Povestea navei Parângul, prima navă românească de pescuit oceanic

17.02.2022
Povestea navei Parângul, prima navă românească de pescuit oceanic

Pescuitul în ape adânci departe de țărm poartă numele de pescuit oceanic. Adâncimea apei ar trebui să fie de cel puțin 30 de metri pentru a fi considerată zonă de pescuit de adâncime. Pescarul este expus la o mare varietate de pești de adâncime, cum ar fi ton, rechini, pește-spadă și marlin. Aceste specii de pești nu se găsesc lângă țărm, deoarece au nevoie de ape deschise și mai adânci pentru a se hrăni.

Situată în sud-estul Europei, România are un litoral de 256 km lungime, reprezentând 5,3% din totalul litoralului Mării Negre și 0,5% din totalul coastei celor 22 de state membre de coastă ale UE.

Pescuitul marin se desfășoară exclusiv în apele teritoriale românești din Marea Neagră. Flota națională de pescuit este în mare parte la scară mică, adică nave cu o lungime mai mică de 12 metri. România avea 175 de nave înmatriculate în 2020, majoritatea (133) având mai puțin de 12 metri.

Povestea navei Parângul, prima nava românească de pescuit oceanic

Un trauler (trawl în engleză) este o navă de pescuit de mari dimensiuni. Peștii sunt prinși într-o plasă conică. Traulerele variază în funcție de metoda de remorcare a plasei. În România, navele trauler „Constanța” și „Galați” au fost construite în Japonia în anul 1964. De-a lungul timpului, flota românească s-a dezvoltat continuu.

La 15 februarie 1980 a fost lansată la apă prima navă românească de pescuit oceanic, numită „Parângul”. Construit la Brăila, supertraulerul avea o lungime de 102 m, lățime 15 m și viteza 17 noduri. Potrivit Wikipedia, pe navă se aflau o fabrică de făină și ulei de pește, dar și o centrală frigorifică.

Pe când se afla în Vestul Africii, în anul 1986, nava Parâng a intrat într-o zonă conflictuală. Aici trupele Polisario se luptau cu armata marocană și au atacat supertraulerul cu arme și artilerie grea. Astfel, nava a fost incendiată, iar echipajul a fost evacuat și urcat pe alte nave românești, Măgura si Dâmbovița, chemate de comandantul flotei,  Jianu Alexandru.

Un fost ofițer de pe nava Parângul a povestit coșmarul prin care a trecut atunci când nava a fost atacată și incendiată. Echipajul a supraviețuit naufragiului, câțiva marinari au avut răni ușoare și deși li s-a promis o sumă de bani la întoarcerea în țară, ei nu au primit nimic.

„Ne-au obligat să spunem că a fost un scurtcircuit la bord și de asta am luat foc, pentru că frontul Polisay era alimentat cu arme și bani de către socialiști ca să lupte împotriva capitalismului.

La întoarcerea în țară trebuia să primim 1800 de dolari oferiți de către un sindicat internațional al marinarilor. Nu mi-au dat niciun dolar și degeaba am încercat până la revoluție să îi iau. După revoluție mi-au spus că au ars arhivele și nu am mai avut ce face”, a povestit ofițerul în flota oceanică romanească, Mircea Grigore, potrivit cuzanet.ro.

Foto: Wikipedia.org

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Îi mai știi pe cei trei frați din filmul indian „Lanțul amintirilor”? Ce s-a întâmplat cu ei? Doi au murit, unul foarte tânăr!
Îi mai știi pe cei trei frați din filmul indian „Lanțul amintirilor”? Ce s-a întâmplat cu ei? Doi au murit, unul foarte tânăr!
Pentru mulți români, mai ales pentru cei care au crescut în anii ’80–’90, filmul indian „Lanțul amintirilor” („Yaadon Ki Baaraat”) rămâne strâns legat de serile petrecute la... citește tot
Mit sau adevăr? De ce, în Japonia, doar bărbații au voie să gătească sushi?
Mit sau adevăr? De ce, în Japonia, doar bărbații au voie să gătească sushi?
Întrebarea „De ce doar bărbații au voie să gătească sushi?” circulă des în spațiul public, însă ea pornește dintr-un amestec de mituri, jumătăți de adevăr și interpretări... citește tot
Povestea unui australian care a fost aproape de moarte, dar apoi s-a îmbogățit peste noapte câștigând de DOUĂ ORI la loterie
Povestea unui australian care a fost aproape de moarte, dar apoi s-a îmbogățit peste noapte câștigând de DOUĂ ORI la loterie
În anul 1998, Bill Morgan, un șofer de camion din Australia în vârstă de 37 de ani, părea să fie cel mai ghinionist om de pe planetă. În timp ce se afla la muncă, a fost implicat într-un... citește tot