De ce Armata Română a distrus podul de la Cosmești?

03.05.2022
De ce Armata Română a distrus podul de la Cosmești?

Anghel Saligny este considerat unul dintre cei mai mari ingineri constructori din istorie în ceea ce privește proiectarea și construcția podurilor și silozurilor cu structură metalică, respectiv de beton armat. Printre realizările sale importante se numără și podul de la Cosmeşti.

Din păcate, această construcție a fost bombardată de Armata Română în timpul Primului Război Mondial, pentru a împiedica trecerea peste Siret a trupelor germane. Decizia a fost una de ultim moment și a ajutat soldații români să facă față atacului german.

Pe lângă acest pod, Generalul Eremia Grigorescu a condus în zilele de 29 iulie – 6 august 1917 o memorabilă rezistenţă de înfrângere a trupelor germane vrăjmaşe care ajunseseră până la pod. Urmele celui de-al doilea pod se cunosc şi astăzi, sub podul actual, când apele scad, se arată pe site-ul Primăriei Cosmeşti.

Cum a fost construit podul de la Cosmești?

Anghel I. Saligny s-a născut pe 19 aprilie 1854, la Șerbănești, județul Galați și a murit pe 17 iunie 1925, la București. Conform istoricilor, în anul 1882 inginerul a proiectat podul de la Cosmești. Realizarea construcției a durat 3 ani, din 1885 până în 1888.

Podul a fost proiectat să aibă cale ferată deasupra și circulație rutieră sub, iar la vremea respectivă era considerat cel mai frumos pod din România, datorită elementelor metalice decorative.

Pentru prima dată, la construcţia acestui pod s-a folosit aerul comprimat sub clopot, metodă utilizată la podul Rochester din Abnglis de Fleur Saint Dennis în anul 1851, se precizează în arhiva Primăriei Cosmeşti.

Podul realizat de Anghel Saligny a fost utilizat timp de aproximativ 30 de ani, până în data de 2 august 1917, când a fost bombardat de Armata Română, pentru a împiedica trecerea peste Siret a trupelor germane.

După terminarea conflictului, pe rămășițele vechiului pod a fost ridicat altul, care a funcționat până în 1924. Ulterior au mai fost realizate mici retușuri, însă podul există și astăzi, iar autoritățile române vor să îi redea strălucirea de altădată.

Foto: Wikimedia.org

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
De ce a fost aleasă Budapesta pentru o nouă întâlnire între Vladimir Putin şi Donald Trump?
De ce a fost aleasă Budapesta pentru o nouă întâlnire între Vladimir Putin şi Donald Trump?
Planificata întrevedere dintre președintele rus Vladimir Putin și fostul președinte american Donald Trump — ce ar urma să aibă loc în Budapesta — ridică numeroase întrebări: de ce... citește tot
Ce a fost impozitul pe sâni în India și cum funcționa?
Ce a fost impozitul pe sâni în India și cum funcționa?
De-a lungul istoriei, numeroase popoare au introdus impozite bizare – de la taxe pe barbă până la taxe pe ferestre. Totuși, unul dintre cele mai șocante și crude exemple de acest tip provine... citește tot
Marele îngheț din 1709. Ziua care a amorțit Europa. Singura dată când lacul Garda a înghețat complet
Marele îngheț din 1709. Ziua care a amorțit Europa. Singura dată când lacul Garda a înghețat complet
În iarna anului 1709, continentul european a fost lovit de cel mai cumplit val de frig din ultimele milenii. Temperaturile au coborât atât de mult încât au înghețat râuri, mări și chiar... citește tot