De ce camioanele au atât de multe roți?

02.06.2022
De ce camioanele au atât de multe roți?

Transportul rutier de marfă este coloana vertebrală a comerțului în întreaga lume. Sistemul european de clasificare definește camioanele ca fiind „autovehicule cu cel puțin patru roți, utilizate pentru transportul mărfurilor”. Au o masă de peste 3,5 tone.

În cadrul acestui sistem, camioanele sunt fie clasificate în categoria N2 (cu o greutate mai mare de 3,5 tone) fie N3 (cu o greutate mai mare de 16 tone). Vehiculele N3 sunt denumite și „camioane grele” sau „vehicule comerciale grele”. Acestea din urmă pot avea chiar și până la 18 roți.

Roțile camioanelor ajută la distribuirea greutății

Camioanele funcționează ca parte a unui lanț logistic ale cărui componente includ și căi navigabile interioare, transport maritim, aerian și feroviar. Deși separat, fiecare are propriile avantaje, combinate formează un sistem integrat. Celelalte moduri de transport depind, de asemenea, de camioane pentru a transfera mărfuri către și dinspre depozite, terminale feroviare, aerodromuri și porturi.

În funcție de misiunea lor, majoritatea camioanelor sunt construite la comandă, adesea într-un proces în mai multe etape, pentru a îndeplini cerințele specifice. Acestea pot varia de la numărul de osii la dimensiunea motorului, rezervorului de combustibil sau a cabinei, până la înălțimea șasiului.

Când luăm în considerare vehiculul complet, o caroserie rigidă sau un tractor plus o remorcă, piața camioanelor devine și mai complexă. Există literalmente mii de forme și dimensiuni de camioane.

În mod normal, un camion are un „cap tractor” relativ scurt, apoi o piesă lungă cu aspect de cutie pe roți în spatele cabinei, numită „semiremorcă”. Aceste două părți sunt complet separate. Cap-tractorul are motorul în el și conduce restul vehiculului. De asemenea, are și o cabină de dormit în care șoferul se poate odihni. Remorca lungă este conectată la partea din spate a tractorului și este încărcată și descărcată pe măsură ce șoferul ridică și livrează marfa.

Camioanele au nevoie de mai multe anvelope, deoarece transportă multă greutate pe distanțe lungi. Anvelopele suplimentare ajută la distribuirea greutății, astfel încât acestea să explodeze mai rar. De asemenea, ajută platforma să rămână stabilă, să prevină răsturnarea din cauza unei schimbări a greutății și să permită vehiculului să iasă în afara drumului.

Potrivit Motor Hills, un vehicul standard cu 18 roți este configurat astfel, deplasându-se din față în spate:

Cu toate acestea, nu există legi sau standarde care să oblige aceste tractoare-remorci să aibă 18 roți.

Foto: Depositphotos.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cine este mai rapid, ghepardul sau Usain Bolt?
Cine este mai rapid, ghepardul sau Usain Bolt?
Cel mai rapid animal terestru de pe Planetă este, cu siguranță, ghepardul. Oamenii rapizi sunt o raritate. Totuși, cel mai rapid om din toate timpurile este jamaicanul Usain Bolt. Totuși, care... citește tot
Cine a fost rusul care a refuzat să lanseze bomba atomică spre Statele Unite ale Americii?
Cine a fost rusul care a refuzat să lanseze bomba atomică spre Statele Unite ale Americii?
Există oameni care muncesc o viață pentru a ajunge la statutul de erou, dar și oameni care sunt la locul potrivit și printr-o decizie devin eroi. În cea de-a doua categorie intră și Stanislav... citește tot
Cum își dădea lumea seama că Mircea, ultimul născut al Reginei Maria, nu era copilul Regelui Ferdinand?
Cum își dădea lumea seama că Mircea, ultimul născut al Reginei Maria, nu era copilul Regelui Ferdinand?
Regina Maria a României a fost una dintre cele mai influente femei din Europa, atât la începutul anilor 1900, cât și în perioada interbelică. Deși iubea România cu patos și transmitea... citește tot