Care este cel mai lung traseu al Societății de Transport București?

08.06.2021
Care este cel mai lung traseu al Societății de Transport București?

Străbate patru sectoare, parcurge 26 km și îi sunt necesare în jur de trei ore ca să ajungă la capăt de linie. Nu, nu este descrierea vreunei plimbări epuizante prin București, ci ruta tramvaiului 1, cel mai lung traseu existent în momentul de față în grila Societății de Transport București (STB).

De-a lungul timpului, traseul liniei 1 de tramvai a suferit mai multe modificări de traseu, ba chiar a fost scoasă câțiva ani din grila fostei RATB (Regia Autonomă de Transport București). Din iulie 2011, fosta linie 34 a fost transformată în linia 1.

Începând cu data de 1 noiembrie 2017, linia 1 întoarce la terminalul „Romprim” și poartă inscripția de traseu „Romprim – Calea Văcărești – Bd. Banu Manta – Sos. Progresului – Romprim”. De asemenea, tot cu începere din această dată, STB, care se numea la momentul respectiv RATB a înființat linia de tramvai 10, care reprezintă, practic, traseul de întoarcere al liniei 1, dar care are inscripția de traseu „Romprim – Șos. Viilor – Bd. Banu Manta – Mihai Bravu – Romprim”.

Cum a arătat traseul tramvaiului 1 de-a lungul anilor?

Cel mai vechi traseu al tramvaiului 1 este cel care a apărut în harta generală a anului 1962, însă această linie figurează și pe harta din 1966, pe următorul traseu: Depoul Splaiul Unirii (ce era situat pe malul stâng al râului Dâmbovița, în apropiere de actualul pasaj Mihai Bravu) – Splaiul Unirii – Văcărești (inclusiv actualul Bulevard Mircea Vodă) – Sf. Vineri (intersecția cu Bulevardul Călărași) – Calea Moșilor – Șos. Colentina – Cartierul Colentina (la intersecția cu Șos. Fundeni).

Conform hărții din 1970 a Întreprinderii de Transport București (ITB), tramvaiul 1 avea același traseu de bază, cu excepția prelungirii capătului nordic până pe Strada Cornișor, în apropiere de Depoul Colentina.

La finalul anilor ’80, începutul anilor ’90, rețeaua liniilor de tramvai bucureștene a suferit modificări importante. Una dintre acestea a constat în desființarea Depoului Splaiul Unirii, în timp ce șina de tramvai de pe Splaiul Unirii, Calea Văcărești (între fostul Abator și stația de metrou Timpuri Noi), actualul Bulevard Mircea Vodă și Strada Sfânta Vineri a dispărut.

Ruta liniei de tramvai 1 a ajuns foarte aproape de versiunea din prezent odată cu inaugurarea căii de rulare ce leagă și acum Șos. Mihai Bravu de Piața Sudului, prin Calea Văcărești. Aceasta lega sud-estul Bucureștiului (cartier Berceni) de nord-estul orașului ()cartier Colentina).

Traseul pornea de la terminalul Romprim și continua pe ruta Șos. Olteniței – Piața Sudului – Calea Văcărești – Șos. Mihai Bravu – Bd. Ferdinand I – Strada Ziduri Moși (lângă Halele Obor) – Șos. Colentina – cartier Colentina intersecția cu Șos. Fundeni).

Garniturile liniei 1 circulau cu inscripția „Halele Obor – Romprim”, având același traseu cu linia 34, și anume: Romprim – Banu Manta/Gara de Nord/Depoul Victoria, pe porțiunea dintre Romprim și intersecția Bd. Mihai Bravu și Ferdinand I, lângă Colegiul Național „Iulia Hașdeu”.

Linia 1 avea rol secundar, dublând, practic, linia 34. În ianuarie 2009, după o pauză lungă în care cele două linii au fost suspendate pentru a se face loc lucrărilor de reabilitare a șinei de pe Șos. Mihai Bravu, doar linia 34 a revenit, decizia fiind luată de autorități în contextul în care linia 1 transporta un număr mai mic de călători. Odată cu desființarea liniei 1, „bucla” de întoarcere situată pe Șos. Colentina, la intersecția cu Șos. Andronache și cu Șos. Fundeni (terminalul original din 1962), a fost și aceasta dezafectată.

Cum arăta prima variantă circulară

În iulie 2011, linia 1 este „reînviată” de fosta RATB, care hotărăște să redenumească linia 34. Traseul tramvaiului 1 era următorul: Poșta Vitan – Calea Vitan – Șos. Mihai Bravu – Șos. Ștefan cel Mare – Bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Nicolae Titulescu – Pasajul Basarab – Șos. Orhideelor – Bd. Vasile Milea – Bd. Timișoara – Șos. Progresului – Str. Dr. Constantin Istrati – Șos. Viilor – Calea Șerban Vodă – Bd. Gheorghe Șincai – Str. Nerva Traian – Bd. Octavian Goga – Poșta Vitan.

Pentru prima dată în istorie, traseul tramvaiului 1 era circular, ceea ce făcea ca linia să fie constituită din două linii diferite. Fiecare garnitură parcurgea un singur sens de mers, și nu ambele sensuri la fel ca în cazul celorlalte linii existente. Poșta Vitan devenise singurul capăt al liniei, fapt ce ducea la frecvente aglomerări, mai ales că în acest punct oamenii care doreau să-și continue călătoria erau nevoiți să schimbe garnitura.

