De ce punctele la tenis sunt 15, 30, 40? Cum a apărut acest sistem de scor?

15.07.2019
De ce punctele la tenis sunt 15, 30, 40? Cum a apărut acest sistem de scor?

Simona Halep a câștigat în 2019 Turneul de tenis de la Wimbledon după ce a învins-o în finala pe Serena Williams cu 6-2, 6-2. La acest meci s-au uitat nu doar fanii tenisului, ci o țară întreagă. Totuși, puțini sunt cei care știu de ce punctele din game-urile de la tenis sunt 15, 30, 40. Cum a apărut acest sistem de scor?

Unul dintre cele mai mari mistere legate de tenis de câmp rămâne sistemul de scor folosit în cadrul fiecarui ‘game’. De unde și până unde s-a ajuns la 15, 30, 40?

Ei bine, din păcate nu există un răspuns clar, ci doar supoziții. În primul rând, este destul de clar că un sistem de numerotare „1, 2, 3…” ar fi fost imposibil de implementat, pentru că punctele din „game-uri” ar fi fost confundate cu cele din seturi.

De ce tenismenii de la Wimbledon sunt obligați să se îmbrace în alb?

Există destui specialiști în tenis care afirmă că 15, 30, ar proveni de la acele ceasului. Cum rămâne însă cu 40? În mod logic, dacă ar trebui să calculăm din sfert în sfert de oră, după 30 nu ar urma 45?

Sistemul de scor folosit in tenis

Istoricul Steve Flink explică în cartea sa „The Greatest Tennis Matches of All Time”: „Ține de comoditate. Este mai ușor pentru arbitru să anunțe la microfon ’40’, decât ’45’, indiferent că vorbim despre limba franceză sau despre limba engleză”.

„Nu cred că există cineva care să știe cum de a apărut acest scor”, spune Elizabeth Wilson, cea care a scris „Love Game: A History of Tennis, from Victorian Pastime to Global Phenomenon”.

O poezie scrisă câțiva ani după lupta de la Agincourt din anul 1415 numără punctele – 15, 30, 45 – într-un joc de tenis dintre regele englez Henry V și francezul Dauphin. Așadar, cândva, 40-ul cunoscut astăzi era 45.

Totuși, un tratat francez din secolul al XVI-lea a folosit sintagma „40 de puncte” pentru un scor de tenis și nu 45. Așadar, 45 s-a pierdut între anii 1400 și 1600. Hilar, nu-i așa? Cel mai probabil cei care au scris tratatul au ales 40 pentru că era mai scurt și mai ușor de pronunțat decât 45. „Quarante” în loc de „quarante-cinq”.

Cele mai noi articole
E adevărat că în perioada interbelică țăranii români dormeau cu animalele în casă?
E adevărat că în perioada interbelică țăranii români dormeau cu animalele în casă?
Românii au fost dintotdeauna un popor de oameni harnici, muncitori, puțin educați, specializați mai ales în muncile agricole și în crescutul animalelor. În perioada interbelică, românii au... citește tot
Care este singura mănăstire din țară cu altarul spre sud?
Care este singura mănăstire din țară cu altarul spre sud?
România este considerată una dintre țările mai sărace din lume, însă din punct de vedere spiritual țara noastră se situează aproape de vârf. Românii sunt un popor credincios și se pot... citește tot
E adevărat că dacă alergi prin ploaie te uzi mai mult decât dacă mergi la pas?
E adevărat că dacă alergi prin ploaie te uzi mai mult decât dacă mergi la pas?
Ploaia este un fenomen natural care dă multe bătăi de cap oameniilor. Foarte multe persoane sunt prinse, în decursul vieții, neechipate corespunzător, și de multe ori sfârșesc udate până... citește tot