Ce semnificație are expresia „a trăi ca în sânul lui Avraam”?

30.06.2021
Ce semnificație are expresia „a trăi ca în sânul lui Avraam”?

Cu siguranță s-a întâmplat ca măcar o dată în viață să vă ajungă la urechi expresia „a trăi ca în sânul lui Avraam”. Dar, câți dintre noi știm care este semnificația acestei expresii?

Ea își are originea în religia iudaică și derivă dintr-un paragraf din Evanghelia lui Luca (c. XVI, v. 22 și 23). Aici se spune că săracul Lazăr a murit, iar apoi a fost dus la sânul lui Avraam, adică în Rai.

În limbaj biblic, sânul lui Avraam reprezintă o metaforă și este închipuit ca un loc fericit lângă Avraam, loc care se află în Împărăţia lui Dumnezeu. Sânul lui Avraam ne vorbește despre locul cel mai important, cel mai onorat, locul de cinste, de protecție și de o părtășie intimă, care te duce cu gândul la Rai.

De unde vine expresia „a trăi ca în sânul lui Avraam”?

Expresia este folosită în viața poporului lui Israel din cele mai vechi timpuri. Cuvântul sân este menționat în Biblie de peste 40 de ori, în majoritatea cazurilor referindu-se la pieptul ființei umane, al femeii.

Dacă ne-am referi la un copil și la a lui mamă atunci explicația expresiei ar fi simplă. Pentru că, nu-i așa, unde este mai bine pentru un copil decât la sânul mamei? Doar că explicația nu vine de aici. Am putea să o asociem, însă nu ar fi cea corectă.

Mai întâi trebuie să vedem cine a fost Avraam. Ei bine, Avraam este primul personaj biblic care a optat pentru monoteism, recunoscându-l pe YHWH ca fiind unicul Dumnezeu. (n.n. – YHWH este numele propriu al lui Dumnezeu în Biblia ebraică și înseamnă „El face să devină“).

Venerația față de Avraam era vie și în perioada Noului Testament. El era respectat ca strămoș al poporului evreu și chiar a lui înuși Mesia. Fiind tatăl lui Ismael și a lui Ițhac, Avraam este considerat strămoșul comun din care descind evreii, edomiții și arabii.

Există o poveste scrisă în Evanghelia după Luca. Expresia poate sugera un banchet, masa din Împărăția lui Dumnezeu deoarece, în vremea aceea, oamenii se „întindeau” la masă, sprijinându-se uneori unul de altul.

Expresia, o paralelă la bunătățile de care se bucura bogatul

Era un om bogat, care se îmbrăca în porfiră şi in supţire; şi, în fiecare zi, ducea o viaţă plină de veselie şi strălucire. La uşa lui zăcea un sărac numit Lazăr, plin de bube.

Şi dorea mult să se sature cu fărămiturile cari cădeau de la masa bogatului; până şi câinii veneau şi-i lingeau bubele. Cu vremea săracul a murit; şi a fost dus de îngeri în sânul lui Avraam.

Imaginea mesei este întărită de faptul că bogatul cere ca Lazăr să-și înmoaie vârful degetului în apă, cel mai probabil suferindul putând să-l vadă pe Lazăr bucurându-se alături de Lazăr.

Expresia pare să fie o paralelă la bunătățile de care se bucura bogatul la masa lui pe când trăia, o împlinire directă a cuvintelor lui Avraam: A murit şi bogatul, şi l-au îngropat. Pe când era el în Locuinţa morţilor, în chinuri, şi-a ridicat ochii în sus, a văzut de departe pe Avraam, şi pe Lazăr în sânul lui, şi a strigat:, Părinte Avraame, fie-ţi milă de mine, şi trimete pe Lazăr să-şi moaie vârful degetului în apă, şi să-mi răcorească limba; căci grozav sunt chinuit în văpaia aceasta.

Expresia pare să fie o paralelă la bunătățile de care se bucura bogatul la masa sa pe când trăia, o împlinire directă a cuvintelor lui Avraam: Fiule, i-a răspuns Avraam, adu-ţi aminte că, în viaţa ta, tu ţi-ai luat lucrurile bune, şi Lazăr şi-a luat pe cele rele; acum, aici, el este mângâiat, iar tu eşti chinuit.

„Pe lângă toate acestea, între noi şi între voi este o prăpastie mare, aşa ca cei ce ar avea să treacă de aici la voi, sau de acolo la noi, să nu poată.

Bogatul a zis: Rogu- te, dar, părinte Avraame, să trimeţi pe Lazăr în casa tatălui meu; căci am cinci fraţi, şi să le adeverească aceste lucruri, ca să nu vină şi ei în acest loc de chin.

Avraam a răspuns: Au pe Moise şi pe prooroci; să asculte de ei. Nu, părinte Avraame, a zis el; ci dacă se va duce la ei cineva din morţi, se vor pocăi. Şi Avraam i-a răspuns: Dacă nu ascultă pe Moise şi pe prooroci, nu vor crede nici chiar dacă ar învia cineva din morţi”.

Aceasta este povestea și semnificația expresiei „A trăi ca în sânul lui Avraam”. Adică a trăi foarte bine, pe picior mare, a trăi fără griji, în liniște și fără a avea nevoie de nimic.

Foto: Pexels.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum au fost inventate jucăriile LEGO de un tâmplar care a rămas fără clienți. Ce înseamnă „Lego” în limba daneză?
Cum au fost inventate jucăriile LEGO de un tâmplar care a rămas fără clienți. Ce înseamnă „Lego” în limba daneză?
Puține jucării au reușit să marcheze copilăria atâtor generații precum piesele colorate de LEGO. Fie că vorbim despre castele, mașini, nave spațiale sau orașe întregi, micile cărămizi... citește tot
„Fără arme, fără ură, fără violență”: jaful secolului al XX-lea, comis ca o operă de artă. Atacatorul a fugit în timpul procesului și nu a fost prins niciodată
„Fără arme, fără ură, fără violență”: jaful secolului al XX-lea, comis ca o operă de artă. Atacatorul a fugit în timpul procesului ...
Un francez a rămas în istorie ca înfăptuind jaful perfect. Acesta a jefuit o bancă folosind canalizarea din suburbiile orașului Nisa. A fost prins. La proces, a sărit pe fereastra... citește tot
Hilar! Cum a murit Albert Camus într-un accident rutier cu biletul de tren nefolosit în buzunar?
Hilar! Cum a murit Albert Camus într-un accident rutier cu biletul de tren nefolosit în buzunar?
A scris că viața nu are sens — apoi a câștigat Premiul Nobel și a murit trei ani mai târziu, cu un bilet de tren nefolosit în buzunar. Pe 4 ianuarie 1960, scriitorul Albert Camus se afla în... citește tot