Povestea tunelului subacvatic Eurasia, care leagă Europa de Asia

02.05.2025
Povestea tunelului subacvatic Eurasia, care leagă Europa de Asia

În inima orașului Istanbul, acolo unde Europa întâlnește Asia, se află o capodoperă a ingineriei moderne – Tunelul Eurasia, primul tunel rutier subacvatic care conectează cele două continente prin Strâmtoarea Bosfor. Realizat într-o zonă cu activitate seismică intensă și trafic urban aglomerat, acest proiect a redefinit mobilitatea urbană și a devenit un simbol al progresului tehnologic din Turcia. Tunelul Eurasia este o continuare a proiectului Canalului Mânecii care leagă Franța de Marea Britanie (1987-1993). 

De la idee la realitate

Proiectul tunelului a fost conceput pentru a atenua presiunea de pe cele două poduri deja existente peste Bosfor și pentru a crea o legătură rutieră rapidă între partea europeană și cea asiatică a Istanbulului. Lucrările au început în 2011, iar tunelul a fost deschis circulației în decembrie 2016, cu un buget estimat de 1,3 miliarde de dolari.

Specificații tehnice impresionante

Tunelul Eurasia are o lungime totală de 14,6 kilometri, din care 5,4 kilometri sunt construiți sub nivelul mării, la o adâncime de până la 106 metri sub apă. Tunelul are două niveluri, fiecare cu două benzi de circulație, și este destinat exclusiv autovehiculelor (nu permite circulația pietonilor sau a vehiculelor cu două roți).

Pentru a asigura siguranța și durabilitatea construcției, au fost utilizate tehnologii de ultimă generație, inclusiv o mașină de forat tuneluri (TBM) special proiectată pentru condițiile geologice dificile din Istanbul. În plus, tunelul este dotat cu sisteme de ventilație, control al traficului și detecție a incendiilor de ultimă generație.

Beneficii pentru mobilitate și mediu

Tunelul Eurasia a redus timpul de traversare a Bosforului de la aproximativ 100 de minute (în orele de vârf) la 15 minute, contribuind semnificativ la decongestionarea traficului și la reducerea poluării. Se estimează că tunelul reduce emisiile de carbon cu peste 82.000 de tone anual, datorită eficientizării fluxului de trafic.

Un pod simbolic între continente

Mai mult decât o simplă infrastructură de transport, Tunelul Eurasia este o punte simbolică între două lumi – Europa și Asia – și o dovadă a capacității umane de a depăși barierele naturale. Proiectul a fost recunoscut la nivel internațional și a primit mai multe premii pentru inovație și sustenabilitate.

Distribuie acest articol:
Tags:
Cele mai noi articole
De ce Israel trebuie „să facă ordine” în Orientul Mijlociu, deși nici măcar nu se învecinează cu Iran?
De ce Israel trebuie „să facă ordine” în Orientul Mijlociu, deși nici măcar nu se învecinează cu Iran?
Într-o regiune mereu tensionată așa cum este de zeci de ani Orientul Mijlociu, în care granițele fizice sunt rareori suficiente pentru a limita conflictele, Israelul se vede implicat într-un... citește tot
Revoluția AI open-source: Llama 3 și democratizarea inteligenței
Revoluția AI open-source: Llama 3 și democratizarea inteligenței
Într-o lume în care tehnologia avansează cu o viteză greu de anticipat, una dintre cele mai spectaculoase schimbări din ultimii ani vine din zona AI-ului open-source. Dacă în trecut modelele... citește tot
Cel mai ghinionist om din lume? Poate… Povestea lui William Sokolin, omul care a spart din greșeală o sticlă de Château Margaux din 1787 în valoare de 500.000 de dolari
Cel mai ghinionist om din lume? Poate… Povestea lui William Sokolin, omul care a spart din greșeală o sticlă de Château Margaux din ...
În lumea vinurilor, unele povești nu doar că uimesc — ele rămân întipărite în memoria colectivă ca lecții despre fragilitate, pasiune și, uneori, chiar de ironie a sorții. O astfel de... citește tot