De ce nu zboară avioanele peste Muntele Everest?

09.09.2021
De ce nu zboară avioanele peste Muntele Everest?

Avioanele zboară deasupra plafonului de nori deoarece, cu cât se înalță mai sus, cu atât aerul se rarefiază și zborul devine mai ușor. Există, însă, un loc pe Terra pe deasupra căruia avioanele evită să zboare, iar acesta este Muntele Everest.

Avioanele comerciale pot zbura la altitudini cuprinse între 8.800 și 11.500 metri. Totuși, aeronavele pot zbura chiar mai sus de atât, însă motivul pentru care nu fac acest lucru îl reprezintă siguranța.

În cazul unei urgențe, cum ar fi depresurizarea cabinei, ar dura mai mult pentru ca pilotul să poată aduce avionul la o altitudine sigură pentru pasageri.

De asemenea, dacă avioanele zboară la altitudini mai joase deoarece, ajutate fiind și de vânt, consumă mai puțin combustibil, ceea ce la altitudini mai mari nu se întâmplă.

De ce ocolesc avioanele Muntele Everest?

Așa arată harta zborurilor în Asia pe radar. Zona unde nu apar avioane este Podișul Tibet cu Vârful Everest (situat la granița cu Nepal) / Foto: FlightRadar24

 

Un pilot spunea odată că Munții Himalaya sunt foarte frumoși, însă doar dacă îi admiri le televizor, nicidecum prin hubloul aeronavei.

Vârful Everest face parte din sistemul muntos Himalaya din Asia Centrală, care este situat între câmpia Indo-Gangetică (la sud) și Podișul Tibet (la nord). Everestul este, după cum bine se știe, cel mai înalt punct de pe Terra, având o altitudine de 8.848 de metri.

Avioanele pot zbura la altitudini de până la 12.000-13.000 de metri, în timp ce unele pot atinge chiar dublul înălțimii Everestului, așa cum este cazul unui Boeing-747.

Cu toate acestea, culoarele de zbor ale aeronavelor comerciale nu trec pe deasupra Everestului deoarece munții creează o vreme de neiertat.

De cele mai multe ori, condițiile meteo de la altitudinile mari se schimbă de la minut la minut, iar vremea potrivnică și vânturile extrem de putrenice asociate creează turbulențe puternice.

În Tibet există aeroporturi, însă acestea sunt folosite exclusiv de avioanele de mici dimeniuni destinate aproviziozării zonei și cele destinate transporturilor regionale.

Motive pentru care avioanele ocolesc Everestul

Un avion de mici dimensiuni pe un aeroport din Tibet

 

– Dacă unul dintre motoare se defectează, pilotul va trebui să coboare aeronava până la o altitudine de 6.000-7.000 de metri, iar deasupra Everestului acest lucru este, practic, imposibil.
– Dacă se produce o depresurizare a cabinei, avionul trebuie să coboare până la o altitudine la care este suficient aer pentru ca pasagerii să poată respira normal, lucru imposibil de realizat peste Himalaya. Aeronava dispune de oxigen pentru doar 20 de minute.
– În caz de extremă urgență, o aterizare forțată în Tibet este sortită eșecului deoarece sunt foarte puține zonele cu teren plat și suficient de lung pentru ca un avion să poată ateriza. Șansele de a te izbi de versanții abrupți sunt foarte mari.

Foto: Unsplash.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum a dus Carol al II-lea România la primul Campionat Mondial? El a făcut lotul, mai ceva ca Gigi Becali! Doar patru echipe din Europa au fost prezente!
Cum a dus Carol al II-lea România la primul Campionat Mondial? El a făcut lotul, mai ceva ca Gigi Becali! Doar patru echipe din Europa au fost ...
În anul 1930, în Uruguay, avea loc primul Campionat Mondial de fotbal din istorie. Turneul final trebuia să aibă la start 16 națiuni, dar Japonia, Siam și Egipt s-au retras. Au rămas 13... citește tot
Fabuloasa istorie a autobuzului care făcea curse regulate din Marea Britanie în India. Cât dura un drum?
Fabuloasa istorie a autobuzului care făcea curse regulate din Marea Britanie în India. Cât dura un drum?
Într-o epocă domnitată de rapiditate și de curse aeriene regulate, pare greu de crezut că acum mai puțin de 100 de ani exista un autobuz care făcea curse regulate între Londra și Calcutta,... citește tot
Istoria DN1-Valea Prahovei, cel mai înjurat drum din România. Cum a ajuns de la… potecă plină de tâlhari la primul Drum Național?
Istoria DN1-Valea Prahovei, cel mai înjurat drum din România. Cum a ajuns de la… potecă plină de tâlhari la primul Drum Național?
Nu există șofer din România care să nu fi petrecut ore bune pe Valea Prahovei, dacă și-a dorit o escapadă la munte. Unul dintre cele mai tranzitate drumuri din România este o corvoadă... citește tot