Care este cea mai apropiată planetă de Soare? Dar cea mai îndepărtată?

25.05.2021
Care este cea mai apropiată planetă de Soare? Dar cea mai îndepărtată?

Încă de la descoperirea lui Pluto în anul 1930, copiii au crescut învățând că Sistemul Solar are nouă planete. Toate acestea s-au schimbat la sfârșitul anilor 1990, când astronomii au început să se contreze pe tema: Este Pluto o planetă sau nu?

Care este cea mai apropiată planetă de Soare?

Într-o decizie extrem de controversată, Uniunea Astronomică Internațională a decis, în cele din urmă, în 2006 să desemneze Pluto ca „planetă pitică”, reducând lista adevăratelor planete ale Sistemului Solar doar la opt.

Ordinea acestora care începe de la Soare spre exterior este următoarea: Mercur, Venus, Pământ, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun. Dacă am include și planeta pitică (Pluto), atunci aceasta ar veni după Neptun.

Planeta Mercur este cea mai apropiată planetă de Soare. Ca atare, înconjoară soarele mai repede decât toate celelalte planete, motiv pentru care romanii l-au numit după zeul lor mesager cu picioare rapide.

Sumerienii știau, de asemenea, despre Mercur încă de acum cel puțin 5.000 de ani. A fost adesea asociat cu Nabu, zeul scrisului. Planetei Mercur i s-au dat și nume separate pentru apariția sa atât ca stea de dimineață, cât și ca stea de seară. Astronomii greci știau, totuși, că cele două nume se refereau la același corp, iar Heraclit, în jurul anului 500 î.e.n., a crezut în mod corect că atât Mercur, cât și Venus orbitau în jurul Soarelui, nu al Pământului.

Lucruri pe care trebuie să le știi despre Mercur

Deoarece planeta este atât de aproape de Soare (la o distanță de aproximativ 58 de milioane de kilometri), temperatura suprafeței lui Mercur poate atinge o temperatură arzătoare de 450 grade Celsius, iar noaptea temperaturile pot scădea până la minus 170 grade Celsius, o oscilare a temperaturii de peste 600 grade Celsiuc, cea mai mare din sistemul solar.

Mercur este cea mai mică planetă din sistemul nostru solar, fiind puțin mai mare decât Luna. De pe suprafața lui Mercur, Soarele ar părea de peste trei ori mai mare decât atunci când este privit de pe Pământ, iar lumina soarelui ar fi de șapte ori mai strălucitoare. Din această cauză nu s-au găsit dovezi de viață pe Mercur.

În ciuda apropierii sale de Soare, Mercur nu este cea mai fierbinte planetă din sistemul nostru solar. Acest titlu aparține Planetei Venus, datorită atmosferei sale dense.

O zi pe Mercur (timpul necesar pentru ca Mercur să se rotească o dată față de stele) durează 59 de zile pe Pământ. Un ciclu zi-noapte pe Mercur durează 175,97 zile de pe Pământ. Mercur face o orbită completă în jurul Soarelui (un an în timpul lui Mercur) în doar 88 de zile de pe Pământ, potrivit NASA.

Mercurul este o planetă stâncoasă, cunoscută și sub numele de planetă terestră. Mercurul are o suprafață solidă, plină de cratere, la fel ca Luna.

Atmosfera rarefiată a lui Mercur sau exosfera este compusă în principal din oxigen (O2), sodiu (Na), hidrogen (H2), heliu (He) și potasiu (K). Atomii care sunt aruncați de pe suprafață de vântul solar și impacturile micrometeoroide creează exosfera lui Mercur.

Îți recomandăm:
Biserica Ortodoxă Română este cea mai înaltă instituție religioasă din țară. Statisticile arată că numărul total al credincioșilor depășește 87% din populația țării. Sfânta...
Ziua de 1 decembrie este cea de 335-a zi a calendarului gregorian și a 336-a zi în anii bisecți. Până la sfârșitul anului au mai rămas 30 de zile. Ziua Națională a României sau Ziua Marii...
Curiozități despre Isaac Newton, omul care a înțeles după ce legi funcționează Universul
Isaac Newton (25 decembrie 1642 / 4 ianuarie 1643 – 20 / 31 martie 1727) a fost persoana care a revoluționat din temelii fizica. Savantul a descoperit gravitația și a fost prima persoană din... citește tot
Care au fost cele mai ciudate procese din istorie?
Majoritatea societăților, într-o formă sau alta, au avut sisteme concepute pentru a rezolva disputele și pentru a susține statul de drept. Tensiunile și dramele din sălile de judecată au... citește tot
Ce trebuie să faci dimineața pentru a avea o viață sănătoasă?
Dimineața este acea parte a zilei în care organismul parcă se mișcă ceva mai încet decât în mod normal. Durează un pic de timp până când corpul își intră în ritmul său normal, iar... citește tot