De ce n-a făcut Ceaușescu mai multe autostrăzi?

05.03.2019
De ce n-a făcut Ceaușescu mai multe autostrăzi?

A1, cea mai veche autostradă din România, a fost construită în doar cinci ani, între 1967 şi 1972, din ordinul lui Nicolae Ceauşescu. Totuși, deși avea în plan mai mult de 3.000 de km de autostradă, regimul comunist a mai construit doar 17 km pe A2, în total 113 km. De ce n-a făcut Ceaușescu mai multe autostrăzi?

Ceaușescu și autostrăzile…

Pe data de 4 februarie 1967, a început construcţia Autostrăzii Bucureşti – Piteşti, prima autostradă din România, denumită şi A1. Lucrările de construcţie ale autostrăzii Bucureşti-Piteşti au fost finalizate în 1972, autostrada având o lungime de 96 de kilometri şi patru benzi de circulaţie. Totuși, până în 1989, Nicolae Ceaușescu ar mai fi putut face autostrăzi, dar nu a făcut-o. De ce? Care este explicația acestei decizii, aparent, ciudate.

În perioada comunistă, nu erau atât de multe automobile ca astăzi și nu exista o nevoie acută de autostrăzi. În plus, au fost vremuri în care benzina era din ce în ce mai greu de procurat şi exista o raţie lunară. Ceauşescu a decis ca maşinile să circule alternativ, iar traficul era cu adevărat descongestionat, astfel că nu avea nimeni nevoie de autostrăzi.

„Planul lui Ceauşescu nu era să dea banii pe autostrăzi pe care să nu circule nimeni”, a explicat pentru publicația shtiu.ro unul dintre inginerii care au participat activ la construcția autostrăzii A1.

Acoliții dictatorului obișnuiau să facă un recensământ şi în urma acestuia stabileau care sunt prioritățile, iar construcția de autostrăzi nu a fost niciodată o prioritate. Cum în provincie erau într-un număr foarte mic, studiile nu arătau niciodată necesitatea unei autostrăzi.

Cifrele statistice indicau faptul că în Bucureşti erau 100.000 de maşini în anul 1985, faţă de aproximativ trei milioane de autoturisme care circulă astăzi în Capitală.

Voia autostradă care să taie țara

Ceaușescu nu era împotriva autostrăzilor, doar amâna construcția acestora. Se spune că fostul dictator își dorea o autostrada care să traverseze sudul țării, de la Timișoara până la Vama Veche, trecând prin București, Alexandria, Craiova și Drobeta-Turnu Severin. Din păcate, nu a mai apucat să-și ducă planul la bun sfârșit căci a venit Revoluția din 1989.

Foto: dozadebine.ro

AZI ÎN ISTORIE
Ziua de 16 august este cea de-a 228-a zi din calendarul gregorian și a 229-a zi în anii bisecți. În această zi, în anul 1877, la Gorni-Studen, în Bulgaria, are loc întâlnirea dintre...
Cele mai noi articole
Înainte de David Popovici a fost Johnny Weissmüller! „Tarzan” a fost de cinci ori campion olimpic la înot
Înainte de David Popovici a fost Johnny Weissmüller! „Tarzan” a fost de cinci ori campion olimpic la înot
David Popovici este cel mai rapid înotător din lume. Pe 14 august 2022, bucureșteanul a doborât recordul mondial la 100 de metri liber, la CE de natație de la Roma. Popovici a înotat cei 100 de... citește tot
Curiozități despre Donald Trump. Cine îi tunde părul lui Donald Trump?
Curiozități despre Donald Trump. Cine îi tunde părul lui Donald Trump?
Donald Trump a fost unul dintre cei mai controversați președinți din istoria Statelor Unite ale Americii. Acesta s-a născut pe 14 iunie 1946, la New York, și a ajuns șeful celei mai puternice... citește tot
Cea mai frumoasă prietenie din literatura română. A rămas repetent doar ca să fie colegi de clasă
Cea mai frumoasă prietenie din literatura română. A rămas repetent doar ca să fie colegi de clasă
De-a lungul timpului, cultura românească a fost promovată de diferite personalități. Mihai Eminescu, Ion Creangă, Ion Luca Caragiale, Tudor Arghezi și Gala Galaction sunt doar câțiva dintre... citește tot