Povestea tunelului subacvatic Eurasia, care leagă Europa de Asia

02.05.2025
Povestea tunelului subacvatic Eurasia, care leagă Europa de Asia

În inima orașului Istanbul, acolo unde Europa întâlnește Asia, se află o capodoperă a ingineriei moderne – Tunelul Eurasia, primul tunel rutier subacvatic care conectează cele două continente prin Strâmtoarea Bosfor. Realizat într-o zonă cu activitate seismică intensă și trafic urban aglomerat, acest proiect a redefinit mobilitatea urbană și a devenit un simbol al progresului tehnologic din Turcia. Tunelul Eurasia este o continuare a proiectului Canalului Mânecii care leagă Franța de Marea Britanie (1987-1993). 

De la idee la realitate

Proiectul tunelului a fost conceput pentru a atenua presiunea de pe cele două poduri deja existente peste Bosfor și pentru a crea o legătură rutieră rapidă între partea europeană și cea asiatică a Istanbulului. Lucrările au început în 2011, iar tunelul a fost deschis circulației în decembrie 2016, cu un buget estimat de 1,3 miliarde de dolari.

Specificații tehnice impresionante

Tunelul Eurasia are o lungime totală de 14,6 kilometri, din care 5,4 kilometri sunt construiți sub nivelul mării, la o adâncime de până la 106 metri sub apă. Tunelul are două niveluri, fiecare cu două benzi de circulație, și este destinat exclusiv autovehiculelor (nu permite circulația pietonilor sau a vehiculelor cu două roți).

Pentru a asigura siguranța și durabilitatea construcției, au fost utilizate tehnologii de ultimă generație, inclusiv o mașină de forat tuneluri (TBM) special proiectată pentru condițiile geologice dificile din Istanbul. În plus, tunelul este dotat cu sisteme de ventilație, control al traficului și detecție a incendiilor de ultimă generație.

Beneficii pentru mobilitate și mediu

Tunelul Eurasia a redus timpul de traversare a Bosforului de la aproximativ 100 de minute (în orele de vârf) la 15 minute, contribuind semnificativ la decongestionarea traficului și la reducerea poluării. Se estimează că tunelul reduce emisiile de carbon cu peste 82.000 de tone anual, datorită eficientizării fluxului de trafic.

Un pod simbolic între continente

Mai mult decât o simplă infrastructură de transport, Tunelul Eurasia este o punte simbolică între două lumi – Europa și Asia – și o dovadă a capacității umane de a depăși barierele naturale. Proiectul a fost recunoscut la nivel internațional și a primit mai multe premii pentru inovație și sustenabilitate.

Distribuie acest articol:
Tags:
Cele mai noi articole
Momentul de care ne temem: Data la care pe Terra va fi imposibil de locuit
Momentul de care ne temem: Data la care pe Terra va fi imposibil de locuit
Cu sau fără aportul nostru, va veni o zi în care Terra nu va mai fi locuibilă. Când acest lucru se va întâmpla, omenirea va fi istorie. Supercalculatoarele programate de oamenii de știință... citește tot
Mit sau realitate: în Japonia, angajatul care ajunge primul parchează pe locul cel mai îndepărtat de intrare
Mit sau realitate: în Japonia, angajatul care ajunge primul parchează pe locul cel mai îndepărtat de intrare
În ultimii ani, internetul a fost inundat de anecdote care pun în lumină cultura muncii din Japonia – un sistem adesea admirat pentru disciplină, respect și spirit colectiv. Una dintre cele... citește tot
De ce fisticul este un fruct aparte? Știai că există arbori masculi și arbori femele?
De ce fisticul este un fruct aparte? Știai că există arbori masculi și arbori femele?
Fisticul necesită condiții extreme pentru a înflori: veri foarte fierbinți (peste 38°C) și ierni reci (sub 7°C), fiind unul dintre puținele culturi care prosperă în zone cu variații... citește tot