Românii au șmecheria în ADN. Cum a fentat legea omul care a adus a 2-a mașină pe străzile Bucureștiului?

11.06.2021
Românii au șmecheria în ADN. Cum a fentat legea omul care a adus a 2-a mașină pe străzile Bucureștiului?

Automobilul FN Herstal a fost primul care și-a făcut apariția pe străzile din București și, totodată, cel dintâi înmatriculat în Capitală.

Fabricată la Liege în anul 1900, mașina făcea parte dintr-o serie de 47 de exemplare produse de constructorul belgian, iar în România a ajuns cel cu numărul 40.

Automobilul i-a aparţinut inginerului Bazil G. Assan, fiul unui industriaș bogat al vremii, care a fost primul român care a explorat regiunile arctice şi primul român care a făcut o călătorie în jurul lumii.

Bazil a înmatriculat mașina la Primărie, însă, cum la acea vreme nu exista serviciu de circulație, aceasta a primit primul număr de înmatriculare din istorie: ”1B”.

Prima mașină înmatriculată în București cu un număr preferențial controversat

Fiecare apariție a lui Assan la bordul automobilului său pe Calea Victoriei stârnea reacții de uimire, curiozitate, dar și de invidie din partea trecătorilor, care botezaseră mașina ”Vaporul lui Assan”.

Printre invidioși s-a numărat și Prințul Valentin Bibescu, unul dintre descendenții domnitorilor români. Mare pasionat al sporturilor cu motor, își adusese propria mașină tocmai de la Paris și nu concepea ca altcineva să aibă un automobil înmatriculat înaintea lui.

Folosindu-se de influența lui, el a „tras sforile” și a reușit să convingă autoritățile Primăriei pentru a-i acorda lui primul număr preferențial. Deoarece vehiculul lui Assan primise deja nr. 1B, Prefectura Capitalei a găsit o soluţie de compromis, înregistrând automobilul lui Bibescu cu numărul de înmatriculare ”0B”.

Print Bibescu

Trăsură cu motor

FN Herstal arăta ca o trăsură cu patru locuri și era propulsată de un motor în doi cilindri, dispus frontal. Acesta era pus în funcțiune prin acționarea unei manivele, pe care erau dispuse toate comenzile: accelerația, ambreiajul și direcția.

Aprinderea era realizată prin scânteie electrică, iar viteza maximă cu care se putea deplasa automobilul era de 30 km/h.

Rezervorul de gazolină era amplasat sub bancheta destinată pasagerilor, iar sub banchetă se afla un rezervor cu apă. Răcirea se realiza prin intermediul unui radiator de tip serpentine.

Maşina era construită în totalitate din lemn, cu excepția pieselor motorului care erau realizate din oţel.

Foto: Hot News

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Hilar! Cum a murit Albert Camus într-un accident rutier cu biletul de tren nefolosit în buzunar?
Hilar! Cum a murit Albert Camus într-un accident rutier cu biletul de tren nefolosit în buzunar?
A scris că viața nu are sens — apoi a câștigat Premiul Nobel și a murit trei ani mai târziu, cu un bilet de tren nefolosit în buzunar. Pe 4 ianuarie 1960, scriitorul Albert Camus se afla în... citește tot
Platforma care Transformă Experiența Jucătorilor Români în Mediul Online
Platforma care Transformă Experiența Jucătorilor Români în Mediul Online
Industria jocurilor de noroc online din România a explodat în ultimii ani, iar odată cu ea a apărut și o nevoie stringentă: aceea de a avea resurse credibile care să ghideze jucătorii prin... citește tot
Cum Regina Angliei nu a recunoscut cine este și a devenit „o bătrânică necunoscută” păcălind doi turiști americani
Cum Regina Angliei nu a recunoscut cine este și a devenit „o bătrânică necunoscută” păcălind doi turiști americani
Când Regina Elisabeta a II‑a îşi lasă coroana acasă şi păşeşte printre paji­ştile din Balmoral Estate, nimeni nu se aşteaptă la o farsă regală. Totuşi, exact aşa s-a întâmplat... citește tot