E adevărat că pentru a construi podul peste Dunăre, romanii au deviat cursul fluviului?

18.06.2019
E adevărat că pentru a construi podul peste Dunăre, romanii au deviat cursul fluviului?

Construcția unui pod peste Dunăre a fost, secole de-a rândul, o provocare pentru locuitorii spațiului carpato-danubiano-pontic. Primii care au reușit o astfel de minune inginerească au fost romanii. Se întâmpla în anul 103, iar inginer constructor era Apolodor din Damasc.

Podul a fost construit pe Dunărea de Jos, la est de Porțile de Fier, în orașul Drobeta-Turnu Severin, pentru a lega țărmul românesc de cel sârbesc.  Scopul podului a fost de a facilita transportul trupelor romane conduse de Traian şi a proviziilor necesare celei de-a doua campanii militare de cucerire a Daciei regelui Decebal. Construcția celebrului pod a durat aproape doi ani, până în 105.

Când au fost construite primele șosele și poduri din România? Care a fost prima stradă pavată din București?

Cu o lungime de 1134 metri, podul, cunoscut sub denumirea de Podul lui Traian, a avut nevoie de 20 de piloni de susținere. Pentru a construi celebrul pod, romanii au decis să devieze cursul Dunării în amonte de zona unde avea să fie construit podul.

„Prin introducerea unor ţăruşi din lemn de stejar în albia fluviului, lipiţi unul de celălalt, se crea un fel de baraj şi în felul acesta apele izbindu-se de barajul respectiv îl ocoleau fie înspre partea sârbească de astăzi, fie înspre partea românească fiindcă se presupune că această manevră a fost făcută o dată pentru a permite construirea picioarelor dinspre malul sârbesc de astăzi spre mijlocul albiei şi a doua oară acest batardou a fost mutat spre malul românesc pentru a permite construirea pilelor din această parte”, a explicat istoricul Marin Neagoe Iulian pentru adevarul.ro.

Totodată, inginerii care au lucrat la pod au făcut-o într-o perioadă în care apele Dunării erau mai scăzute. Conform scrierii lui Dio Cassius podul avea aproximativ 18 metri în înălțime și 12 în lățime. La construcția podului s-a folosit un ciment special fabricat dintr-un mortar (puzzolana) adus special din Italia.

Nu se știe cu exactitate câți ani a fost folosit podul cu pricina. La ora actuală se păstrează din această construcţie a lui Apolodor din Damasc un fragment al pilei (picior de pod executat din piatră) pe malul Serbiei şi, resturile unei pile şi ale portalului pe malul românesc, la Drobeta.

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Câți soldați SUA se află în baze miliare din Europa? Ce a spus Trump despre retragerea militarilor americani din România?
Câți soldați SUA se află în baze miliare din Europa? Ce a spus Trump despre retragerea militarilor americani din România?
România şi Aliaţii au fost informaţi de decizia Statelor Unite privind redimensionarea trupelor americane din Europa. Astfel, administrația Donald Trump este pe cale să retragă „mii de... citește tot
Cine a fost primul român care a zburat cu avionul?
Cine a fost primul român care a zburat cu avionul?
Puțini români știu că primul zbor cu un aparat mai greu decât aerul realizat de un român nu a fost făcut de Aurel Vlaicu sau Traian Vuia, ci de un inventator cu totul special: Henri Coandă.... citește tot
Sunt videourile lui Bob Rădulescu cu personajul „Haurențiu” rasiste?
Sunt videourile lui Bob Rădulescu cu personajul „Haurențiu” rasiste?
Bob Rădulescu, amicul lui Mircea Bravo, este implicat într-un scandal enorm după ce a fost acuzat de rasism. Motivul? Personajul Haurenţiu (un rom) pe care-l interpretează în clipurile sale ar... citește tot