Românii au șmecheria în ADN. Cum a fentat legea omul care a adus a 2-a mașină pe străzile Bucureștiului?

11.06.2021
Românii au șmecheria în ADN. Cum a fentat legea omul care a adus a 2-a mașină pe străzile Bucureștiului?

Automobilul FN Herstal a fost primul care și-a făcut apariția pe străzile din București și, totodată, cel dintâi înmatriculat în Capitală.

Fabricată la Liege în anul 1900, mașina făcea parte dintr-o serie de 47 de exemplare produse de constructorul belgian, iar în România a ajuns cel cu numărul 40.

Automobilul i-a aparţinut inginerului Bazil G. Assan, fiul unui industriaș bogat al vremii, care a fost primul român care a explorat regiunile arctice şi primul român care a făcut o călătorie în jurul lumii.

Bazil a înmatriculat mașina la Primărie, însă, cum la acea vreme nu exista serviciu de circulație, aceasta a primit primul număr de înmatriculare din istorie: ”1B”.

Prima mașină înmatriculată în București cu un număr preferențial controversat

Fiecare apariție a lui Assan la bordul automobilului său pe Calea Victoriei stârnea reacții de uimire, curiozitate, dar și de invidie din partea trecătorilor, care botezaseră mașina ”Vaporul lui Assan”.

Printre invidioși s-a numărat și Prințul Valentin Bibescu, unul dintre descendenții domnitorilor români. Mare pasionat al sporturilor cu motor, își adusese propria mașină tocmai de la Paris și nu concepea ca altcineva să aibă un automobil înmatriculat înaintea lui.

Folosindu-se de influența lui, el a „tras sforile” și a reușit să convingă autoritățile Primăriei pentru a-i acorda lui primul număr preferențial. Deoarece vehiculul lui Assan primise deja nr. 1B, Prefectura Capitalei a găsit o soluţie de compromis, înregistrând automobilul lui Bibescu cu numărul de înmatriculare ”0B”.

Print Bibescu

Trăsură cu motor

FN Herstal arăta ca o trăsură cu patru locuri și era propulsată de un motor în doi cilindri, dispus frontal. Acesta era pus în funcțiune prin acționarea unei manivele, pe care erau dispuse toate comenzile: accelerația, ambreiajul și direcția.

Aprinderea era realizată prin scânteie electrică, iar viteza maximă cu care se putea deplasa automobilul era de 30 km/h.

Rezervorul de gazolină era amplasat sub bancheta destinată pasagerilor, iar sub banchetă se afla un rezervor cu apă. Răcirea se realiza prin intermediul unui radiator de tip serpentine.

Maşina era construită în totalitate din lemn, cu excepția pieselor motorului care erau realizate din oţel.

Foto: Hot News

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
De ce omenirea ar trebui să se teamă de AI?
De ce omenirea ar trebui să se teamă de AI?
Inteligența artificială (AI) a trecut rapid de la un concept science-fiction la o realitate omniprezentă. De la asistenți virtuali la algoritmi capabili să genereze conținut creativ sau să... citește tot
Tokaj a fost desemnată recent printre primele 10 Regiuni Viticole din Europa pentru 2025
Tokaj a fost desemnată recent printre primele 10 Regiuni Viticole din Europa pentru 2025
Mai mult decât vin: Tradiție, savoare și aventură în colinele nord-estul Ungariei Toamna aceasta, Tokaj își întâmpină oaspeții cu un sezon aurit de vin, istorie și descoperiri. Pe... citește tot
Cine au fost părinții lui Mihai Viteazul? Avea domnitorul origini bizantine?
Cine au fost părinții lui Mihai Viteazul? Avea domnitorul origini bizantine?
Pe mama lui Mihai (de fapt Mihail) o chema Theodora. Theodora Cantacuzino. Era fata lui Mihail Cantacuzino, întemeietorul familiei. Mihail Cantacuzino era un grec din Constantinopol (din Fanar, unde... citește tot