De ce trenurile de sub pământ se numesc… metrouri? De unde vine numele de metrou?

26.03.2021
De ce trenurile de sub pământ se numesc… metrouri? De unde vine numele de metrou?

Metroul reprezintă un mijloc de transport în comun, care merge în subteran. Sistemul folosește trenuri electrice, care merg prin tuneluri adânci de până la 60 m. Istoria acestui mod de transport în comun a început, pentru prima dată, la Londra (1860-1863). În timpul Primului Război Mondial, căile ferate electrice subterane erau deja utilizate în Atena, Berlin, Boston, Buenos Aires, Budapesta, Glasgow, Hamburg, Liverpool, New York, Paris și Philadelphia.

Cum este definit un metrou?

Pentru ca un tren să fie definit metrou trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  1. Sistemul de transport să fie urban și să folosească trenuri electrice.
  2. Sistemul este total independent de alt trafic.
  3. Sistemul are o frecvență mare de serviciu.

Pentru ca mijlocul de transport să fie considerat metrou șinele de cale ferată trebuie să fie subterane, altfel acesta este considerat tramvai sau metrou ușor, sau sistem de trenuri urbane precum este RER în Paris sau S-Bahn în Germania și Austria.

Așa arată o stație de metrou în subteran.

De ce metrourile se numesc… metrouri?

Termenul de „metrou” vine de la „Metros”, așa fiind numit sistemul de transport din Paris. Una dintre companiile originale care a construit și a operat sistemul de metrou din Paris, la începutul secolului al XX-lea, a fost Compagnie du Chemin de Fer Métropolitain de Paris. Sistemul de tranzit a fost adesea menționat printr-o versiune scurtată a numelui companiei, „Le Métropolitain” și mai târziu pur și simplu „Métro”. După aceea, „metrou” a devenit modalitatea obișnuită de a se referi la sistemele subterane de tranzit rapid din întreaga lume.

La intrarea în metroul din Paris este afișat următorul anunț:

„Attention à la marche en descendant du train.” – „Urmărește-ți pasul când cobori din tren.”

Cum funcționează trenurile din subteran?

Majoritatea trenurilor din subteran sunt electrice cu rotile de oțel, care circulă pe două șine. Electricitatea este canalizată printr-o șină mijlocie care se cuplează cu mijlocul trenului, sau direct prin cele două șine. Alte sisteme de metrou folosesc electricitatea prin cabluri, deasupra trenurilor, exact ca la suprafață. În liniile de metrou din Paris și Montreal trenurile au roți de cauciuc. Datorită dezvoltării tehnologiei, în ultimii ani, au apărut sisteme de metrou automatizate, fără șofer, care sunt controlate direct de la un centru de control. Acestea se pot găsi în Copenhaga, Singapore, Lille, Paris și alte orașe.

Foto: Wikipedia

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
10 lucruri mai puțin cunoscute despre Nicușor Dan, noul președinte al României
10 lucruri mai puțin cunoscute despre Nicușor Dan, noul președinte al României
Nicușor Dan este noul președinte al României după ce a câștigat alegerile prezidențiale cu 53,6% din voturi. Candidatul independent la prezidențiale a răsturnat avansul lui George Simion din... citește tot
De ce, de cele mai multe ori, restaurantele Burger King și McDonald’s sunt apropiate?
De ce, de cele mai multe ori, restaurantele Burger King și McDonald’s sunt apropiate?
Dacă te-ai plimbat prin orașe mari sau ai fost în centre comerciale, probabil ai observat un fenomen interesant: acolo unde este un restaurant McDonald’s, nu departe se află și un Burger King.... citește tot
Câți musulmani sunt în Franța? De ce aceștia au populat Franța? Care este diferența dintre islamist și musulman?
Câți musulmani sunt în Franța? De ce aceștia au populat Franța? Care este diferența dintre islamist și musulman?
Franța este una dintre cele mai diverse țări din Europa din punct de vedere religios și cultural, iar comunitatea musulmană joacă un rol important în această realitate. Însă pentru a... citește tot