De ce autobuzele au scaunele atât de colorate? Cum este ales designul?

19.10.2023
De ce autobuzele au scaunele atât de colorate? Cum este ales designul?

Cei care au mers măcar o dată în viață cu autobuzul au putut observa că scaunele sunt fabricate dintr-un material aparte și au întotdeauna o culoare ”țipătoare”, precum roșu sau albastru. Modelul strident nu poate trece neobservat și de multe ori oamenii se întreabă de ce au fost alese astfel de culori. Ba mai mult, uneori acestea au și variante asimetrice și haotice.

Trebuie precizat că modelele de țesătură utilizate pe scaunele mijloacelor de transport în comun se asemănă în toată lumea. Acest lucru se întâmplă din motive obiective, fiindcă descriu destinația scaunului, cum ar fi în cazul locurilor destinate persoanelor în vârstă sau cu dizabilități, femeilor însărcinate etc. Există însă situații în care scaunul le reamintește oamenilor de locația în care se află precum metroul din Moscova.

Cu toate acestea, este bine de specificat că mai există și un alt motiv pentru care se apelează la acest tip de material și de culoare pentru fabricarea scaunelor din autobuze. Se pare că aceste modele sunt eficiente în ascunderea petelor. Prin urmare, mocheta de pe scaunele de transport în comun a fost preferată deoarece are două caracteristici importante: rezistența la uzură și durabilitate, iar culorile și modelele au fost alese astfel încât să mascheze semnele de murdărie și de uzură. Mai mult decât atât, mocheta are avantajul de a fi ușoară și ieftină de produs în masă, ceea ce o face o opțiune practică pentru scaunele folosite intens în transportul public.

Aceste scaune trebuie să facă față traficului intens, indiferent de condițiile meteo și de igiena fiecărui pasager în parte. Designerii au ajuns la concluzia că un model simplist ar scoate în evidență petele și semnele de uzură, așa că au ales ca scaunele să aibă imprimate pe ele diferite forme geometrice pe un fundal albastru, care au scopul de a camufla imperfecțiunile.

Cum au fost create aceste modele?

Se pare că există un design intenționat în spatele acestor tapițerii. Proiectul „Celebrating Britain’s Transport Textile” a investigat lumea tapițeriilor folosite în transportul public și a dezvăluit istoria lor. Deși modelele pot varia în funcție de țară sau regiune, există o tendință de uniformitate și funcționalitate care transcende granițele naționale.

Mocheta, provenind din cuvântul francez pentru covor, a fost alegerea principală pentru scaunele din autobuze, trenuri, tramvaie și troleibuze timp de peste 100 de ani. Aceasta este fabricată pe războaie folosind tehnica de țesut Jacquard, fiind compusă în mod obișnuit din 85% lână amestecată cu 15% nailon, potrivit unui text publicat de Muzeul Transporturilor din Londra, conform iflscience.com.

În concluzie, aspectul familiar al tapițeriei din transportul public are motive bine întemeiate din punct de vedere practic. Rezistența, durabilitatea, ușurința de întreținere și costurile reduse au contribuit la alegerea acestor modele, care se regăsesc pe scaunele mijloacelor de transport în comun din întreaga lume. Chiar dacă pot părea banale la prima vedere, aceste tapițerii au fost proiectate pentru a face călătoria pasagerilor mai plăcută și pentru a menține vehiculele în stare bună de funcționare.

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cine este mai rapid, ghepardul sau Usain Bolt?
Cine este mai rapid, ghepardul sau Usain Bolt?
Cel mai rapid animal terestru de pe Planetă este, cu siguranță, ghepardul. Oamenii rapizi sunt o raritate. Totuși, cel mai rapid om din toate timpurile este jamaicanul Usain Bolt. Totuși, care... citește tot
Cine a fost rusul care a refuzat să lanseze bomba atomică spre Statele Unite ale Americii?
Cine a fost rusul care a refuzat să lanseze bomba atomică spre Statele Unite ale Americii?
Există oameni care muncesc o viață pentru a ajunge la statutul de erou, dar și oameni care sunt la locul potrivit și printr-o decizie devin eroi. În cea de-a doua categorie intră și Stanislav... citește tot
Cum își dădea lumea seama că Mircea, ultimul născut al Reginei Maria, nu era copilul Regelui Ferdinand?
Cum își dădea lumea seama că Mircea, ultimul născut al Reginei Maria, nu era copilul Regelui Ferdinand?
Regina Maria a României a fost una dintre cele mai influente femei din Europa, atât la începutul anilor 1900, cât și în perioada interbelică. Deși iubea România cu patos și transmitea... citește tot