Care a fost cel mai mare vapor din lume? Numai cârma cântărea 230 de tone

17.12.2021
Care a fost cel mai mare vapor din lume? Numai cârma cântărea 230 de tone

Cel mai mare vapor din lume a avut aproape de două ori lungimea Titanicului, iar istoria sa mai puțin cunoscută nu este mai puțin epică. Seawise Giant, un super-vapor construit în Japonia, finalizat în 1979, a fost redenumit de șase ori în timpul serviciului său de 30 de ani, înainte de a fi vândut, în sfârșit, la fier vechi în India în 2010.

Cântărind mai mult de 564.000 de tone și măsurând 458,45 m în lungime, era mult prea mare pentru a naviga pe Canalul Mânecii și atât de puternic încât chiar și după ce a fost scufundat de rachetele lui Saddam Hussein în timpul războiului Iran-Irak din 1988 a mai fost funcționabil încă 21 de ani, fiind scos de pe fundul mării și renovat.

Care este cel mai mare vapor din lume?

Seawise Giant a fost finalizat în 1979 pe un șantier naval din Kanagawa, Japonia. Magnatul grec de transport maritim care l-a comandat inițial a refuzat să primească livrarea până când a fost terminat, iar ulterior a fost vândut fondatorului chinez al Hong Kong Orient Overseas Container Line, CY Tung, cu scopul de a transporta petrol peste ocean.

Nemulțumit de dimensiunea care era deja ieșită din comun, Tung l-a extins cu câțiva metri și a adăugat mai mult de 100.000 de tone la capacitatea sa înainte de a intra în funcțiune. În această etapă, cârma singură cântărea 230 de tone, echivalentul a 46 de elefanți, elicea 50 de tone, iar nava în sine cântărea mai mult de 657.000 de tone când era complet încărcată, făcând-o cea mai mare navă de acest fel care a existat vreodată.

Seawise Giant și-a petrecut următorii ani transportând cantități uriașe de țiței între Orientul Mijlociu și SUA. Dar în mai 1988, dezastrul a avut loc în timpul războiului Iran-Irak, potrivit Daily Mail.

În timp ce era ancorat în largul insulei Larak din Iran în ape puțin adânci, transportând petrol iranian, Seawise Giant a fost vizat și lovit de bombele parașutelor irakiene. S-a aprins ca un chibrit în timp ce focul l-a cuprins și, în cele din urmă, s-a scufundat. Proprietarii l-au declarat eșuat. Dar povestea nu se termină aici.

După încheierea războiului în 1989, uriașul Seawise a fost ridicat de pe fundul mării după un an de decădere de către conglomeratul norvegian Norman International. Epava a fost transportată la Singapore pentru reparații ample, iar proprietarii ei au redenumit-o „Uriașul Fericit” („Happy Giant”).

Mogulul norvegian Jorgen Jahre a achiziționat apoi nava reparată plătind 39 de milioane de dolari, a redenumit-o Jahre Viking și a reintrodus-o în serviciu în octombrie 1991. Cu timpul, însă, dimensiunea ei gigantică a devenit din ce în ce mai mult o povară din punct de vedere practic. Era prea lungă și prea largă pentru a naviga în apele care nu erau suficient de adânci, printre ele numărându-se Canalul Mânecii, Canalul Suez al Egiptului și Canalul Panama.

Astfel, în 2004, nava a fost achiziționată de First Olsen Tankers din Norvegia, redenumită Knock Nevis, transformată într-o unitate de depozitare staționară pentru petroliere și ancorată în zăcământul petrolier Qatar Al Shaheen din Golful Persic.

Acolo și-a trăit restul zilelor înainte de a fi vândută în sfârșit la fier vechi în 2010 și redenumită (din nou) Mont pentru ultima ei călătorie către un șantier indian de dezmembrare a navelor. A fost nevoie de zeci de mii de muncitori pentru a finaliza sarcina de a o demonta.

Doar ancora sa de 36 de tone a fost salvată, care se află acum la Muzeul Maritim din Hong Kong, ultima relicvă rămasă a unei fiare oceanice cu adevărat legendare.

Foto: dailymail.co.uk

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Unul dintre cele mai importante momente din istoria recentă a României a fost Războiul de Independență din 1877-1878. De fapt, armata română a participat la Războiul Ruso-Turc din anii... citește tot
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Despre Japonia poți să spui ce vrei, dar nu că este locul unde întârzie trenurile. Pe Internet circulă tot felul de știri legate despre trenurile din Japonia: ba că toate trenurile din țară... citește tot
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
Cine a fost măcar o dată în Israel sau a avut de-a face cu evrei tradiționaliști a putut observa că bărbații poartă pe cap o bucată de material. Aceasta se numește kippah și este un... citește tot