Care a fost prima cale ferată din lume și cât era de lungă?

08.12.2021
Care a fost prima cale ferată din lume și cât era de lungă?

Transportul feroviar are o istorie îndelungată, iar primele linii au fost din lemn, piatră și, ulterior, oțel. La început vagoanele erau trase de cai, iar o călătorie de doar câțiva zeci de kilometri putea dura chiar și o zi. Transportul feroviar modern, cu locomotive mecanizate, a apărut la începutul secolului al XIX-lea în Anglia.

Ce lungime avea prima cale ferată din lume?

Prima cale ferată modernă din lume a fost deschisă pentru traficul de călători în anul 1825, în Anglia. Aceasta a fost construită în nord-estul statului britanic, între Witton Park şi Stockton-on-Tees, via Darlington, legând astfel mai multe oraşe miniere din zona Shildon. Calea ferată Stockton-Darlington avea la inaugurare 40 de km lungime.

Linia ferată a fost gândită de proiectanți pentru a transporta atât marfă, cât și călători. Astfel că, la început, drumul de cale ferată făcea legătura între orașele miniere și portul Stockton, unde cărbunele era încărcat pe vase maritime. În următorii 38 de ani, acest traseu s-a extins, transformându-se într-o reţea mare, deservind Durhamul de sud şi vest, Clevelandul şi Westmorlandul. Drept urmare, trenurile circulau din Cumberland până la câţiva kilometri depărtare de coasta de vest. În prezent, acest traseu este deservit de linia Tees Valley, operată de Northern Rail.

Transportul feroviar a facilitat revoluția industrială

Transportul feroviar modern a început odată cu dezvoltarea locomotivei cu abur în Merhyr Tydfil, când Richard Trevithick a condus o locomotivă și a încărcat vagoane între feroneria Penydarren și Abercynon, în anul 1802. Construită de George Stephenson și fiul său Robert Stephenson, prima locomotivă cu abur care transportă pasageri pe o linie feroviară publică, a plecat în anul 1825 pe ruta dintre Stockton și Darlington. Odată construite motoarele cu abur, se puteau realiza căi ferate principale, care au fost o componentă cheie a revoluției industriale.

Căile ferate au redus costurile transportului de mărfuri, fiindcă cel maritim avea un mare defect, la acea vreme, navele se scufundau din cauza naturii violente. Trecerea de la canale la căi ferate a permis crearea de piețe naționale, în care prețurile variau foarte puțin de la oraș la oraș. Dezvoltarea căii ferate în Regatul Unit a fost una dintre cele mai importante invenții tehnologice ale secolului al XIX-lea.

Cine a fost primul român care a mers cu trenul?

Inginerul Petrache Poenaru a rămas în istoria colectivă ca fiind românul care a inventat stiloul. Puțini sunt cei care știu că acesta a fost primul român ce a călătorit cu trenul. Pe data de 27 octombrie 1831, Petrache Poenaru se urcă în trenul care merge de la Liverpool la Manchester, scriind astfel istorie.

Foto: Wikipedia.org

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Ziua în care la vot s-au prezentat în România 86% dintre cei cu drept de vot!
Ziua în care la vot s-au prezentat în România 86% dintre cei cu drept de vot!
Cea mai numeroasă prezență la vot din istoria României s-a înregistrat în anul 1990, la câteva luni după ce România scăpa de decenii de dictatură. Regimul ceaușist era îngenunchiat, iar... citește tot
Care este cel mai bine vândut parfum din toate timpurile? În top 3 sunt numai parfumuri franțuzești!
Care este cel mai bine vândut parfum din toate timpurile? În top 3 sunt numai parfumuri franțuzești!
Parfumurile sunt o industrie care generează anual venituri de miliarde de dolari. Deși se spune că cele mai bune parfumuri sunt cele franțuzești, în ultimii ani câteva state (Japonia, Italia,... citește tot
Ion Antonescu, executat fără să i se respecte ultima dorință! Ce voia Mareșalul?
Ion Antonescu, executat fără să i se respecte ultima dorință! Ce voia Mareșalul?
Ion Antonescu se numără printre cele mai controversate personalități de după 1900. Acesta a deținut funcția de șef al Marelui Stat Major și ministru de război, iar din 4 septembrie 1940... citește tot