Care sunt diferențele dintre un drum express și o autostradă?

07.07.2021
Care sunt diferențele dintre un drum express și o autostradă?

DX12 va fi primul drum express din țara noastră. Acesta va face legătura între Pitești și Craiova și va avea o lungime totală de 121,18 km.

Multe dintre autostrăzile care făceau parte din planurile oficiale publicate de autoritățile române, printre care și autostrada Sibiu-Pitești, au fost transformate oficial în drumuri expres în Masterplanul General de Transport.

Conform normativelor stabilite de autorități, teoretic, drumurile expres nu diferă cu mult comparativ cu clasicele autostrăzi. Un drum expres se deosebește de o autostradă prin lipsa benzii de siguranță și prin viteza maximă legală cu care pot circula mașinile. În rest, în ambele cazuri este vorba de șosele cu câte cel puțin două benzi pe sens, care ocolesc orașele și care nu se întâlnesc niciodată la nivel cu o altă cale de transport.

Deoarece sunt destui oameni care fac confuzie între drumurile express și autostrăzi vom explica detaliat ce înseamnă fiecare în parte și care sunt diferențele dintre ele.

Care sunt caracteristicile unui drum express vs autostradă?

Denumit și drum rapid, drumul express este un drum public unde viteza minimă cu care pot circula mașinile este de 50 km/h, iar cea maximă de 120 km/h la câmpie. În schimb, pe autostradă se poate rula cu o viteză maximă admisă de 130 km/h.

Viteza maximă scade în funcție de forma de relief, astfel că, în zonele de deal și de munte, aceasta scade până la 100 și chiar 80 km/h.

Spre deosebire de autostradă, un drum express nu are benzi de urgenţă și nici spaţii de demarcare. Spre comparație, autostrăzile trebuie să fie prevăzute în mod obligatoriu cu benzi de urgență pe fiecare sens de mers.

O altă diferență între cele două tipuri de șosea constă în faptul că, pe drumurile express, în funcție de relief, pot să existe sau nu benzi de accelerare/decelerare. Totodată, benzile de circulație sunt cu 25 de centimetri mai înguste.

Construcția drumurilor express este de obicei mai ieftină decât în cazul autostrăzilor. Astfel, dacă este să ne luăm după anumite surse ministeriale, drumurile rapide vor putea fi realizate cu un buget cu circa 30% mai mic decât în cazul autostrăzilor, lăsându-se posibilitatea ca pe viitor să poată fi transformate în autostrăzi, în funcţie de trafic.

O altă diferență o reprezintă separatorul dintre sensurile de mers. De regulă, în cazul autostrăzii, se optează pentru un parapet metalic, în timp ce pe drumurile expres sunt folosite așa-numitul parapet New Jersey, care este realizat din beton. În același timp, autostrăzile au obligatoriu parapet metalic și pe margine, detaliu care în cazul drumului expres este opțional.

Foto: Ziarul Financiar

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Fabuloasa poveste a inginerului care l-a taxat pe Henry Ford cu 10.000 de dolari: 1 dolar pentru o piesă și 9.999 pentru că a știut care piesă
Fabuloasa poveste a inginerului care l-a taxat pe Henry Ford cu 10.000 de dolari: 1 dolar pentru o piesă și 9.999 pentru că a știut care ...
În plină glorie industrială, când fabricile Ford erau adevărate uzine ale progresului, una dintre liniile de producție s-a oprit brusc. Niciun inginer intern nu reușea să-și dea seama de... citește tot
Semne de viață în spațiu. „Este cea mai puternică dovadă de viață extraterestră”
Semne de viață în spațiu. „Este cea mai puternică dovadă de viață extraterestră”
Astronomii au găsit semne de activitate biologică pe o planetă la 124 de ani lumină de Pământ, în ceea ce ei numesc cea mai puternică dovadă de viață extraterestră. Oamenii de știință... citește tot
Cine a fost primul român care a ajuns la Polul Nord? Se întâmpla în 1995…
Cine a fost primul român care a ajuns la Polul Nord? Se întâmpla în 1995…
Explorarea Polului Nord a fost, de-a lungul istoriei, o provocare extremă, rezervată doar celor mai curajoși și bine pregătiți aventurieri. Printre aceștia se numără și un român care a... citește tot