Cât de adânc este oceanul planetar? Ce spun specialiștii?

26.06.2023
Cât de adânc este oceanul planetar? Ce spun specialiștii?

Oceanul planetar acoperă aproximativ 71% din suprafața Pământului și este format dintr-un sistem de ape oceanice și marine care sunt interconectate. Lumea acvatică este una vastă, iar oamenii de știință au încercat să descopere cât mai mult din aceasta și să vadă care este cel mai adânc punct oceanic.

După mai multe expediții, în diferite locuri ale planetei, s-a descoperit că cel mai adânc punct din oceanul planetar se află în Groapa Marianelor. Aceasta este situată în Oceanul Pacific și are o adâncime de 11.022 de metri.

Cea mai adâncă scufundare liberă

Herbert Nitsch, un scafandru de origine austriacă, a reușit cea mai adâncă scufundare liberă din istorie, ajungând la 250 de metri. Acesta a suferit multiple accidente vasculare, fiindcă presiunea era de 26 de ori mai mare decât la suprafață.

Balenele albastre reușesc să înoate fără probleme până la o adâncime maximă de 500 de metri, unde vânează calmari gigantici. În ceea ce privește submarinele nucleare moderne, acestea funcționează până la maxim 730 de metri adâncime, fiindcă mai jos de această limită ar face implozie din cauza presiunii.

După puțin peste 1.000 de metri adâncime lumina Soarelui nu mai este vizibilă, iar totul în jur este beznă. Temperatura apei are doar câteva grade Celsius, iar, de exemplu, la 4.000 de metri unde se află scufundat Titanicul presiunea este de 278 de ori mai mare decât la suprafață, potrivit businessinsider.com.

Zona Hadal, cea mai adâncă regiune din ocean

La 6.000 de metri se află Zona Hadal, care cuprinde și Groapa Marianelor. Aceasta este cea mai adâncă porțiune a oceanului planetar. Potrivit datelor oficiale, fundul oceanului se află la 11.022 de metri adâncime în acest punct. Până în prezent, oamenii de știință au identificat 350 de de specii marine la această adâncime și se presupune că alte câteva mii ar putea trăi în această zonă. Cercetătorii au estimat că până acum au reușit să exploreze între 5% și 10% din suprafața oceanului planetar. Așadar, în viitorul apropiat am putea avea parte de noi surprize.

Foto: Depositphotos.com

Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Unul dintre cele mai importante momente din istoria recentă a României a fost Războiul de Independență din 1877-1878. De fapt, armata română a participat la Războiul Ruso-Turc din anii... citește tot
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Despre Japonia poți să spui ce vrei, dar nu că este locul unde întârzie trenurile. Pe Internet circulă tot felul de știri legate despre trenurile din Japonia: ba că toate trenurile din țară... citește tot
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
Cine a fost măcar o dată în Israel sau a avut de-a face cu evrei tradiționaliști a putut observa că bărbații poartă pe cap o bucată de material. Aceasta se numește kippah și este un... citește tot