De ce scârțâie vagoanele de metrou când se apropie de Gara de Nord? Ce a vrut Ceaușescu să schimbe!

22.04.2024
De ce scârțâie vagoanele de metrou când se apropie de Gara de Nord? Ce a vrut Ceaușescu să schimbe!

Cine a mers măcar o dată cu metroul prin București a constatat că în apropierea Gării de Nord, vagoanele scârțâie într-un mod aproape deranjant pentru pasageri. Puțini sunt cei care știu că acest lucru se întâmplă dintr-o dorință a lui Nicolae Ceaușescu.

De ce scârțâie vagoanele la Gara de Nord?

Octavian Udriște, cel considerat „Părintele Metroului Bucureștean”, a explicat care este motivul din pricina căruia scârțâie vagoanele la Gara de Nord.

Prima linie de metrou, Magistrala 1 (M1), a fost inaugurată pe 16 noiembrie 1979, între Timpuri Noi și Semănătoarea. Lungimea liniei era de 8,63 kilometri și avea 6 stații. Al doilea tronson a fost deschis în decembrie 1981 și a continuat drumul spre est, numărul stațiilor ajungând la 12.

În 1984 și respectiv 1987 a fost prelungită linia inițială, întâi până la Crângași (0,97 km), și apoi până la Gara de Nord (2,83 km). Stația Gara de Nord are o poveste aparte.

„Inițial, Magistrala 1, trebuia să se termine la Gară și să înceapă o altă magistrală de la Gara de Nord spre Basarab. Tovarășul nu înțelegea de ce la Gara de Nord să fie două stații suprapuse. ‘Nu, tovarăși, să treacă trenurile în continuare. Facem o singură stație. Să nu se oprească la gară. Eu am fost și cu mașina și pe jos și se poate'”, a povestit Octavian Udriște.

Acesta a adăugat: „De aceea, în Gara de Nord, noi avem o gară umplută cu pământ. A cerut ieşirea din Gara de Nord pe strada Polizu. A forţat curba. E o rază mică acolo, dacă auziţi că scârţîe când intră metroul în Gara de Nord şa ştiţi că de la curba aceasta forţată e. O soluţie chinuită. O muncă titanică făcută acolo”.

Nicolae la Gară, Elena la Romană

Octavian Udriște și-a amintit cum s-a ajuns la situația ca stația de la Piața Romană să fie mai îngustă decât celelalte stații. Când i-a fost prezentat proiectul metroului, soția lui Nicolae Ceaușescu a vrut să știe ce obiective industriale sunt în zonă.

„Cei de acolo i-au spus că nu este zonă industrială, însă este ASE-ul. Când a auzit de studenți: ‘Studenții? Au făcut burtă, să meargă pe jos! Fără stație la Romană! Să meargă pe jos!'”, a povestit Octavian Udriște.

Până la urmă, Elena Ceaușescu a fost convinsă de necesitatea stației de metrou la Piața Romană. Totuși, planurile inițiale nu au fost respectate de ingineri, astfel că a ieșit un peron extrem de îngust.

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
La ce folosește butonul mic de pe centura de siguranță?
La ce folosește butonul mic de pe centura de siguranță?
Centura de siguranță, un element esențial pentru siguranța în trafic, ascunde un detaliu aparent minor dar foarte important: butonul negru. Dar, la ce folosește acesta? Centura de siguranță... citește tot
Cum compari corect bonusurile de cazino online în România | Romania Bonuses Finder
Cum compari corect bonusurile de cazino online în România | Romania Bonuses Finder
Compararea celor mai bune bonusuri de cazino în România cu ajutorul Romaniabonusesfinder Piața de gambling online din România continuă să se dezvolte rapid, iar bonusurile de cazino au devenit... citește tot
Puiul de urs, anomalia naturii: Dacă oamenii ar avea aceeași proporție mamă-copil, o femeie ar naște un bebeluș de mărimea unei alune
Puiul de urs, anomalia naturii: Dacă oamenii ar avea aceeași proporție mamă-copil, o femeie ar naște un bebeluș de mărimea unei alune
Puiul de urs este o anomalie a naturii: se naște mai mic decât o chiflă. Discrepanța de mărime dintre mamă și pui este uimitoare. O ursoaică matură poate cântări 200-300 de kilograme, dar... citește tot