Ce s-a întâmplat cu cea mai mare navă construită vreodată în România?

03.12.2020
Ce s-a întâmplat cu cea mai mare navă construită vreodată în România?

Petrolierul „Independența” a fost cea mai mare navă construită vreodată la șantierul naval din Constanța. Multă vreme vasul a fost considerat mândria flotei românești, fiind un adevărat „Titanic”. Din păcate, destinul acestei nave a fost unul tragic, iar totul a fost parcă prevestit, încă de la lansarea pentru prima dată la apă.

Nava „Independența”, o lansare eșuată

Gigantul petrolier a fost construit de șantierul naval din Constanța, iar la data de 28 mai 1977 a avut loc ceremonia de botez. Vasul avea o înălţime de 42 de metri şi o lungime de 304 metri. Elena și Nicolae Ceaușescu au fost prezenți pentru a vedea cum imensa navă este lansată la apă. Evenimentul a fost un eșec, fiindcă sticla de șampanie care a lovit nava nu s-a spart, iar acest lucru a fost considerat un semn rău, iar de către cei mai superstițioși chiar un blestem.

Se spune că e bine ca o navă să fie botezată de o femeie. Aceasta a fost Elena Ceauşescu. Iar ea n-a fost instruită că sticla aceea de şampanie pe care a aruncat-o, s-o trimită cu o anumită forță. Şi sticla s-a atins de bordaj, dar nu s-a spart. Asta pentru marinari e un semn rău că nava aceea va avea o problemă la un moment dat, a povestit pentru Digi24 Ioan Gomboșanu, unul dintre marinarii de pe „Independența”.

Momentul când Elena Ceaușescu a aruncat cu sticla de șampanie în nava „Independența”

Ultimul voiaj, drumul spre „moarte”

Rapoartele din arhiva flotei navale românești arată că nava se deteriora de la o zi la alta și aceasta ajunsese să fie reparată pe drum. În acea perioadă, industria avea nevoie de petrol, iar „Independența” făcea voiaje fără să se oprească. Ultimul drum a consemnat și cea mai mare tragedie din istoria flotei navale românești.

Nava „Independența” avea o capacitate de încărcare de 150.000 tdw. Pe 15 noiembrie 1979, petrolierul făcea al 19-lea transport și se afla în Marea Marmara, pregătit să traverseze strâmtoarea Bosfor spre Marea Neagră. La ora 04:35, ora României, vasul românesc a fost lovit de cargo-ul grecesc Evriali. Tot țițeiul transportat s-a vărsat în apă, iar în urma coliziunii scânteile create au dus la o imensă tragedie. Nava a explodat, iar dintre cei 45 de marinari aflați la bord 42 au murit, 11 fiind dați dispăruți. Incendiul a fost stins pe 14 decembrie 1979, abia după 29 de zile.

Potrivit lui Ioan Gomboșanu, explozia petrolierului a fost atât de puternică încât a distrus geamurile locuințelor din Istanbul pe o rază de 10 km. Vinovat de ciocnirea celor două vase a fost comandantul grec al cargoului Evriali, Alekos Adamopulos. Acesta a fost condamnat la „doar” 20 de luni de închisoare.

Pentru a nu se afla adevărul despre cum a dispărut petrolierul, autoritățile comuniste au trecut evenimentul la „strict secret”. După această tragedie, au rămas în urmă 30 de văduve și 41 de copii fără tată. Nava „Independența” a fost atât de avariată încât nu a mai putut fi recuperată pentru reparații.

Foto: adevarul.ro

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Swatch aduce atmosfera verii cu ceasuri pline de culori neon
Swatch aduce atmosfera verii cu ceasuri pline de culori neon
La vremuri noi, colecții noi. În prag de vară, brand-ul elvețian de ceasuri Swatch, fondat în anul 1983 readuce la viață spiritul anilor ’80 și ’90 prin noua colecție Swatch Neon, care... citește tot
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Procesele de payroll trebuie realizate pe baza unui flux rapid în orice companie, pentru o gestionare cât mai eficientă a resursei umane și a timpului. Un program salarii, care este denumit și... citește tot
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
Puțini știu adevărata poveste din spatele expresiei „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”, folosită adesea cu dispreț. Dar dacă ne întoarcem în timp, în perioada sclaviei romilor,... citește tot