De ce camioanele au atât de multe roți?

02.06.2022
De ce camioanele au atât de multe roți?

Transportul rutier de marfă este coloana vertebrală a comerțului în întreaga lume. Sistemul european de clasificare definește camioanele ca fiind „autovehicule cu cel puțin patru roți, utilizate pentru transportul mărfurilor”. Au o masă de peste 3,5 tone.

În cadrul acestui sistem, camioanele sunt fie clasificate în categoria N2 (cu o greutate mai mare de 3,5 tone) fie N3 (cu o greutate mai mare de 16 tone). Vehiculele N3 sunt denumite și „camioane grele” sau „vehicule comerciale grele”. Acestea din urmă pot avea chiar și până la 18 roți.

Roțile camioanelor ajută la distribuirea greutății

Camioanele funcționează ca parte a unui lanț logistic ale cărui componente includ și căi navigabile interioare, transport maritim, aerian și feroviar. Deși separat, fiecare are propriile avantaje, combinate formează un sistem integrat. Celelalte moduri de transport depind, de asemenea, de camioane pentru a transfera mărfuri către și dinspre depozite, terminale feroviare, aerodromuri și porturi.

În funcție de misiunea lor, majoritatea camioanelor sunt construite la comandă, adesea într-un proces în mai multe etape, pentru a îndeplini cerințele specifice. Acestea pot varia de la numărul de osii la dimensiunea motorului, rezervorului de combustibil sau a cabinei, până la înălțimea șasiului.

Când luăm în considerare vehiculul complet, o caroserie rigidă sau un tractor plus o remorcă, piața camioanelor devine și mai complexă. Există literalmente mii de forme și dimensiuni de camioane.

În mod normal, un camion are un „cap tractor” relativ scurt, apoi o piesă lungă cu aspect de cutie pe roți în spatele cabinei, numită „semiremorcă”. Aceste două părți sunt complet separate. Cap-tractorul are motorul în el și conduce restul vehiculului. De asemenea, are și o cabină de dormit în care șoferul se poate odihni. Remorca lungă este conectată la partea din spate a tractorului și este încărcată și descărcată pe măsură ce șoferul ridică și livrează marfa.

Camioanele au nevoie de mai multe anvelope, deoarece transportă multă greutate pe distanțe lungi. Anvelopele suplimentare ajută la distribuirea greutății, astfel încât acestea să explodeze mai rar. De asemenea, ajută platforma să rămână stabilă, să prevină răsturnarea din cauza unei schimbări a greutății și să permită vehiculului să iasă în afara drumului.

Potrivit Motor Hills, un vehicul standard cu 18 roți este configurat astfel, deplasându-se din față în spate:

Cu toate acestea, nu există legi sau standarde care să oblige aceste tractoare-remorci să aibă 18 roți.

Foto: Depositphotos.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Care este cel mai bine vândut parfum din toate timpurile? În top 3 sunt numai parfumuri franțuzești!
Care este cel mai bine vândut parfum din toate timpurile? În top 3 sunt numai parfumuri franțuzești!
Parfumurile sunt o industrie care generează anual venituri de miliarde de dolari. Deși se spune că cele mai bune parfumuri sunt cele franțuzești, în ultimii ani câteva state (Japonia, Italia,... citește tot
Ion Antonescu, executat fără să i se respecte ultima dorință! Ce voia Mareșalul?
Ion Antonescu, executat fără să i se respecte ultima dorință! Ce voia Mareșalul?
Ion Antonescu se numără printre cele mai controversate personalități de după 1900. Acesta a deținut funcția de șef al Marelui Stat Major și ministru de război, iar din 4 septembrie 1940... citește tot
Cum a vrut Ungaria unirea cu România? De ce a refuzat Regele Ferdinand?
Cum a vrut Ungaria unirea cu România? De ce a refuzat Regele Ferdinand?
Astăzi, unirea cu un alt stat pare un lucru imposibil. Totuși, au fost perioade în care alte țări și-au dorit unirea cu România. Acesta este și cazul Ungariei care la un moment dat a... citește tot