În cât timp a fost construit Turnul Eiffel?

22.12.2023
În cât timp a fost construit Turnul Eiffel?

Turnul Eiffel, simbolul Franței, a început să fie ridicat în data de 26 ianuarie 1887 și a fost finalizată în doar doi ani, două luni și cinci zile. Maestrul din spatele acestei realizări grandioase a fost inginerul francez Alexandre Gustave Eiffel. Totuși, puțini știu că influența sa arhitectonică s-a extins și în România, marcând cu amprenta sa unele dintre construcțiile semnificative ale țării noastre.

Ce realizări a avut în România Alexandre Gustave Eiffel?

Gustave Eiffel, unul dintre cei mai respectați arhitecți din istorie, nu s-a limitat doar la proiectarea Turnului Eiffel și a Statuii Libertății. În România, construcții mai puțin cunoscute, precum Podul de la Ungheni, hotelul Traian din Iași și cea mai mare piață agro-alimentară din Iași, au fost ridicate după planurile maestrului francez. Eiffel a pus în aplicare aceleași principii arhitectonice și în aceste locuri, creând astfel o legătură inedită între construcțiile românești și cele cunoscute la nivel mondial.

Născut la 15 decembrie 1832, în Dijon, Franța, Gustave Eiffel și-a început cariera de inginer după absolvirea Colegiului de Artă și Manufactură în 1855. Specializarea sa în construcții din metal, cu accent pe poduri, a reprezentat baza pe care și-a construit ulterior celebrele opere.

Construcția Turnului Eiffel a fost demarată în 1887 și finalizată în 1889, aducându-i lui Gustave porecla de „magicianul fierului”. Guvernul francez a fost cel care a susținut proiectul, organizând un concurs cu ocazia Expoziției Universale din 1889, având tema Revoluția Franceză. Eiffel a trimis proiectul său, un monument de aproape 300 de metri, care a stârnit scepticism și uimire. Cu toate acestea, comisia de concurs a acceptat proiectul, iar Turnul Eiffel a fost amplasat la intrarea principală a expoziție.

Ar trebui să fiu gelos pe turn. E mai celebru decât mine. (Gustave Eiffel)

Turnul Eiffel, un simbol al Franței

Atrăgând anual 5,5 milioane de vizitatori, Turnul Eiffel se înalță la 300 de metri, variind în funcție de condițiile atmosferice. Deși a fost necesară utilizarea a peste 10.000 de tone de oțel și peste 18.000 de piese, construcția a fost finalizată în doar doi ani, cu un singur muncitor decedat în timpul lucrărilor.

Puțini știu că siguranța construcției și posibilitatea ridicării unei structuri atât de masive într-un timp record se datorează unui inginer român, Gheorghe Pănculescu. Gustave Eiffel însuși a recunoscut contribuția unei invenții inginerești a lui Pănculescu la realizarea turnului.

Astfel, povestea construcției Turnului Eiffel și legăturile sale cu România aduc în prim-plan nu doar geniul lui Gustave Eiffel, ci și contribuția inestimabilă a unui inginer român, Gheorghe Pănculescu, în realizarea acestei capodopere arhitectonice remarcabile.

Foto: Depositphotos.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Guess genți de mână – alege cel mai bun model mini
Guess genți de mână – alege cel mai bun model mini
Gențile mini au devenit alegerea ideală pentru cei care apreciază funcționalitatea și eleganța într-un pachet compact. Indiferent dacă preferi un stil minimalist sau unul plin de detalii... citește tot
Cum a dus Carol al II-lea România la primul Campionat Mondial? El a făcut lotul, mai ceva ca Gigi Becali! Doar patru echipe din Europa au fost prezente!
Cum a dus Carol al II-lea România la primul Campionat Mondial? El a făcut lotul, mai ceva ca Gigi Becali! Doar patru echipe din Europa au fost ...
În anul 1930, în Uruguay, avea loc primul Campionat Mondial de fotbal din istorie. Turneul final trebuia să aibă la start 16 națiuni, dar Japonia, Siam și Egipt s-au retras. Au rămas 13... citește tot
Fabuloasa istorie a autobuzului care făcea curse regulate din Marea Britanie în India. Cât dura un drum?
Fabuloasa istorie a autobuzului care făcea curse regulate din Marea Britanie în India. Cât dura un drum?
Într-o epocă domnitată de rapiditate și de curse aeriene regulate, pare greu de crezut că acum mai puțin de 100 de ani exista un autobuz care făcea curse regulate între Londra și Calcutta,... citește tot