Povestea fabuloasă a românului Dumitru Dan, primul om care a făcut ocolul Pământului la pas

20.03.2023
Povestea fabuloasă a românului Dumitru Dan, primul om care a făcut ocolul Pământului la pas

Românul Dumitru Dan a fost prima persoană din lume care a reușit să facă ocolul Pământului pe jos. Acesta a reușit să străbată în opinci 100.000 de kilometri, intrând astfel în Cartea Recordurilor. Bărbatul a apărut în anul 1916 în paginile ziarelor din întreaga lume și, cu toate acestea, el a rămas pentru restul vieții un simplu profesor de geografie în Buzău.

Dumitru Dan a reușit să facă ocolul Pământului în șase ani, parcurgând aproximativ 100.000 de kilometri pe jos. Impresionant așa ceva! Profesorul nostru a participat împreună cu alți trei români la un concurs organizat de Touring Club de France, desfășurat între anii 1910 și 1916. Din nefericire, competiția a fost întreruptă din cauza Primului Război Mondial, fiind încheiată abia în data de 14 iulie 1923 la Paris.

Nimeni nu a mai reușit acest lucru

Experiența românului nostru a intrat în Cartea Recordurilor, în anul 1985, și, până în prezent, nimeni nu a mai reușit să facă ocolul Pământului pe jos. Călătoria a fost una plină de provocări, iar profesorul din Buzău a dat dovadă de un corp și o minte de fier.

Totul a pornit, în anul 1910, când Dumitru Dan, Paul Pârvu, Gheorghe Negreanu şi Alexandru Pascu, au decis să dea ocol Terrei la pas. Cu doi ani înainte, aceștia s-au în scris în concursul Touring Club de France, unde era un premiu de 100.000 de franci pentru cel care reușea să parcurgă 100.000 de km pe jos. Potrivit datelor oficiale, au fost înscriși 200 de candidați, însă doar românul nostru a reușit să ajungă la final.

Cetățenii noștri s-au antrenat timp de doi ani de zile, iar în anul 1910 au pornit la drum prin forțele proprii, fiindcă așa era regulamentul. Aceștia trăiau în Franța și munceau pe timp de noapte pentru a face față cheltuielilor, însă când au început antrenamentele au revenit în țară și parcurgeau câte 45 de km pe zi. În tot acest timp au învățat mai multe limbi străine și au luat lecții de medicină și cartografie.

În data de 1 aprilie 1910, cei patru români au plecat la drum din București, fiind îmbrăcați în straie populare românești și cu opinci în picioare. Toți aveau la picioare un dispozitiv care înregistra că merg pe jos și nu încalcă regulamentul. Bărbații mergeau câte 10 ore pe zi, pe jos, iar în deșertul african au fost aproape de o tragedie, rămânând fără apă și mâncare o bună perioadă de timp.

Tragedie după tragedie, dar și un record mondial

În data de 17 iulie 1911, românii se aflau în India și au fost invitați la palatul rajahului din Mumbai. Din păcate, în timpul vizitei, Alexandru Pascu a murit intoxicat cu opium. Cei trei rămași în competiție au ajuns în anul 1912 la Rio de Janeiro, iar de acolo au luat vaporul către Yokohama, Japonia. Pe vas aceștia trebuiau să parcurgă un anumit număr de pași, potrivit regulamentului.

În timp ce traversau munții în China, Gheorghe Negreanu a murit, căzând într-o prăpastie. Așadar, în competiție au mai rămas doar Dumitru Dan şi Paul Pârvu. După 90.000 de km, picioarele lui Pârvu au cedat, medicii interzicându-i să mai continue aventura. Din păcate, acesta a murit cu membrele inferioare amputate.

Dumitru Dan a revenit în Europa la trei ani după ce părăsise continentul, singur. Acesta mai avea de parcurs 4.000 de km din cei 100.000, însă din cauza Primului Război Mondial competiția a fost oprită. Cu toate acestea, recordul românului a fost înregistrat, Dumitru Dan primind cei 100.000 de franci francezi. Pe parcursul călătoriei, cei patru români au schimbat 28 de costume naţionale şi 497 de perechi de opinici.

Foto: youtube.com și adevarul.ro

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Unul dintre cele mai importante momente din istoria recentă a României a fost Războiul de Independență din 1877-1878. De fapt, armata română a participat la Războiul Ruso-Turc din anii... citește tot
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Despre Japonia poți să spui ce vrei, dar nu că este locul unde întârzie trenurile. Pe Internet circulă tot felul de știri legate despre trenurile din Japonia: ba că toate trenurile din țară... citește tot
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
Cine a fost măcar o dată în Israel sau a avut de-a face cu evrei tradiționaliști a putut observa că bărbații poartă pe cap o bucată de material. Aceasta se numește kippah și este un... citește tot