De ce în perioada comunistă se circula alternativ în zilele de duminică? Cine avea voie să circule liber?

09.09.2019
De ce în perioada comunistă se circula alternativ în zilele de duminică? Cine avea voie să circule liber?

Circulația alternativă în zilele de duminică a fost una dintre cele mai mari aberații ale comuniștilor. În ciuda faptului că puțină lume avea automobile și traficul era destul de liber, comuniștii au găsit această metodă ciudată pentru a fluidiza și mai mult traficul și, evident, pentru a face economie.

Cum funcționa circulația alternativă duminica?

Astfel, posesorii automobilelor care aveau ultima cifră a numărului de înmatriculare cu soţ circulau o duminică, posesorii automobilelor alte căror numere de înmatriculare se terminau în cifră fără soț mergeau cealaltă duminică. Simplu, nu-i așa?

Regula a fost adoptată în anul 1981, cu opt ani înainte de sfârșitul dictaturii în România. Iar numărul mașinilor era extrem de mic. De exemplu, în anul 1985, în București, erau înmatriculate 100.000 de automobile, față de peste două milioane cât sunt înmatriculate astăzi.

De ce nu avea niciodată Ceaușescu bani la el?

Se pare că măsura luată de Ceaușescu avea legătură și cu restricţionarea consumului de combustibil. În sprijinul acestei măsuri, comuniștii dădeau șoferilor doar un rezervor de benzină pe lună în București. În provincie, erau zone unde conducătorii auto primeau doar 5 litri de carburant lunar.

Cine a fost elevul care a scris în comunism pe clădirile Botoșaniului cu cretă „Vrem hrană și libertate”? Ce a pățit!

Totuși, existau și automobile exceptate de la această regulă haotică spre nemulțumirea cetățenilor care nu se numărau printre cei privilegiați.

„Puteau să circule liber, în România, doar maşinile care aveau numere cu 12-B, cele cu TC, CD (Transport Consular şi Corpul Diplomatic – n.r.), numere galbene, adică de stat şi, neoficial şmecherii cu numere din trei cifre, pe care niciun milițian nu prea avea curajul să-i oprească”, își amintește pentru evz.ro Dumitru Popa, coordinator trafic rutier, din perioada comunistă.

Cum fentau șoferii legea?

Această măsură haotică a dus la dezvoltarea unei practici amuzante: multi soferi aveau numere false, atât cu număr par, cât și cu număr impar, ca să circule oricând. În plus, aceștia făceau de multe ori schimb de mașini cu prietenii.

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
De ce romanii obișnuiau să meargă la toaletă câte doi?
De ce romanii obișnuiau să meargă la toaletă câte doi?
Când ne gândim la civilizația romană, ne vin în minte drumurile pavate, amfiteatrele uriașe și băile publice elegante. Însă un detaliu mai puțin discutat, dar la fel de fascinant, este... citește tot
Cel mai comunist loc în care poți asista la un concert: Sala Palatului. Povestea Sălii Palatului. Când și cum a fost construită?
Cel mai comunist loc în care poți asista la un concert: Sala Palatului. Povestea Sălii Palatului. Când și cum a fost construită?
În anul 2025, în București, nu există un loc decent, acoperit, în care să aibă loc un concert. Totuși, în inima Bucureștiului, la câțiva pași de Calea Victoriei, se ridică una dintre... citește tot
Decizia de 3 secunde care l-a făcut celebru pe soldatul Konrad Schumann. Cum și-a schimbat viața definitiv?
Decizia de 3 secunde care l-a făcut celebru pe soldatul Konrad Schumann. Cum și-a schimbat viața definitiv?
Konrad Schumann este un nume care a rămas în istorie datorită unei singure clipe surprinse pe peliculă – un moment de curaj și disperare care a devenit simbolul divizării Germaniei în timpul... citește tot