E adevărat că pentru a construi podul peste Dunăre, romanii au deviat cursul fluviului?

18.06.2019
E adevărat că pentru a construi podul peste Dunăre, romanii au deviat cursul fluviului?

Construcția unui pod peste Dunăre a fost, secole de-a rândul, o provocare pentru locuitorii spațiului carpato-danubiano-pontic. Primii care au reușit o astfel de minune inginerească au fost romanii. Se întâmpla în anul 103, iar inginer constructor era Apolodor din Damasc.

Podul a fost construit pe Dunărea de Jos, la est de Porțile de Fier, în orașul Drobeta-Turnu Severin, pentru a lega țărmul românesc de cel sârbesc.  Scopul podului a fost de a facilita transportul trupelor romane conduse de Traian şi a proviziilor necesare celei de-a doua campanii militare de cucerire a Daciei regelui Decebal. Construcția celebrului pod a durat aproape doi ani, până în 105.

Când au fost construite primele șosele și poduri din România? Care a fost prima stradă pavată din București?

Cu o lungime de 1134 metri, podul, cunoscut sub denumirea de Podul lui Traian, a avut nevoie de 20 de piloni de susținere. Pentru a construi celebrul pod, romanii au decis să devieze cursul Dunării în amonte de zona unde avea să fie construit podul.

„Prin introducerea unor ţăruşi din lemn de stejar în albia fluviului, lipiţi unul de celălalt, se crea un fel de baraj şi în felul acesta apele izbindu-se de barajul respectiv îl ocoleau fie înspre partea sârbească de astăzi, fie înspre partea românească fiindcă se presupune că această manevră a fost făcută o dată pentru a permite construirea picioarelor dinspre malul sârbesc de astăzi spre mijlocul albiei şi a doua oară acest batardou a fost mutat spre malul românesc pentru a permite construirea pilelor din această parte”, a explicat istoricul Marin Neagoe Iulian pentru adevarul.ro.

Totodată, inginerii care au lucrat la pod au făcut-o într-o perioadă în care apele Dunării erau mai scăzute. Conform scrierii lui Dio Cassius podul avea aproximativ 18 metri în înălțime și 12 în lățime. La construcția podului s-a folosit un ciment special fabricat dintr-un mortar (puzzolana) adus special din Italia.

Nu se știe cu exactitate câți ani a fost folosit podul cu pricina. La ora actuală se păstrează din această construcţie a lui Apolodor din Damasc un fragment al pilei (picior de pod executat din piatră) pe malul Serbiei şi, resturile unei pile şi ale portalului pe malul românesc, la Drobeta.

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Unul dintre cele mai importante momente din istoria recentă a României a fost Războiul de Independență din 1877-1878. De fapt, armata română a participat la Războiul Ruso-Turc din anii... citește tot
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Despre Japonia poți să spui ce vrei, dar nu că este locul unde întârzie trenurile. Pe Internet circulă tot felul de știri legate despre trenurile din Japonia: ba că toate trenurile din țară... citește tot
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
Cine a fost măcar o dată în Israel sau a avut de-a face cu evrei tradiționaliști a putut observa că bărbații poartă pe cap o bucată de material. Aceasta se numește kippah și este un... citește tot