Românii au șmecheria în ADN. Cum a fentat legea omul care a adus a 2-a mașină pe străzile Bucureștiului?

11.06.2021
Românii au șmecheria în ADN. Cum a fentat legea omul care a adus a 2-a mașină pe străzile Bucureștiului?

Automobilul FN Herstal a fost primul care și-a făcut apariția pe străzile din București și, totodată, cel dintâi înmatriculat în Capitală.

Fabricată la Liege în anul 1900, mașina făcea parte dintr-o serie de 47 de exemplare produse de constructorul belgian, iar în România a ajuns cel cu numărul 40.

Automobilul i-a aparţinut inginerului Bazil G. Assan, fiul unui industriaș bogat al vremii, care a fost primul român care a explorat regiunile arctice şi primul român care a făcut o călătorie în jurul lumii.

Bazil a înmatriculat mașina la Primărie, însă, cum la acea vreme nu exista serviciu de circulație, aceasta a primit primul număr de înmatriculare din istorie: ”1B”.

Prima mașină înmatriculată în București cu un număr preferențial controversat

Fiecare apariție a lui Assan la bordul automobilului său pe Calea Victoriei stârnea reacții de uimire, curiozitate, dar și de invidie din partea trecătorilor, care botezaseră mașina ”Vaporul lui Assan”.

Printre invidioși s-a numărat și Prințul Valentin Bibescu, unul dintre descendenții domnitorilor români. Mare pasionat al sporturilor cu motor, își adusese propria mașină tocmai de la Paris și nu concepea ca altcineva să aibă un automobil înmatriculat înaintea lui.

Folosindu-se de influența lui, el a „tras sforile” și a reușit să convingă autoritățile Primăriei pentru a-i acorda lui primul număr preferențial. Deoarece vehiculul lui Assan primise deja nr. 1B, Prefectura Capitalei a găsit o soluţie de compromis, înregistrând automobilul lui Bibescu cu numărul de înmatriculare ”0B”.

Print Bibescu

Trăsură cu motor

FN Herstal arăta ca o trăsură cu patru locuri și era propulsată de un motor în doi cilindri, dispus frontal. Acesta era pus în funcțiune prin acționarea unei manivele, pe care erau dispuse toate comenzile: accelerația, ambreiajul și direcția.

Aprinderea era realizată prin scânteie electrică, iar viteza maximă cu care se putea deplasa automobilul era de 30 km/h.

Rezervorul de gazolină era amplasat sub bancheta destinată pasagerilor, iar sub banchetă se afla un rezervor cu apă. Răcirea se realiza prin intermediul unui radiator de tip serpentine.

Maşina era construită în totalitate din lemn, cu excepția pieselor motorului care erau realizate din oţel.

Foto: Hot News

Îți recomandăm:
Biserica Ortodoxă Română este cea mai înaltă instituție religioasă din țară. Statisticile arată că numărul total al credincioșilor depășește 87% din populația țării. Sfânta...
Ziua de 1 decembrie este cea de 335-a zi a calendarului gregorian și a 336-a zi în anii bisecți. Până la sfârșitul anului au mai rămas 30 de zile. Ziua Națională a României sau Ziua Marii...
Cele mai noi articole
Curiozități despre Isaac Newton, omul care a înțeles după ce legi funcționează Universul
Curiozități despre Isaac Newton, omul care a înțeles după ce legi funcționează Universul
Isaac Newton (25 decembrie 1642 / 4 ianuarie 1643 – 20 / 31 martie 1727) a fost persoana care a revoluționat din temelii fizica. Savantul a descoperit gravitația și a fost prima persoană din... citește tot
Care au fost cele mai ciudate procese din istorie?
Care au fost cele mai ciudate procese din istorie?
Majoritatea societăților, într-o formă sau alta, au avut sisteme concepute pentru a rezolva disputele și pentru a susține statul de drept. Tensiunile și dramele din sălile de judecată au... citește tot
Ce trebuie să faci dimineața pentru a avea o viață sănătoasă?
Ce trebuie să faci dimineața pentru a avea o viață sănătoasă?
Dimineața este acea parte a zilei în care organismul parcă se mișcă ceva mai încet decât în mod normal. Durează un pic de timp până când corpul își intră în ritmul său normal, iar... citește tot