Unul dintre produsele care „a invadat” Internetul este faimoasa ciocolată Dubai. Un desert diferit, o ciocolată „altfel” care se adresează unui segment anume din populație. Ce este... citește tot
Cine n-a zburat măcar o dată cu avionul? Cine nu a privit pământul de sus, printr-un hublou? Cine nu s-a întrebat măcar o dată de ce ferestrele avioanelor au o formă circulară? Redactorii site-ului shtiu.ro vor explica motivul în rândurile de mai jos.
De ce geamurile avioanelor nu sunt pătrate sau nu au altă formă? În spatele acestei decizii este o adevărată inginerie. Trebuie spus că la început, avioanele nu aveau ferestrele rotunde, ci rectangulare. Tehnologia aviatică a evoluat, aeronavele au început să zboare la altitudini tot mai mari și inginerii au modificat semnificativ forma ferestrelor. De ce?
Pentru a reduce diferenţa de presiune dintre aerul de la interior şi cel de la exteriorul acesteia, cabina aeronavelor și fuzelajul trebuie să aibă o formă cilindrică. Fuzelajul aeronavei se dilată cu cât avionul se înalță, iar nivelul de presiune se mărește, astfel că întreaga forţă de contracţie se răsfrânge asupra materialului (de cele mai multe ori, aluminiu) din care este fabricat corpul avionului.
De ce avioanele lasă urme pe cer?
Presiunea dintre interior şi exterior este preluată în totalitate de materialul fuzelajului avionului. Dacă ferestrele ar fi rectangulare, fluxul de presiune ar fi întrerupt, iar, în timp, fuzelajul ar ceda. Principiul este similar celor de la vasele maritime, de la submarine sau nave spațiale. Pare simplu, nu-i așa?
Atât aeronavele de ultimă generație cât și cele mai vechi sunt proiectate să aibă scaune aliniate la ferestre. Totuși, se pare că multe companii nu respectă protocolul din dorința de „a îngrămădi” cât mai multe scaune într-un spațiu cât mai mic. Astfel, companiile aviatice reușesc să vândă cât mai multe bilete pentru o singură cursă. Căci, nu-i așa, în cele din urmă, banii contează.
Foto: Pexels.com