Curiozități matematice. Cele mai interesante lucruri din matematică

22.02.2021
Curiozități matematice. Cele mai interesante lucruri din matematică

Matematica este știința care se ocupă cu logica formei, cantității și aranjamentului. Matematica este în jurul nostru, în tot ceea ce facem. Este elementul de bază pentru orice în viața noastră de zi cu zi, inclusiv dispozitive mobile, arhitectură (antică și modernă), artă, bani, inginerie și chiar sport.

Curiozități din matematică

De la începutul istoriei înregistrate, descoperirea matematicii a fost în fruntea fiecărei societăți civilizate și este folosită chiar și în cele mai primitive culturi. Nevoile de matematică au apărut pe baza dorințelor societății.

Cu cât este mai complexă o societate, cu atât sunt mai complexe nevoile matematice. Triburile primitive au avut nevoie de puțin mai mult decât capacitatea de a număra, dar s-au bazat și pe matematică pentru a calcula poziția soarelui și fizica vânătorii. Grecescul „mathema” înseamnă a învăța, studiu sau știință.

Curiozități matematice

0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
1 + 2 = 3
2 + 3 = 5
0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13 …

Există un sens precis și natural în care unele numere iraționale sunt mai iraționale decât altele. Cele mai bune aproximări raționale la un număr sunt obținute prin construirea expansiunii continue a fracției, care definește o succesiune de numere raționale care sunt succesiv aproximări mai bune ale numărului luat în considerare.

Pentru a determina cât de irațional este un număr, se poate privi apoi cât de încet converge expansiunea sa continuă a fracției. „Numărul cel mai irațional” este cel cu cea mai convergentă expansiune a fracției continue. Acesta este numărul corespunzător fracției continue 1 + 1 / (1 + 1 / (1 + …, care nu este altul decât raportul de aur, notat cu litera greacă Φ (phi majuscul) sau și cu φ (phi minuscul), care se citesc „fi”).

Unele construcții folosesc secvențe de curbe care nu se intersectează. Privind exemple de dovezi, odată ce sunteți convins că există curbe de umplere pătrată, s-ar putea să aveți impresia că există curbe de umplere pătrată care nu se intersectează. Cu toate acestea, așa cum arată Luitzen Brouwer, acest lucru nu este cazul.

Triplele pitagoreice

Un triplu pitagoric constă din trei numere întregi care satisfac ecuația a² + b² = c², cunoscută și sub numele de Teorema lui Pitagora.

Iată primele trei triple:

3 + 4 = 5 (9 + 16 = 25)
5 + 12 = 13 (25 + 144 = 169)
7 + 24 = 25 (49 + 576 = 625)

Numărătoarea cu „0” (zero)

Babilonienii au fost primii care au dezvoltat conceptul de zero ca indicator de poziție care indică un spațiu gol într-o succesiune de numere. Între timp, conceptul de zero a trecut în mare parte neobservat în Grecia Antică, cu excepția unui grup de astronomi care a folosit „O” ca marker de poziție. Teoriile sugerează că „O” a reprezentat în mod diferit „Omicron” (prima literă a cuvântului grecesc pentru nimic sau „ouden”), „Obol” (o monedă considerată a fi de mică valoare).

India a născut zero ca număr în sine. Pentru prima dată, conceptul abstract al neantului a avut un simbol și a făcut mai mult decât să marcheze un spațiu într-un șir de cifre. Un trio de matematicieni indieni s-a străduit să introducă acest simbol în sistemul lor numeric zecimal în curs de dezvoltare. În special, astronomul hindus Brahmagupta a elaborat regulile pentru adunare, scădere și multiplicare cu zero. Împărțirea la zero, pe de altă parte, s-a dovedit a fi o căutare mai supărătoare și provoacă și astăzi dureri de cap.

Top 3 țări cu cei mai proști locuitori. Statul de pe primul loc are un IQ mediu de 42. Îi trimiți după apă, vin cu pâine! Pe ce loc sunt românii?
Nu om fi noi deștepții deștepților, dar parcă nici la coada clasamentului nu suntem. Am zis parcă? Sigur nu suntem. Nivelul IQ-ului unui neam depinde de o sumedenie de factori, de la genetică,... citește tot
Prin ce orașe din România trece Paralela 45? Unde se întâlnesc Meridianul de 25 de grade și Paralela 45?
România este situată în emisfera nordică, la intersecția dintre Paralela de 45 de grade latitudine nordică și Meridianul de 25 de grade longitudine estică. De altfel, Paralela 45 traversează... citește tot