De ce camioanele au atât de multe roți?

02.06.2022
De ce camioanele au atât de multe roți?

Transportul rutier de marfă este coloana vertebrală a comerțului în întreaga lume. Sistemul european de clasificare definește camioanele ca fiind „autovehicule cu cel puțin patru roți, utilizate pentru transportul mărfurilor”. Au o masă de peste 3,5 tone.

În cadrul acestui sistem, camioanele sunt fie clasificate în categoria N2 (cu o greutate mai mare de 3,5 tone) fie N3 (cu o greutate mai mare de 16 tone). Vehiculele N3 sunt denumite și „camioane grele” sau „vehicule comerciale grele”. Acestea din urmă pot avea chiar și până la 18 roți.

Roțile camioanelor ajută la distribuirea greutății

Camioanele funcționează ca parte a unui lanț logistic ale cărui componente includ și căi navigabile interioare, transport maritim, aerian și feroviar. Deși separat, fiecare are propriile avantaje, combinate formează un sistem integrat. Celelalte moduri de transport depind, de asemenea, de camioane pentru a transfera mărfuri către și dinspre depozite, terminale feroviare, aerodromuri și porturi.

În funcție de misiunea lor, majoritatea camioanelor sunt construite la comandă, adesea într-un proces în mai multe etape, pentru a îndeplini cerințele specifice. Acestea pot varia de la numărul de osii la dimensiunea motorului, rezervorului de combustibil sau a cabinei, până la înălțimea șasiului.

Când luăm în considerare vehiculul complet, o caroserie rigidă sau un tractor plus o remorcă, piața camioanelor devine și mai complexă. Există literalmente mii de forme și dimensiuni de camioane.

În mod normal, un camion are un „cap tractor” relativ scurt, apoi o piesă lungă cu aspect de cutie pe roți în spatele cabinei, numită „semiremorcă”. Aceste două părți sunt complet separate. Cap-tractorul are motorul în el și conduce restul vehiculului. De asemenea, are și o cabină de dormit în care șoferul se poate odihni. Remorca lungă este conectată la partea din spate a tractorului și este încărcată și descărcată pe măsură ce șoferul ridică și livrează marfa.

Camioanele au nevoie de mai multe anvelope, deoarece transportă multă greutate pe distanțe lungi. Anvelopele suplimentare ajută la distribuirea greutății, astfel încât acestea să explodeze mai rar. De asemenea, ajută platforma să rămână stabilă, să prevină răsturnarea din cauza unei schimbări a greutății și să permită vehiculului să iasă în afara drumului.

Potrivit Motor Hills, un vehicul standard cu 18 roți este configurat astfel, deplasându-se din față în spate:

Cu toate acestea, nu există legi sau standarde care să oblige aceste tractoare-remorci să aibă 18 roți.

Foto: Depositphotos.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Ce obsesie perversă și bolnavă avea Elena Ceaușescu? Îi plăcea să se uite la…
Ce obsesie perversă și bolnavă avea Elena Ceaușescu? Îi plăcea să se uite la…
Toată lumea a auzit de Elena Ceaușescu și răutatea de care dădea dovadă. Elena Ceaușescu a fost timp de zeci de ani, una dintre cele mai importante și mai influente femei din România... citește tot
Care este singura insulă din lume unde locuiesc numai oile? Oamenii vin rar acolo, întrucât accesul este dificil!
Care este singura insulă din lume unde locuiesc numai oile? Oamenii vin rar acolo, întrucât accesul este dificil!
Lítla Dímun este cea mai mică dintre cele 18 insule ale arhipelagului Feroe. Aici trăiesc doar câțiva ciobani și sute de oi, într-o armonie perfectă. Accesul turiștilor este extrem de... citește tot
De ce Europa nu poate fi considerat un continent?
De ce Europa nu poate fi considerat un continent?
Prima regiune a lumii care a fost colonizată este Europa. Cea mai timpurie prezență umană în Europa datează de acum aproximativ 1,8 milioane de ani, iar continentul are o istorie lungă de... citește tot