Care a fost prima cale ferată din lume și cât era de lungă?

08.12.2021
Care a fost prima cale ferată din lume și cât era de lungă?

Transportul feroviar are o istorie îndelungată, iar primele linii au fost din lemn, piatră și, ulterior, oțel. La început vagoanele erau trase de cai, iar o călătorie de doar câțiva zeci de kilometri putea dura chiar și o zi. Transportul feroviar modern, cu locomotive mecanizate, a apărut la începutul secolului al XIX-lea în Anglia.

Ce lungime avea prima cale ferată din lume?

Prima cale ferată modernă din lume a fost deschisă pentru traficul de călători în anul 1825, în Anglia. Aceasta a fost construită în nord-estul statului britanic, între Witton Park şi Stockton-on-Tees, via Darlington, legând astfel mai multe oraşe miniere din zona Shildon. Calea ferată Stockton-Darlington avea la inaugurare 40 de km lungime.

Linia ferată a fost gândită de proiectanți pentru a transporta atât marfă, cât și călători. Astfel că, la început, drumul de cale ferată făcea legătura între orașele miniere și portul Stockton, unde cărbunele era încărcat pe vase maritime. În următorii 38 de ani, acest traseu s-a extins, transformându-se într-o reţea mare, deservind Durhamul de sud şi vest, Clevelandul şi Westmorlandul. Drept urmare, trenurile circulau din Cumberland până la câţiva kilometri depărtare de coasta de vest. În prezent, acest traseu este deservit de linia Tees Valley, operată de Northern Rail.

Transportul feroviar a facilitat revoluția industrială

Transportul feroviar modern a început odată cu dezvoltarea locomotivei cu abur în Merhyr Tydfil, când Richard Trevithick a condus o locomotivă și a încărcat vagoane între feroneria Penydarren și Abercynon, în anul 1802. Construită de George Stephenson și fiul său Robert Stephenson, prima locomotivă cu abur care transportă pasageri pe o linie feroviară publică, a plecat în anul 1825 pe ruta dintre Stockton și Darlington. Odată construite motoarele cu abur, se puteau realiza căi ferate principale, care au fost o componentă cheie a revoluției industriale.

Căile ferate au redus costurile transportului de mărfuri, fiindcă cel maritim avea un mare defect, la acea vreme, navele se scufundau din cauza naturii violente. Trecerea de la canale la căi ferate a permis crearea de piețe naționale, în care prețurile variau foarte puțin de la oraș la oraș. Dezvoltarea căii ferate în Regatul Unit a fost una dintre cele mai importante invenții tehnologice ale secolului al XIX-lea.

Cine a fost primul român care a mers cu trenul?

Inginerul Petrache Poenaru a rămas în istoria colectivă ca fiind românul care a inventat stiloul. Puțini sunt cei care știu că acesta a fost primul român ce a călătorit cu trenul. Pe data de 27 octombrie 1831, Petrache Poenaru se urcă în trenul care merge de la Liverpool la Manchester, scriind astfel istorie.

Foto: Wikipedia.org

AZI ÎN ISTORIE
Ziua de 13 august este cea de-a 225-a zi în calendarul gregorian și a 226-a zi în anii bisecți. Această zi a a consemnat de-a lungul vremii numeroase evenimente care au marcat istoria lumii și...
Cele mai noi articole
Cum a murit Carol al II-lea? Ultimele sale cuvinte au fost: „Vezi ce are duduia, s-a speriat rău”
Cum a murit Carol al II-lea? Ultimele sale cuvinte au fost: „Vezi ce are duduia, s-a speriat rău”
Carol al II-lea a fost regele României timp de 10 ani, între 8 iunie 1930 și 6 septembrie 1940. Domnia acestuia a fost una plină de controverse și mulți oameni politici ai acelor vremuri nu... citește tot
Care este cea mai mică insulă locuită din lume?
Care este cea mai mică insulă locuită din lume?
În lume există multe lucruri frumoase unele locuite de oameni, iar altele sălbatice care nu au văzut deloc vreo urmă de civilizație. Acolo unde oamenii au ajuns și-au pus amprenta asupra... citește tot
Care este diferența dintre ayran, sana și chefir?
Care este diferența dintre ayran, sana și chefir?
Sana, ayranul și chefirul se enumără printre lactatele alese, de cele mai multe ori, la micul dejun. Dintre cele trei, nutriționiștii sugerează consumarea chefirului persoanelor cu probleme de... citește tot