finalizate.

La vremea respectivă, podul era cel mai lung din Europa și costase 35 de milioane de lei aur. Construcția a fost realizată la 30 de metri deasupra Dunării, pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai înalte catarge. La inaugurarea acestuia Carol I a bătut ultimul nit, care era de argint.

Rezistenţa podului a fost testată printr-un prim convoi cu 15 locomotive, cu o viteză de 60 km/h, urmat de un al doilea tren, cu o viteză de 80 km/h. În tot acest timp, Anghel Saligny a stat sub pod, pe o şalupă, alături de muncitori. Se poate spune, fără echivoc, că acesta și-a riscat viața, însă geniul său ingineresc l-a făcut să fie sigur de ceea ce a realizat.

 

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Hilar! Cum a murit Albert Camus într-un accident rutier cu biletul de tren nefolosit în buzunar?
Hilar! Cum a murit Albert Camus într-un accident rutier cu biletul de tren nefolosit în buzunar?
A scris că viața nu are sens — apoi a câștigat Premiul Nobel și a murit trei ani mai târziu, cu un bilet de tren nefolosit în buzunar. Pe 4 ianuarie 1960, scriitorul Albert Camus se afla în... citește tot
Platforma care Transformă Experiența Jucătorilor Români în Mediul Online
Platforma care Transformă Experiența Jucătorilor Români în Mediul Online
Industria jocurilor de noroc online din România a explodat în ultimii ani, iar odată cu ea a apărut și o nevoie stringentă: aceea de a avea resurse credibile care să ghideze jucătorii prin... citește tot
Cum Regina Angliei nu a recunoscut cine este și a devenit „o bătrânică necunoscută” păcălind doi turiști americani
Cum Regina Angliei nu a recunoscut cine este și a devenit „o bătrânică necunoscută” păcălind doi turiști americani
Când Regina Elisabeta a II‑a îşi lasă coroana acasă şi păşeşte printre paji­ştile din Balmoral Estate, nimeni nu se aşteaptă la o farsă regală. Totuşi, exact aşa s-a întâmplat... citește tot