De ce avioanele au geamuri rotunde?

19.03.2018
De ce avioanele au geamuri rotunde?

Cine n-a zburat măcar o dată cu avionul? Cine nu a privit pământul de sus, printr-un hublou? Cine nu s-a întrebat măcar o dată de ce ferestrele avioanelor au o formă circulară? Redactorii site-ului shtiu.ro vor explica motivul în rândurile de mai jos. 

De ce avioanele au geamuri rotunde?

De ce geamurile avioanelor nu sunt pătrate sau nu au altă formă? În spatele acestei decizii este o adevărată inginerie. Trebuie spus că la început, avioanele nu aveau ferestrele rotunde, ci rectangulare. Tehnologia aviatică a evoluat, aeronavele au început să zboare la altitudini tot mai mari și inginerii au modificat semnificativ forma ferestrelor. De ce?

Pentru a reduce diferenţa de presiune dintre aerul de la interior şi cel de la exteriorul acesteia, cabina aeronavelor și fuzelajul trebuie să aibă o formă cilindrică. Fuzelajul aeronavei se dilată cu cât avionul se înalță, iar nivelul de presiune se mărește, astfel că întreaga forţă de contracţie se răsfrânge asupra materialului (de cele mai multe ori, aluminiu) din care este fabricat corpul avionului.

De ce avioanele lasă urme pe cer?

Presiunea dintre interior şi exterior este preluată în totalitate de materialul fuzelajului avionului. Dacă ferestrele ar fi rectangulare, fluxul de presiune ar fi întrerupt, iar, în timp, fuzelajul ar ceda. Principiul este similar celor de la vasele maritime, de la submarine sau nave spațiale. Pare simplu, nu-i așa?

De ce ferestrele nu se aliniază cu scaunele?

Atât aeronavele de ultimă generație cât și cele mai vechi sunt proiectate să aibă scaune aliniate la ferestre. Totuși, se pare că multe companii nu respectă protocolul din dorința de „a îngrămădi” cât mai multe scaune într-un spațiu cât mai mic. Astfel, companiile aviatice reușesc să vândă cât mai multe bilete pentru o singură cursă. Căci, nu-i așa, în cele din urmă, banii contează.

Avion
Vedere dintr-un avion

 

Foto: Pexels.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum a avut nevoie Ramses al II-lea, un faraon mort de peste 3.000 de ani de un pașaport valid?
Cum a avut nevoie Ramses al II-lea, un faraon mort de peste 3.000 de ani de un pașaport valid?
Povestea faraonului Ramses al II-lea, unul dintre cei mai mari conducători ai Egiptului antic, a căpătat în anii ’70 o turnură surprinzătoare: deși mort de mai bine de trei milenii, Ramses... citește tot
Obiceiuri vechi ale oamenilor care par complet nebunești azi. Dacă te jignea cineva, nu-l dădeai în judecată, îl provocai la duel
Obiceiuri vechi ale oamenilor care par complet nebunești azi. Dacă te jignea cineva, nu-l dădeai în judecată, îl provocai la duel
Istoria omenirii este plină de tradiții și obiceiuri care, privite prin ochii moderni, par… complet nebunești. Totuși, pentru oamenii de atunci, ele avea sens, erau legi ale comunității sau... citește tot
Coliva este sau nu desert? Care este istoria colivei?
Coliva este sau nu desert? Care este istoria colivei?
Coliva este unul dintre cele mai vechi și mai semnificative preparate tradiționale din cultura românească și nu numai. Prezentă în mod obișnuit la parastase și evenimente religioase... citește tot