De ce n-a făcut Ceaușescu mai multe autostrăzi?

05.03.2019
De ce n-a făcut Ceaușescu mai multe autostrăzi?

A1, cea mai veche autostradă din România, a fost construită în doar cinci ani, între 1967 şi 1972, din ordinul lui Nicolae Ceauşescu. Totuși, deși avea în plan mai mult de 3.000 de km de autostradă, regimul comunist a mai construit doar 17 km pe A2, în total 113 km. De ce n-a făcut Ceaușescu mai multe autostrăzi?

Ceaușescu și autostrăzile…

Pe data de 4 februarie 1967, a început construcţia Autostrăzii Bucureşti – Piteşti, prima autostradă din România, denumită şi A1. Lucrările de construcţie ale autostrăzii Bucureşti-Piteşti au fost finalizate în 1972, autostrada având o lungime de 96 de kilometri şi patru benzi de circulaţie. Totuși, până în 1989, Nicolae Ceaușescu ar mai fi putut face autostrăzi, dar nu a făcut-o. De ce? Care este explicația acestei decizii, aparent, ciudate.

În perioada comunistă, nu erau atât de multe automobile ca astăzi și nu exista o nevoie acută de autostrăzi. În plus, au fost vremuri în care benzina era din ce în ce mai greu de procurat şi exista o raţie lunară. Ceauşescu a decis ca maşinile să circule alternativ, iar traficul era cu adevărat descongestionat, astfel că nu avea nimeni nevoie de autostrăzi.

„Planul lui Ceauşescu nu era să dea banii pe autostrăzi pe care să nu circule nimeni”, a explicat pentru publicația shtiu.ro unul dintre inginerii care au participat activ la construcția autostrăzii A1.

Acoliții dictatorului obișnuiau să facă un recensământ şi în urma acestuia stabileau care sunt prioritățile, iar construcția de autostrăzi nu a fost niciodată o prioritate. Cum în provincie erau într-un număr foarte mic, studiile nu arătau niciodată necesitatea unei autostrăzi.

Cifrele statistice indicau faptul că în Bucureşti erau 100.000 de maşini în anul 1985, faţă de aproximativ trei milioane de autoturisme care circulă astăzi în Capitală.

Voia autostradă care să taie țara

Ceaușescu nu era împotriva autostrăzilor, doar amâna construcția acestora. Se spune că fostul dictator își dorea o autostrada care să traverseze sudul țării, de la Timișoara până la Vama Veche, trecând prin București, Alexandria, Craiova și Drobeta-Turnu Severin. Din păcate, nu a mai apucat să-și ducă planul la bun sfârșit căci a venit Revoluția din 1989.

Foto: dozadebine.ro

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Ce este o țară transcontinentală? Câte țări transcontinentale există?
Ce este o țară transcontinentală? Câte țări transcontinentale există?
O țară transcontinentală este acea țară care face parte dintr-un anumit continent, însă o parte din teritoriile acesteia sunt împărțite geografic între două sau mai multe continente. Mai... citește tot
Cea mai bătrână găină din istorie! Cât trăiesc găinile? Care este recordul de viață al unei găini?
Cea mai bătrână găină din istorie! Cât trăiesc găinile? Care este recordul de viață al unei găini?
Găinile sunt printre cele mai comune animale domestice pe întreg Globul pământesc. Fie că sunt crescute pentru carne, pentru ouă sau pur și simplu ca animale de companie, aceste păsări le... citește tot
De ce nu s-a construit un pod între Africa și Europa în strâmtoarea Gibraltar? Sunt doar 14 km!
De ce nu s-a construit un pod între Africa și Europa în strâmtoarea Gibraltar? Sunt doar 14 km!
Strâmtoarea Gibraltar este un punct foarte important pe harta Terrei. Această strâmtoare face legătura dintre Africa și Europa are o lungime de aproximativ 60 de kilometri și o lățime... citește tot