Inginerul Mircea Ulubeanu, omul care a inventat stabilopozii

11.08.2022
Inginerul Mircea Ulubeanu, omul care a inventat stabilopozii

România a avut, de-a lungul timpului, mai multe personalităţi care i-au influenţat dezvoltarea. Cei mai mulți dintre ei sunt cunoscuți, rămânând în istorie prin realizările lor în plan profesional. Cu toate acestea, sunt personaje care nu au dorit să fie în prim plan, iar creațiile acestora au fost trecute cu vederea și uitate în timp. Acesta este și cazul invenției inginerului Mircea Ulubeanu. Ce a creat Ulubeanu? Sabilopozii.

Cum au apărut stabilopozii?

Litoralul Mării Negre ar arăta cu totul altfel dacă nu ar fi fost inginerul Mircea Ulubeanu. Acesta a fost cel care a inventat stabilopozii, blocuri de beton în formă de stea, cu patru suporturi prevăzuți la capete cu protuberanțe de forma unor creste rotunjite, constituind ansambluri stabile, folosite la împingerea apei. De altfel, faimoasa promenadă de lângă Cazinoul din Constanța este plină de stabilopozi, iar turiștii îi admiră și își fac poze lângă ei fără să știe cine a gândit aceste structuri.

În perioada comunistă, era necesar ca lucrurile să fie făcute ca la carte, însă fără prea multe investiții. Drept urmare, inginerul Mircea Ulubeanu a trebuit să găsească o soluție viabilă, rapidă și ieftină de a proteja construcțiile de la malul mării de valurile puternice ale apei. Altfel, el s-a inspirat de la ciorchinele de struguri, însă fără boabe, și după mai multe teste de laborator a ajuns la concluzia că terminația acestor blocuri din beton trebuie să fie precum cea din prezent, fiindcă permite apei să se strecoare printre stabilopozi și să își piardă din putere.

Mircea Ulubeanu

Inginerul nu și-a asumat creditul în totalitate pentru această creație, deoarece în acele vremuri totul se făcea la comun, iar echipa întreagă a fost apreciată pentru această realizare. Invenţia a fost brevetată pentru prima dată în anul 1965 în țara noastră, apoi în Anglia, Germania, Franţa, India, Italia, Japonia.

Tatăl meu nu s-a plâns niciodată pe această temă. Era fericit să vadă cum ies pe poarta şantierului stabilopozii frumos numerotaţi, cum sunt ridicaţi apoi cu macaraua şi aruncaţi la poalele digurilor. Forma lor simpatică a atras repede atenţia, astfel că în vacanţă, la Eforie Nord, tata a comandat o îngheţată tip profiterol, dar ospătarul l-a corectat spunând că este ‘îngheţată-stabilopod’. Nu avea habar că vorbea tocmai cu cel care-l inventase, a povestit fiica inginerului Ulubeanu, Nicole Sima, potrivit adevarul.ro.

Aceasta a adăugat: ” Tatălui meu îi făcea de asemenea plăcere când vedea stabilopodul în chip de ‘statuie’ sau pe emblema ICH-ului – Întreprinderea de Construcţii Hidrotehnice Constanţa – aflată uneori şi pe vesela de la cantină sau pe aşternuturile de la casa de oaspeţi”

Mircea Ulubeanu și-a iubit țara până a murit

Mircea Ulubeanu s-a născut pe data de 21 decembrie 1912 și a trăit toată viața lui în România, cu toate că a avut posibilitatea să părăsească țara și să trăiască în zone mult mai dezvoltate. Încă de când era mic a înțeles că trebuie să învețe pentru a ajunge cineva în viață. A avut noroc să primească o educație solidă atât acasă, cât și la școală, unde l-a avut ca profesor și pe celebrul Eugen Lovinescu.

Ulubeanu și echipa sa

Matematica a fost una dintre pasiunile sale, precum și sportul. Acesta a făcut zilnic gimnastică și a mers pe jos, până la aproape 93 de ani, având și un motto preferat: „Le mouvement c’est la vie“ („Mişcarea este viaţă“).  Începând cu anul 1934 a devenit inginer constructor, proiectând ulterior propria casă în care a trăit până a murit.

După ce a terminat Institutul Politehnic în anul 1938 a fost angajat şef de secţie la Administraţia Porturilor şi Căilor de comunicaţie pe apă (P.C.A.), astfel că a început să călătorească pentru a realiza diferite proiecte în țară.

Potrivit sursei citate mai sus de numele său se leagă următoarele realizări: elaborarea anteproiectului canalului navigabil Cernavodă – Taşaul, proiectarea şi execuţia lucrărilor hidrotehnice (diguri, baraje, stăvilare, canale) pentru inundarea albiei majore a Prutului în zona Nemţeni, Gura Jiului, Albiţa, executarea unui feribot la limanul Nistrului, proiectarea şi executarea lucrărilor de refacere a Portului Galaţi în urma distrugerilor produse de cutremurul din 1940 şi de război.

Începând cu anul 1951 și până la pensionare inginerul a lucrat în Ministerul Transporturilor Auto, Navale şi Aeriene din Bucureşti. Mircea Ulubeanu a fost adesea asemănat cu mult mai celebrul Anghel Saligny. Acesta s-a stins din viață în anul 2005, însă creațiile sale au rămas pentru totdeauna în istorie.

Foto: Adevarul.ro și Wikipedia.org

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Unul dintre cele mai importante momente din istoria recentă a României a fost Războiul de Independență din 1877-1878. De fapt, armata română a participat la Războiul Ruso-Turc din anii... citește tot
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Despre Japonia poți să spui ce vrei, dar nu că este locul unde întârzie trenurile. Pe Internet circulă tot felul de știri legate despre trenurile din Japonia: ba că toate trenurile din țară... citește tot
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
Cine a fost măcar o dată în Israel sau a avut de-a face cu evrei tradiționaliști a putut observa că bărbații poartă pe cap o bucată de material. Aceasta se numește kippah și este un... citește tot