Care este povestea primei NAVE ROMÂNEȘTI care a făcut înconjurul lumii?

26.02.2021
Care este povestea primei NAVE ROMÂNEȘTI care a făcut înconjurul lumii?

Anul 1963 va rămâne scris cu litere de aur în istoria marinei autohtone deoarece atunci s-a consemnat prima călătorie în jurul Pământului efectuată de o navă sub pavilion românesc.

Această performanţă incredibilă pentru acea vreme a fost realizată de cargoul „Bucureşti“, la bordul căreia s-au aflat 37 de marinari aflați sub comanda căpitanului de cursă lungă Liviu Neguţ.

Nava „București” era pe atunci una dintre cele mai bine echipate nave din flota noastră maritimă. Construit în Iugoslavia în anul 1962 și lansat la apă cu doar un an înainte de acea călătorie de neuitat, cargoul avea dimensiuni impresionante: 150 de metri lungime și o lățime de aproape 20 de metri.

La bordul navei au fost încărcate de-a lungul acestei călătorii mărfuri de toate felurile, de la mii de tone de zahăr, de mezeluri sau instrumente de scris, până la tractoare și instalații necesare pentru ridicarea unei fabrici de materiale de construcții în orașul Santiago de Cuba.

Cum a înconjurat lumea Cargoul „București”?

Cargoul „București” a ridicat ancora din portul Constanța în dimineaţa zilei de 11 august 1963 și a luat-o „cap-compas” spre Gibraltar pentru ca echipajul să primească şi hărţile de navigaţie, pe care nu le aveau la bord și de care aveau nevoie pentru a putea străbate Atlanticul şi Pacificul.

Prima oprire a fost la Santiago de Cuba, acolo unde marinarii români au descărcat echipamentele destinate construirii unei fabrici de ciment. După trei zile aceștia au plecat către Havana, iar de aici către Boqueron, în golful Guantanamo.

”Bucuresti”: Prima nava romaneasca ce a înconjurat globul Sursa foto: cugetliber.ro

În periplul său, nava românească a mai acostat în Panama, China și Singapore pentru a lăsa sau a prelua mărfuri, pentru aprovizionare cu toate cele necesare navei sau echipajului sau pentru diverse formalități birocratice.

Navigatorii români au străbătut Marea Egee, Marea Marmara, Marea Mediterană, Marea Roșie, Marea Antilelor, Marea Chinei de Est și, desigur, Marea Neagră. De asemenea, „București” a străbătut Oceanul Atlantic, Oceanul Pacific și Oceanul Indian.

La capătul unei călătorii care a durat 134 de zile și care s-a întins pe distanța a peste 27.000 de mile marine, în ziua de 22 decembrie 1963, cargoul „București” a ajuns în Portul Constanţa, unde marinarii de pe prima navă maritimă care a făcut înconjurul lumii s-au bucurat de o primire călduroasă.

După 22 de ani a urmat „Voroneț”

Cargoul „București” nu avea să rămână singura navă sub pavilion românesc care face ocolul Pământului pe apă. În anul 1985 a fost rândul unui alt cargo românesc să pornească într-o călătorie în jurul lumii.

În ziua de 8 mai 1985, cargoul „Voroneț” ridica ancora din portul Constanța avându-i la timonă pe comandantul Vasile Feștean și pe căpitanul Virgil Popescu.

După o călătorie care a durat 213 zile și în care a străbătut aproximativ aceeași distanță ca nava „Buurești”, cargoul „Voroneț” s-a întors acasă în ziua de 13 decembrie 1985.

Foto: Descoperă.ro

Cele mai noi articole
Povestea celui mai bizar mormânt din România vechi de 4.000 de ani
Povestea celui mai bizar mormânt din România vechi de 4.000 de ani
În anul 1997, undeva în județul Botoșani era descoperit un mormânt bizar care i-a lăsat fără răspuns pe cercetători și care și în zilele noastre păstrează mistere nedezlegate. Este... citește tot
Ce s-a întâmplat azi, 5 august?
Ce s-a întâmplat azi, 5 august?
Ziua de 5 august, a 217-a zi a calendarului gregorian și a 218-a zi în anii bisecți, a consemnat de-a lungul timpului mai multe evenimente care au marcat istoria, inclusiv pe cea a țării... citește tot
De ce este fildeșul de elefant atât de prețios? Care este explicația?
De ce este fildeșul de elefant atât de prețios? Care este explicația?
Fildeșul este un material produs din dinții și din colții unor mamifere precum elefantul, rinocerul, morsa sau mamutul. Dar, în general, cuvântul „fildeș” este folosit pentru colții de... citește tot