De ce n-a vrut Ceaușescu scări rulante la metrou?

15.11.2019
De ce n-a vrut Ceaușescu scări rulante la metrou?

Primele lucrări la metroul bucureștean au început în anul 1975. Deși era în plan de ceva ani, Nicolae Ceaușescu a semnat actul prin care a luat naștere metroul, după ce s-a întors de la un simpozion internațional. Totuși, rețeaua de tuneluri s-a construit după dorința și, evident, după mofturile celui mai „iubit fiu al poporului”.

Ceaușescu nu și-a dorit scări rulante la metrou

Se pare că proiectul inițial prevedea două mari linii care să lege nordul cu sudul şi estul cu vestul oraşului, iar un inel circular de tunele să lege cele patru capete ale magistralelor. Cum dictatorul a avut alte idei, lucrările s-au realizat după dorința sa, astfel că la început au fost destul de multe segmente de legătură lipsă între magistrale.

Vagoanele de metrou se dezinfectează?

Metroul trebuia să fie construit din cartierul Drumul Taberei până în cartierul Balta Albă. Supărat că în Drumul Taberei locuiau la acea vreme cei dintr-o clasă socială superioară, Ceușescu a mutat metroul în Militari fără să țină cont că Drumul Taberei era, chiar și atunci, foarte aglomerat.

Muncitorii nici nu știau la ce lucrează

Primii muncitori care au lucrat la metroul bucureștean nu știu ce este proiectul la care munceau zi și noapte. Gheorghe Moroșanu, unul dintre muncitori, povestește în cartea „Metroul fără Ceaușescu‟ citată de historia.ro: Un ţăran venit din Moldova spărgea strada pentru un viitor şantier. Un băiat de Bucureşti îl întreabă: „Băi, nea Ioane, ce faci dumneata acolo?”, “Scot chetrele astea, nu vezi?”, „Lasă chetrele, spune-mi ce lucrare se execută, ce va fi în final?”, „Metrău!”, „Bine, şi ce e ăla metrou?”, „Metrău, dracu ştie!”, a încheiat sec discuția nea Ion.

 „Ce ne trebuie nouă excavatoare (nr. escalatoare) aici?” (Nicolae Ceaușescu)

Proiectanții i-au solicitat Dictatorului acordul de a achiziționa „escalatoare”. Doar că Ceaușescu, din neatenţie sau, poate, din necunoştinţă de cauză, a înţeles cu totul altceva şi a strigat cât l-au ținut plămânii: „Ce ne trebuie nouă excavatoare aici?”. Nu ştia că escalatoare sunt de fapt scările rulante. Ulterior, după ce a fost lămurit despre achiziție, Ceaușescu a refuzat argumentând că bucureștenii sunt și așa grași și le trebuie mișcare.

Scările rulante au fost montate mult mai târziu în unele dintre stațiile metroului bucureștean.

Scari rulante

Foto: bucurestiul.ro & bucurestiulmeudrag.ro

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Procesele de payroll trebuie realizate pe baza unui flux rapid în orice companie, pentru o gestionare cât mai eficientă a resursei umane și a timpului. Un program salarii, care este denumit și... citește tot
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
Puțini știu adevărata poveste din spatele expresiei „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”, folosită adesea cu dispreț. Dar dacă ne întoarcem în timp, în perioada sclaviei romilor,... citește tot
De ce Ucraina n-a vrut ca România să intre în NATO? Cum s-au opus vecinii de la nord?
De ce Ucraina n-a vrut ca România să intre în NATO? Cum s-au opus vecinii de la nord?
Pe data de 29 martie 2004, România a aderat în mod oficial la NATO alături de Bulgaria, Estonia, Lituania, Slovacia și Slovenia. Aceasta era una dintre cele mai importante reușite pe plan extern... citește tot