Ce s-a întâmplat cu cea mai mare navă construită vreodată în România?

03.12.2020
Ce s-a întâmplat cu cea mai mare navă construită vreodată în România?

Petrolierul „Independența” a fost cea mai mare navă construită vreodată la șantierul naval din Constanța. Multă vreme vasul a fost considerat mândria flotei românești, fiind un adevărat „Titanic”. Din păcate, destinul acestei nave a fost unul tragic, iar totul a fost parcă prevestit, încă de la lansarea pentru prima dată la apă.

Nava „Independența”, o lansare eșuată

Gigantul petrolier a fost construit de șantierul naval din Constanța, iar la data de 28 mai 1977 a avut loc ceremonia de botez. Vasul avea o înălţime de 42 de metri şi o lungime de 304 metri. Elena și Nicolae Ceaușescu au fost prezenți pentru a vedea cum imensa navă este lansată la apă. Evenimentul a fost un eșec, fiindcă sticla de șampanie care a lovit nava nu s-a spart, iar acest lucru a fost considerat un semn rău, iar de către cei mai superstițioși chiar un blestem.

Se spune că e bine ca o navă să fie botezată de o femeie. Aceasta a fost Elena Ceauşescu. Iar ea n-a fost instruită că sticla aceea de şampanie pe care a aruncat-o, s-o trimită cu o anumită forță. Şi sticla s-a atins de bordaj, dar nu s-a spart. Asta pentru marinari e un semn rău că nava aceea va avea o problemă la un moment dat, a povestit pentru Digi24 Ioan Gomboșanu, unul dintre marinarii de pe „Independența”.

Momentul când Elena Ceaușescu a aruncat cu sticla de șampanie în nava „Independența”

Ultimul voiaj, drumul spre „moarte”

Rapoartele din arhiva flotei navale românești arată că nava se deteriora de la o zi la alta și aceasta ajunsese să fie reparată pe drum. În acea perioadă, industria avea nevoie de petrol, iar „Independența” făcea voiaje fără să se oprească. Ultimul drum a consemnat și cea mai mare tragedie din istoria flotei navale românești.

Nava „Independența” avea o capacitate de încărcare de 150.000 tdw. Pe 15 noiembrie 1979, petrolierul făcea al 19-lea transport și se afla în Marea Marmara, pregătit să traverseze strâmtoarea Bosfor spre Marea Neagră. La ora 04:35, ora României, vasul românesc a fost lovit de cargo-ul grecesc Evriali. Tot țițeiul transportat s-a vărsat în apă, iar în urma coliziunii scânteile create au dus la o imensă tragedie. Nava a explodat, iar dintre cei 45 de marinari aflați la bord 42 au murit, 11 fiind dați dispăruți. Incendiul a fost stins pe 14 decembrie 1979, abia după 29 de zile.

Potrivit lui Ioan Gomboșanu, explozia petrolierului a fost atât de puternică încât a distrus geamurile locuințelor din Istanbul pe o rază de 10 km. Vinovat de ciocnirea celor două vase a fost comandantul grec al cargoului Evriali, Alekos Adamopulos. Acesta a fost condamnat la „doar” 20 de luni de închisoare.

Pentru a nu se afla adevărul despre cum a dispărut petrolierul, autoritățile comuniste au trecut evenimentul la „strict secret”. După această tragedie, au rămas în urmă 30 de văduve și 41 de copii fără tată. Nava „Independența” a fost atât de avariată încât nu a mai putut fi recuperată pentru reparații.

Foto: adevarul.ro

Cele mai noi articole
Top 3 cele mai frumoase și spectaculoase saline din România
Top 3 cele mai frumoase și spectaculoase saline din România
Adevărate palate de sare, țara noastră găzduiește saline ce reprezintă destinații turistice de mare interes datorită potențialului natural pe care acestea îl oferă, dar mai ales pentru... citește tot
Care va fi cel mai înalt pod din România? Unde va fi acesta?
Care va fi cel mai înalt pod din România? Unde va fi acesta?
Desfășurare impresionantă de forțe pe malul Dunării, la Tulcea și Brăila, acolo unde cel mai lung pod din România al treilea din Europa prinde contur pe zi ce trece. Cel mai important proiect... citește tot
De unde vine expresia românească „om cu scaun la cap”?
De unde vine expresia românească „om cu scaun la cap”?
De-a lungul istoriei, românii au inventat numeroase expresii şi locuțiuni care fac referire la inteligența, creierul, mintea sau caracterul omului. Pentru ușurința în exprimare, toate aceste... citește tot