De ce Elena Ceaușescu nu a vrut stație de metrou la Piața Romană? „Au făcut burtă, să meargă pe jos”

01.09.2022
De ce Elena Ceaușescu nu a vrut stație de metrou la Piața Romană? „Au făcut burtă, să meargă pe jos”

Nicolae și Elena Ceaușescu au condus România după bunul plac. Cei doi aveau cunoștințe minime, spre deloc, în aproape orice domeniu, însă cu toate acestea au modelat țara după voința lor. Așa se face că metroul din București putea să fie mult mai dezvoltat, dar tovarășii au decis altceva.

Metroul din București, realizat după schița lui Ceaușescu

Dimitrie Leonida (23 mai 1883 – 14 martie 1965) a fost printre primii care s-a gândit la realizarea unui metrou în București. Potrivit Wikipedia.org, acesta a proiectat o cale ferată subterană cu linia principală Gara de Nord – Sfântul Gheorghe – Calea Moșilor și ramificația Sfântul Gheorghe – Filaret. Proiectul a fost pus însă în practică abia în anii 1970, la ordinul lui Nicolae Ceaușescu.

Liderul comunist a dorit un metrou sută la sută românesc, fără ajutor rusesc sau, mai ales, american. Acest lucru de altfel s-a și întâmplat, însă a avut mici probleme. Motivul? Doleanțele Tovarășăi Elena Ceaușescu, care devenise din ce în ce mai implicată în politica țării. Aceasta dorea ca stațiile de metrou să existe doar în zonele industriale. Așa s-a ajuns ca stația de la Piața Romană să fie mai îngustă decât celelalte stații, fiindcă acolo nu există o zonă industrială, ci doar ASE-ul.

„Cei de acolo i-au spus că nu este zonă industrială, însă este ASE-ul. Când a auzit de studenți … ‘Studenții? Au făcut burtă, să meargă pe jos! Fără stație la Romană! Să meargă pe jos!'”, a povestit Octavian Udriște, fostul director al Metrorex, pentru gandul.ro.

Până la urmă, Elena Ceaușescu a fost convinsă de necesitatea stației de metrou la Piața Romană. Totuși, planurile inițiale nu au fost respectate de ingineri, astfel că a ieșit un peron extrem de îngust.

Octavian Udriște a mai spus: Au făcut însă o mare greșeală atunci când au construit-o. Spre exemplu, pereții mulați, așa se numesc, trebuiau să-i lase la lățimea respectivă, cu peroanele normale, dar ei, de frică, i-au făcut la nivel de casetă, de tunel. Când s-a primit indicația să se facă totuși stația, peronul s-a făcut, evident, pe partea cealaltă,

Potrivit proiectului inițial, metroul trebuia să pornească din Drumul Taberei până în Balta Albă, însă liderul comunist a decis să plece din Militari. Ceaușescu a modificat și proiectul Magistralei I , Republica – Crângași, care trebuia să se oprească la Gara de Nord și de acolo să se facă o altă stație, de unde să plece trenurile spre Grivița, Titulescu, Pantelimon. Dictatorul considera că nu este nevoie de o a doua stație, iar lucrurile trebuie făcute bine cu minim de investiții.

Ceaușescu a zis clar că doar o singură stație, cum două, trenul să meargă în continuare. ‘O singură stație, că eu am fost cu mașina și pe jos și am luat-o pe Polizu, și se poate’, spunea el. De aceea, la Gara de Nord, noi avem dedesubt o stație umplută cu pământ unde scârție vagoanele, pentru că nu am putut construi sub clădiri din cauza terenului nisipos și al pânzei freatice, a declarat Octavian Udriște, potrivit sursei citată mai sus.

Așadar, făurirea societății socialiste s-a făcut după viziunea și concepția lui Nicolae Ceaușescu. Multe dintre construcțiile sale megalomane nu și-au avut rostul, însă au fost construite de frica dictatorului.

Foto: nytimes.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Mit sau adevăr? De ce, în Japonia, doar bărbații au voie să gătească sushi?
Mit sau adevăr? De ce, în Japonia, doar bărbații au voie să gătească sushi?
Întrebarea „De ce doar bărbații au voie să gătească sushi?” circulă des în spațiul public, însă ea pornește dintr-un amestec de mituri, jumătăți de adevăr și interpretări... citește tot
Povestea unui australian care a fost aproape de moarte, dar apoi s-a îmbogățit peste noapte câștigând de DOUĂ ORI la loterie
Povestea unui australian care a fost aproape de moarte, dar apoi s-a îmbogățit peste noapte câștigând de DOUĂ ORI la loterie
În anul 1998, Bill Morgan, un șofer de camion din Australia în vârstă de 37 de ani, părea să fie cel mai ghinionist om de pe planetă. În timp ce se afla la muncă, a fost implicat într-un... citește tot
Curiozități despre „Cravata galbenă”, filmul autobiografic al lui Sergiu Celibidache
Curiozități despre „Cravata galbenă”, filmul autobiografic al lui Sergiu Celibidache
Filmul „Cravata Galbenă” prezintă extraordinara poveste a lui Sergiu Celibidache (1912-1996), unul dintre cei mai celebri și mai controversați dirijori ai secolului al XX-lea. Pelicula este... citește tot