De ce se dă iarna cu sare pe asfalt? Ce beneficii are?

21.12.2020
De ce se dă iarna cu sare pe asfalt? Ce beneficii are?

Acum că iarna este aici, utilajele cu sare sunt și ele pe drum. Majoritatea oamenilor le numesc așa, însă acestea pot împrăștia altceva decât sarea simplă, în funcție de anumiți factori, precum gradul de îngheț și costuri.

Sarea este cea mai răspândită soluție pentru perioada de iarnă împotriva asfaltului înghețat, deoarece este ieftină, ușor de aplicat și eficientă. Aceasta scade punctul de îngheț al apei. Apa simplă îngheață la 0°C, dar atunci când este cu sare, rămâne lichidă la temperaturi mai scăzute. De exemplu, o soluție de apă care conține 10% sare va rămâne lichidă până când temperatura acesteia atinge –6 ° C.

Aplicarea sării pe un drum înghețat transformă gheața în lichid, dar există mult mai mult decât atât. Intenția nu este de a topi gheața complet, ceea ce ar necesita multă sare, ci de a o sparge. Odată ce legătura este ruptă între asfalt și gheață, este mai ușor ca plugurile să curețe gheața de pe carosabil.

Sare pe asfalt, soluția pentru șoferi

Sarea uscată nu este suficientă pentru a face treaba, deoarece trebuie să fie umedă pentru a se dizolva și a forma „saramură”. De obicei, există un strat foarte subțire de apă pe gheață. Acest lucru este suficient pentru a începe procesul, dar pentru a-l accelera, echipajele vor „uda” de multe ori sarea. Pre-umezirea sării previne, de asemenea, granulele să nu sară prea mult odată ce au intrat pe drum.

Dacă se așteaptă condiții de îngheț, echipajele de întreținere vor pulveriza adesea o soluție care conține apă și sare pe drumurile uscate înainte de sosirea vremii nefavorabile. Pe măsură ce lichidul se usucă, se pot observa linii albe de reziduuri de sare pe carosabil. Când precipitațiile încep să apară, acea sare împiedică lipirea gheții de asfalt, ușurând plugurilor curățarea.

Dar sarea are problemele sale. Accelerează coroziunea prin deteriorarea betonului și a podurilor metalice și favorizează rugina mașinilor. Dacă se spală pe sol de-a lungul drumului sau intră în apă dulce, este dăunător plantelor și faunei sălbatice.

Însă nici sarea nu poate face atât de mult, deoarece începe să-și piardă eficacitatea odată ce temperatura începe să scadă sub aproximativ –9°C și nu poate face nimic odată ce este mai rece decât –18°C.

Alte soluții pentru împiedicarea înghețului de pe asfalt

Există și alternative, dar au problemele lor. Clorura de calciu rămâne eficientă la aproximativ –30°C, atrage umezeala și creează căldură printr-o reacție chimică, deci funcționează mai repede decât sarea.

Dar este cam de două ori mai scump, deci uneori este amestecat cu sare pentru a forma un amestec care funcționează bine și este mai ieftin decât utilizarea clorurii de calciu simplă.

În zonele cu climă foarte rece, în care sarea nu este eficientă, unele municipalități folosesc nisip. Acesta nu topește gheața, dar oferă tracțiune pe ea. Pentru a preveni aglomerarea și înfundarea dispozitivului de împrăștiere, este adesea amestecat cu puțină sare sau clorură de calciu, un amestec cunoscut sub numele de „nisip murat”.

Este ieftin, dar trebuie eliminat de pe drumuri primăvara. Nu este fezabil în zonele mai ușoare, unde s-ar spăla frecvent și ar trebui reaplicat. Dacă se folosește prea mult, poate înfunda scurgerile de pe drum.

Sfecla de zahăr, soluție blândă cu mediul

Există numeroase alte opțiuni chimice, cum ar fi acetat de calciu și magneziu, clorură de potasiu și chiar uree. Multe municipalități din lume, apelează la agricultură și pulverizează un lichid din sfeclă de zahăr.

Sucul în sine nu este eficient, dar este amestecat cu sare. Conținutul său de zahăr mărește eficiența sării, iar amestecul poate funcționa atunci când sunt -32°C. De asemenea, ajută sarea să se lipească de suprafața drumului acolo unde este nevoie.

Pentru a se utiliza pe gheață, sucul de sfeclă de zahăr este rafinat și subțiat pentru a crea fluidul de degivrare. Acesta este considerat ecologic, permițând în același timp echipajelor să folosească mai puțină sare pentru a obține același efect de topire a gheții. În plus, se spune că miroase puțin a caramel.

Ca și în cazul altor variante, prețul este considerabil mai mare decât utilizarea sării. Din acest motiv, este de obicei rezervat pentru aplicații în care va face cel mai bine, cum ar fi pe poduri, potrivit Driving.ca.

Sfecla de zahăr nu este singurul produs agricol care se poate folosi pentru drumuri. Alte opțiuni, fie experimentale, fie folosite de unele culturi, includ suc de murături, piure consumat din producția de bere sau alcool, suc de trestie de zahăr, sirop de porumb și resturi de saramură din brânzeturi moi. POsibil ca sarea să nu fie eliminată niciodată, dar orice lucru care o reduce este o schimbare binevenită.

Foto: Pexels.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Unul dintre cele mai importante momente din istoria recentă a României a fost Războiul de Independență din 1877-1878. De fapt, armata română a participat la Războiul Ruso-Turc din anii... citește tot
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Despre Japonia poți să spui ce vrei, dar nu că este locul unde întârzie trenurile. Pe Internet circulă tot felul de știri legate despre trenurile din Japonia: ba că toate trenurile din țară... citește tot
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
Cine a fost măcar o dată în Israel sau a avut de-a face cu evrei tradiționaliști a putut observa că bărbații poartă pe cap o bucată de material. Aceasta se numește kippah și este un... citește tot