De ce n-a făcut Ceaușescu mai multe autostrăzi?

05.03.2019
De ce n-a făcut Ceaușescu mai multe autostrăzi?

A1, cea mai veche autostradă din România, a fost construită în doar cinci ani, între 1967 şi 1972, din ordinul lui Nicolae Ceauşescu. Totuși, deși avea în plan mai mult de 3.000 de km de autostradă, regimul comunist a mai construit doar 17 km pe A2, în total 113 km. De ce n-a făcut Ceaușescu mai multe autostrăzi?

Ceaușescu și autostrăzile…

Pe data de 4 februarie 1967, a început construcţia Autostrăzii Bucureşti – Piteşti, prima autostradă din România, denumită şi A1. Lucrările de construcţie ale autostrăzii Bucureşti-Piteşti au fost finalizate în 1972, autostrada având o lungime de 96 de kilometri şi patru benzi de circulaţie. Totuși, până în 1989, Nicolae Ceaușescu ar mai fi putut face autostrăzi, dar nu a făcut-o. De ce? Care este explicația acestei decizii, aparent, ciudate.

În perioada comunistă, nu erau atât de multe automobile ca astăzi și nu exista o nevoie acută de autostrăzi. În plus, au fost vremuri în care benzina era din ce în ce mai greu de procurat şi exista o raţie lunară. Ceauşescu a decis ca maşinile să circule alternativ, iar traficul era cu adevărat descongestionat, astfel că nu avea nimeni nevoie de autostrăzi.

„Planul lui Ceauşescu nu era să dea banii pe autostrăzi pe care să nu circule nimeni”, a explicat pentru publicația shtiu.ro unul dintre inginerii care au participat activ la construcția autostrăzii A1.

Acoliții dictatorului obișnuiau să facă un recensământ şi în urma acestuia stabileau care sunt prioritățile, iar construcția de autostrăzi nu a fost niciodată o prioritate. Cum în provincie erau într-un număr foarte mic, studiile nu arătau niciodată necesitatea unei autostrăzi.

Cifrele statistice indicau faptul că în Bucureşti erau 100.000 de maşini în anul 1985, faţă de aproximativ trei milioane de autoturisme care circulă astăzi în Capitală.

Voia autostradă care să taie țara

Ceaușescu nu era împotriva autostrăzilor, doar amâna construcția acestora. Se spune că fostul dictator își dorea o autostrada care să traverseze sudul țării, de la Timișoara până la Vama Veche, trecând prin București, Alexandria, Craiova și Drobeta-Turnu Severin. Din păcate, nu a mai apucat să-și ducă planul la bun sfârșit căci a venit Revoluția din 1989.

Foto: dozadebine.ro

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Procesele de payroll trebuie realizate pe baza unui flux rapid în orice companie, pentru o gestionare cât mai eficientă a resursei umane și a timpului. Un program salarii, care este denumit și... citește tot
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
Puțini știu adevărata poveste din spatele expresiei „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”, folosită adesea cu dispreț. Dar dacă ne întoarcem în timp, în perioada sclaviei romilor,... citește tot
De ce Ucraina n-a vrut ca România să intre în NATO? Cum s-au opus vecinii de la nord?
De ce Ucraina n-a vrut ca România să intre în NATO? Cum s-au opus vecinii de la nord?
Pe data de 29 martie 2004, România a aderat în mod oficial la NATO alături de Bulgaria, Estonia, Lituania, Slovacia și Slovenia. Aceasta era una dintre cele mai importante reușite pe plan extern... citește tot