Povestea tunelului subacvatic Eurasia, care leagă Europa de Asia

02.05.2025
Povestea tunelului subacvatic Eurasia, care leagă Europa de Asia

În inima orașului Istanbul, acolo unde Europa întâlnește Asia, se află o capodoperă a ingineriei moderne – Tunelul Eurasia, primul tunel rutier subacvatic care conectează cele două continente prin Strâmtoarea Bosfor. Realizat într-o zonă cu activitate seismică intensă și trafic urban aglomerat, acest proiect a redefinit mobilitatea urbană și a devenit un simbol al progresului tehnologic din Turcia. Tunelul Eurasia este o continuare a proiectului Canalului Mânecii care leagă Franța de Marea Britanie (1987-1993). 

De la idee la realitate

Proiectul tunelului a fost conceput pentru a atenua presiunea de pe cele două poduri deja existente peste Bosfor și pentru a crea o legătură rutieră rapidă între partea europeană și cea asiatică a Istanbulului. Lucrările au început în 2011, iar tunelul a fost deschis circulației în decembrie 2016, cu un buget estimat de 1,3 miliarde de dolari.

Specificații tehnice impresionante

Tunelul Eurasia are o lungime totală de 14,6 kilometri, din care 5,4 kilometri sunt construiți sub nivelul mării, la o adâncime de până la 106 metri sub apă. Tunelul are două niveluri, fiecare cu două benzi de circulație, și este destinat exclusiv autovehiculelor (nu permite circulația pietonilor sau a vehiculelor cu două roți).

Pentru a asigura siguranța și durabilitatea construcției, au fost utilizate tehnologii de ultimă generație, inclusiv o mașină de forat tuneluri (TBM) special proiectată pentru condițiile geologice dificile din Istanbul. În plus, tunelul este dotat cu sisteme de ventilație, control al traficului și detecție a incendiilor de ultimă generație.

Beneficii pentru mobilitate și mediu

Tunelul Eurasia a redus timpul de traversare a Bosforului de la aproximativ 100 de minute (în orele de vârf) la 15 minute, contribuind semnificativ la decongestionarea traficului și la reducerea poluării. Se estimează că tunelul reduce emisiile de carbon cu peste 82.000 de tone anual, datorită eficientizării fluxului de trafic.

Un pod simbolic între continente

Mai mult decât o simplă infrastructură de transport, Tunelul Eurasia este o punte simbolică între două lumi – Europa și Asia – și o dovadă a capacității umane de a depăși barierele naturale. Proiectul a fost recunoscut la nivel internațional și a primit mai multe premii pentru inovație și sustenabilitate.

Distribuie acest articol:
Tags:
Cele mai noi articole
Swatch aduce atmosfera verii cu ceasuri pline de culori neon
Swatch aduce atmosfera verii cu ceasuri pline de culori neon
La vremuri noi, colecții noi. În prag de vară, brand-ul elvețian de ceasuri Swatch, fondat în anul 1983 readuce la viață spiritul anilor ’80 și ’90 prin noua colecție Swatch Neon, care... citește tot
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Procesele de payroll trebuie realizate pe baza unui flux rapid în orice companie, pentru o gestionare cât mai eficientă a resursei umane și a timpului. Un program salarii, care este denumit și... citește tot
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
Puțini știu adevărata poveste din spatele expresiei „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”, folosită adesea cu dispreț. Dar dacă ne întoarcem în timp, în perioada sclaviei romilor,... citește tot