De ce Ploiești era denumit „Orașul lui ‘Ce bei’?”

07.05.2019
De ce Ploiești era denumit „Orașul lui ‘Ce bei’?”

Ploiești este unul dintre cele mai importante orașe din România. Situat la 60 de kilometri de București, Ploiești este unul dintre cele mai moderne orașe din România. Multe dintre personalități au avut legături strânse cu județul Prahova. De exemplu, Caragiale s-a născut acolo, George Enescu, Nicolae Iorga și Nicolae Grigorescu au locuit în județul Prahova, iar Aurel Vlaicu a decedat în comuna Bănești din Prahova. Totuși, de ce Ploiești era denumit „Orașul lui ‘Ce bei’?”.

Ploiești este unul dintre cele mai importante orașe din România. Situat la 60 de kilometri de București, Ploiești este unul dintre cele mai moderne orașe din România. Multe dintre personalități au avut legături strânse cu județul Prahova. De exemplu, Caragiale s-a născut acolo, George Enescu, Nicolae Iorga și Nicolae Grigorescu au locuit în județul Prahova, iar Aurel Vlaicu a decedat în comuna Bănești din Prahova. Totuși, de ce Ploiești era denumit „Orașul lui ‘Ce bei’?”.

De unde vine denumirea orașului Băicoi?

Înainte de Primul Război Mondial și în perioada interbelică, Ploieștiul era cunoscut sub denumirea „Orașul lui ‘Ce bei’?”. De ce? Simplu. Conform statisticilor, în acea perioadă, în oraş funcţiona o cârciumă la aproximativ 200 de locuitori. Cum viața socială se desfășura în jurul unui pahar de vin sau al unei beri, locuitorii Ploieștilor nu-și mai spuneau „Bună ziua!” ci, „Ce bei?”.

Istoricul Ioan Groşescu scria în „Mahalalele Ploieştiului“ că în anul 1862, oraşul avea 119 cârciumi, adică una la fiecare 247 de locuitori. În anul 1913, orașul Ploiești număra 287 de crâşme, câte una la aproape 200 de locuitori. Conform statisticilor, în anul 1934 erau 353 de cârciumi în Ploiești.

De ce se spune „o întorci ca la Ploiești”?

De multe ori, nehotărârea unei persoane este amendată cu formularea „o întorci ca la Ploiești”, atunci când aceasta nu este hotărâtă într-o anumită privință. Expresia cu pricina a rămas de ani buni în memoria colectivă și este în strânsă legătură cu faptul că orașul Ploiești era și este un important nod feroviar din România.

Totul a început cu trenurile care veneau de la București, se îndreptau spre Transilvania și erau nevoite să oprească în gara orașului Ploiești, acolo unde locomotiva era decuplată de garnitură. Ulterior, locomotiva intra pe o linie de manevră și era întoarsă pe o placă turnantă, acționată manual de către angajații CFR.

Apoi, aceeași locomotivă era cuplată la celălalt capăt al garniturii, astfel că ultimul vagon al trenului venit din Capitala României devenea brusc primul. În mod amuzant, spre surprinderea călătorilor, trenul o lua brusc în direcție inversă când pleca spre destinația finala și „o întorcea ca la Ploiești”.

Foto: ph-online.ro

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Procesele de payroll trebuie realizate pe baza unui flux rapid în orice companie, pentru o gestionare cât mai eficientă a resursei umane și a timpului. Un program salarii, care este denumit și... citește tot
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
Puțini știu adevărata poveste din spatele expresiei „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”, folosită adesea cu dispreț. Dar dacă ne întoarcem în timp, în perioada sclaviei romilor,... citește tot
De ce Ucraina n-a vrut ca România să intre în NATO? Cum s-au opus vecinii de la nord?
De ce Ucraina n-a vrut ca România să intre în NATO? Cum s-au opus vecinii de la nord?
Pe data de 29 martie 2004, România a aderat în mod oficial la NATO alături de Bulgaria, Estonia, Lituania, Slovacia și Slovenia. Aceasta era una dintre cele mai importante reușite pe plan extern... citește tot