Ce a construit marele Alexandre Gustave Eiffel în România?

16.12.2020
Ce a construit marele Alexandre Gustave Eiffel în România?

Alexandre Gustave Eiffel cunoscut în istorie, în special, pentru realizarea Turnului Eiffel, s-a născut pe 15 decembrie 1832 la Dijon, în Franța, și a murit pe 27 decembrie 1932 la Paris. Deși nu avea o aplecare către inginerie, Eiffel a avut o afinitate pentru realizarea de poduri, însă construcția turnului este considerată a fi marea sa operă.

Gustave Eiffel, pasionat de literatură și istorie

Alexandre Gustave Eiffel nu a fost un elev foarte silitor, însă, în ultimii 2 ani de liceu viața acestuia s-a schimbat. El a fost influențat de unchii săi, Jean – Baptiste Mollerat și Michel Perret, ambii chimiști, care l-au orientat către filozofie, religie și chimie. Drept urmare, Eiffel a început să îi placă tot mai mult istoria și literatura, obținând două diplome: una în științe și cealaltă în literatură.

După terminarea liceului, acesta a început să dezvolte o pasiune pentru inginerie și s-a pregătit intens pentru a intra la cea mai prestigioasă universitate de profil din Franța: École Centrale des Arts et Manufactures. Primul job în domeniul ingineriei a fost acela de a proiecta poduri de tren, la o companie din Bordeaux. De aici, cariera sa a luat un avânt spectaculos, operele sale apărând una după alta.

Astfel, el a proiectat un pod de fier la Bordeaux (1858), a realizat „Galeria de Mașini arcuite și înălțate” pentru expoziția de la Paris (1867). În 1877, a construit un arc de oțel de 160 metri, unde se pot adăposti navele care acostează în Porto, a proiectat viaductul „Garabit” (de peste 540 de metri) pe râul Truyère din sudul Franței – preț de mulți ani, cel mai înalt pod din lume/120 m deasupra cursului de apă. Nu multe persoane știu, însă, Eiffel este cel care a proiectat cadrul „Statuii Libertății” din New York. Cea mai mare realizare a sa este, fără echivoc, construirea Turnului Eiffel (1887-1889), cea care i-a adus renumele de „magicianul fierului”.

Gustave Eiffel și creațiile sale în România

În România, Gustave Eiffel a avut mai multe realizări care au rămas în istorie. În anul 1873, acesta a proiectat cea mai mare piață agro-alimentară din Iași. O construcție gigantică din fier care, din păcate, a fost demolată în anii 1960. Conform planurile sale s-a ridicat și mausoleul familiei politicianului Petre P. Carp, de pe moșia conacului din Țibănești, Iași.

La 6/18 mai 1872, era încheiată, la București, o înțelegere româno-rusă, care stabilea necesitatea unei legături feroviare între Iași și Chișinău. Drept urmare, s-a apelat la Gustave Eiffel pentru a realiza un pod peste Prut. Astfel, în perioada 1876-1877, s-a construit podul de la Ungheni, dat în folosință pe 9/21 aprilie 1877, cu doar 3 zile înainte ca Rusia să declare război Turciei. Construcția a rămas în istorie sub denumirea de „Podul de flori”, iar la 6 mai 1990, zeci de mii de români de pe cele două maluri ale Prutului s-au reîntâlnit și s-au îmbrățișat, după circa jumătate de secol de înstrăinare.

Așa arată podul de la Ungheni, proiectat de Gustave Eiffel

 

Foto: Wikipedia

AZI ÎN ISTORIE
Ziua de 1 septembrie este cea de-a 244-a a calendarului gregorian și a 245-a în anii bisecți. În această zi au avut loc de-a lungul timpului evenimente care au marcat istoria lumii și pe cea a...
Cele mai noi articole
Ce țări folosesc propria rețea de internet?
Ce țări folosesc propria rețea de internet?
Procesul globalizării a adus în viața oamenilor schimbări pe care le resimțim și astăzi. Internetul este probabil cel mai important aspect al dezvoltării globalizării. Acesta reușește să... citește tot
De ce Elena Ceaușescu nu a vrut stație de metrou la Piața Romană? „Au făcut burtă, să meargă pe jos”
De ce Elena Ceaușescu nu a vrut stație de metrou la Piața Romană? „Au făcut burtă, să meargă pe jos”
Nicolae și Elena Ceaușescu au condus România după bunul plac. Cei doi aveau cunoștințe minime, spre deloc, în aproape orice domeniu, însă cu toate acestea au modelat țara după voința lor.... citește tot
Ce poluează mai mult benzina sau motorina?
Ce poluează mai mult benzina sau motorina?
Omenirea este într-o continuă dezvoltare și schimbare. Grija pentru mediul natural și sănătatea umană a schimbat complet lumea în ultima perioadă. Industria auto s-a modificat mult în... citește tot