Povestea tunelului subacvatic Eurasia, care leagă Europa de Asia

02.05.2025
Povestea tunelului subacvatic Eurasia, care leagă Europa de Asia

În inima orașului Istanbul, acolo unde Europa întâlnește Asia, se află o capodoperă a ingineriei moderne – Tunelul Eurasia, primul tunel rutier subacvatic care conectează cele două continente prin Strâmtoarea Bosfor. Realizat într-o zonă cu activitate seismică intensă și trafic urban aglomerat, acest proiect a redefinit mobilitatea urbană și a devenit un simbol al progresului tehnologic din Turcia. Tunelul Eurasia este o continuare a proiectului Canalului Mânecii care leagă Franța de Marea Britanie (1987-1993). 

De la idee la realitate

Proiectul tunelului a fost conceput pentru a atenua presiunea de pe cele două poduri deja existente peste Bosfor și pentru a crea o legătură rutieră rapidă între partea europeană și cea asiatică a Istanbulului. Lucrările au început în 2011, iar tunelul a fost deschis circulației în decembrie 2016, cu un buget estimat de 1,3 miliarde de dolari.

Specificații tehnice impresionante

Tunelul Eurasia are o lungime totală de 14,6 kilometri, din care 5,4 kilometri sunt construiți sub nivelul mării, la o adâncime de până la 106 metri sub apă. Tunelul are două niveluri, fiecare cu două benzi de circulație, și este destinat exclusiv autovehiculelor (nu permite circulația pietonilor sau a vehiculelor cu două roți).

Pentru a asigura siguranța și durabilitatea construcției, au fost utilizate tehnologii de ultimă generație, inclusiv o mașină de forat tuneluri (TBM) special proiectată pentru condițiile geologice dificile din Istanbul. În plus, tunelul este dotat cu sisteme de ventilație, control al traficului și detecție a incendiilor de ultimă generație.

Beneficii pentru mobilitate și mediu

Tunelul Eurasia a redus timpul de traversare a Bosforului de la aproximativ 100 de minute (în orele de vârf) la 15 minute, contribuind semnificativ la decongestionarea traficului și la reducerea poluării. Se estimează că tunelul reduce emisiile de carbon cu peste 82.000 de tone anual, datorită eficientizării fluxului de trafic.

Un pod simbolic între continente

Mai mult decât o simplă infrastructură de transport, Tunelul Eurasia este o punte simbolică între două lumi – Europa și Asia – și o dovadă a capacității umane de a depăși barierele naturale. Proiectul a fost recunoscut la nivel internațional și a primit mai multe premii pentru inovație și sustenabilitate.

Distribuie acest articol:
Tags:
Cele mai noi articole
Cum Regina Angliei nu a recunoscut cine este și a devenit „o bătrânică necunoscută” păcălind doi turiști americani
Cum Regina Angliei nu a recunoscut cine este și a devenit „o bătrânică necunoscută” păcălind doi turiști americani
Când Regina Elisabeta a II‑a îşi lasă coroana acasă şi păşeşte printre paji­ştile din Balmoral Estate, nimeni nu se aşteaptă la o farsă regală. Totuşi, exact aşa s-a întâmplat... citește tot
Câți soldați SUA se află în baze miliare din Europa? Ce a spus Trump despre retragerea militarilor americani din România?
Câți soldați SUA se află în baze miliare din Europa? Ce a spus Trump despre retragerea militarilor americani din România?
România şi Aliaţii au fost informaţi de decizia Statelor Unite privind redimensionarea trupelor americane din Europa. Astfel, administrația Donald Trump este pe cale să retragă „mii de... citește tot
Cine a fost primul român care a zburat cu avionul?
Cine a fost primul român care a zburat cu avionul?
Puțini români știu că primul zbor cu un aparat mai greu decât aerul realizat de un român nu a fost făcut de Aurel Vlaicu sau Traian Vuia, ci de un inventator cu totul special: Henri Coandă.... citește tot