Din septembrie 2013, capătul liniei 1 a fost mutat la „Șura Mare”, lângă Piața Eroii Revoluției, Cimitirul „Șerban-Vodă”. Traseul era împărțit în două secțiuni, după cum urmează: Șura Mare – Șos. Șerban Vodǎ – Calea Vitan (în sens invers acelor de ceasornic), respectiv, Șura Mare – Șos. Viilor – Pasajul Basarab – Piața Iancului (în sensul acelor de ceasornic). Traseul a rămas același, diferența fiind doar locul de staționare, care avea peroane mai lungi și mai moderne față de fostul terminal „Poșta Vitan”.

Cum arată în prezent traseul liniei 1

Începând cu 1 noiembrie 2017, linia 1 are capătul la terminalul Romprim. În plus, pentru a elimina confuzia care se crea între cele două segmente ale liniei, RATB a înființat linia 10, care dădea numele unuia dintre cele două sensuri ale liniei. Începând cu aceeași dată, linia 34 urma să acopere fluxul de călători pe ruta Șura Mare – Bd. Mihai Bravu – Banu Manta. Practic, rolurile celor două linii s-a inversat, astfel că acum linia 1 era principală, iar linia 34 secundară spre deosebire de anii 2000.

Traseul liniei tramvaiului 1 numără 50 de stații și are o lungime de 26 km, însă din cauza unor lucrări de modernizare a căii de rulare pe Bd. G-ral. Vasile Milea, pe porțiunea cuprinsă între Bd. Timișoara și Pasajul Basarab, traseul tramvaiului 1 a fost redus la 29 de stații, pe ruta Romprim – Bd Banu Manta, respectiv 30 de stații pe direcția Bd. Banu Manta – Romprim.

Garniturile pornesc de la Romprim și circulă pe traseul Șos. Olteniței – Calea Văcărești – Șos. Mihai Bravu – Șos. Ștefan cel Mare – Bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Nicolae Titulescu – Bd. Banu Manta și retur.

Temporar, tramvaiul 1 nu va circula pe ruta Bd. Banu Manta – Pasaj Basarab – Bd. G-ral Vasile Milea – Bd. Timișoara – Șos. Progresului – Șos. Viilor – Piața Eroii Revoluției – Șos. Olteniței – Romprim. În locul tramvaiului, pe această rută va circula linia navetă 610.

Foto: STB SA

Îți recomandăm:
Ne putem întoarce în timp? Nu. Sau, poate, numai cu ajutorul cuvintelor. Ei bine, cum erau Bucureștiul acum 100 de ani? Cum erau oamenii acum 100 de ani? Ce activități aveau aceștia? Cum era...
Dacă citești acest articol sunt mari șanse să fii român, să te fi născut în România și, evident, să vorbești limba română. Dar de ce țara noastră poartă numele de România? De unde...
Cele mai noi articole
Povestea fabuloasă a românului Dumitru Dan, primul om care a făcut ocolul Pământului la pas
Povestea fabuloasă a românului Dumitru Dan, primul om care a făcut ocolul Pământului la pas
Românul Dumitru Dan a fost prima persoană din lume care a reușit să facă ocolul Pământului pe jos. Acesta a reușit să străbată în opinci 100.000 de kilometri, intrând astfel în Cartea... citește tot
De ce familia Regala este înmormântată la mănăstirea Curtea de Argeș?
De ce familia Regala este înmormântată la mănăstirea Curtea de Argeș?
Există în România un loc unde regii își duc odihna veșnică. Este vorba despre mănăstirea Curtea de Argeș, locul se află înmormântați Regele Carol I și Elisabeta, Ferdinand și Maria,... citește tot
De ce este periculos să gătești cu folie de aluminiu?
De ce este periculos să gătești cu folie de aluminiu?
Foarte multe preparate culinare necesită la gătire folosirea foliei de aluminiu. Aceasta ajută, de exemplu, la înăbușirea peștelui sau a fripturii, menținând, totodată, felul de mâncare... citește tot
Recomandări din presa de azi
Ce a pățit o româncă după ce a cumpărat un câine de rasă de pe...
SCANDALUL care poate distruge Casa Regală. Ce se va întâmpla dacă Kate Middleton şi Prinţul...
Avertisment FINAL pentru OMENIRE de la cel mai important grup de cercetători din lume
Ce înseamnă când zicem „Bogdaproste”. Toţi folosim acest cuvânt, puțini știu cu adevărat ce înseamnă
Final de drum pentru Andreea Bălan! Cum a încălcat contractul cu Antena 1, pentru America...
Cu cât se scumpesc țigările de la 1 aprilie? Lovitură URIAȘĂ pentru fumători, e anunțul...
Vouchere de vacanță. Cine ar putea să mai primească, în plus, tichetele speciale
ORA DE VARĂ 2023. Ce se întâmplă în România, DECIZIA vine de la Comisia Europeană
Cine a câștigat America Express. S-au aflat numele câștigătorilor înainte ca emisiunea să înceapă
Soția lui Bruce Willis, în lacrimi de ziua actorului: «Rugați-vă pentru el». Primele imagini după...
Actorii din „Tânăr și neliniștit”, la a 50-a aniversare. Cum arată acum Victor și Nikki...
Fiica Stelei Popescu a rupt acum tăcerea. Ce s-a întâmplat cu vila de 200.000 de...
Viața la țară în Australia! Ferma de fructe exotice deținută de un român în Queensland
S-a deghizat în măicuță și cerșea bani de la trecători. Suspectul a ajuns pe mâna...
adplus-dvertising