De ce cutiile negre ale avioanelor nu sunt… negre?

19.02.2018
De ce cutiile negre ale avioanelor nu sunt… negre?

În mod obligatoriu, toate avioanele de linie sunt dotate cu celebrele cutii negre care înregistrează suntele în cabina de pilotaj și datele tehnice ale unui zbor. Totuși, deși sunt numite „cutii negre”, în mod ciudat, acestea sunt de culoare portocaliu aprins. De ce nu sunt negre?

Chiar dacă poartă denumirea de cutii negre, acestea au culoarea portocaliu aprins, pentru a fi mai vizibile atunci când anchetatorii le caută. Totuși, primele cutii erau cu adevărat negre.

De ce avioanele comerciale nu au parașute pentru pasageri?

Primul înregistrator de zbor a fost creat de francezul Fancois Hussenot, în anul 1939: Francezul era de părere că negrul are proprietatea de a proteja filmul de alte radiaţii venite din exterior. 14 ani mai târziu, australianul Havilland Comet a adăugat înregistratoare de sunet și le-a protejat cu o carcasă de oțel de culoare neagră.

Mai există o ipoteză potrivit căreia cutiile negre au primit această denumire din cauza faptului că erau negre de la funingine, în urma incendiului rezultat prăbușirii unei aeronave.

Poți să iei în aeroport toate hainele pe tine și să nu mai plătești taxa de bagaj?

Ulterior, Autoritatea Civilă Aeronautică a Statelor Unite ale Americii a introdus, în anul 1967, obligativitatea prezenței cutiei pentru avioanele mai grele de 9 tone. Totodată, specialiștii au decis să le vopsească portocalii pentru a fi mai ușor de identificat în cazul unui dezastru. Totuși, denumirea de cutii negre era deja cunoscută la nivel mondial și nu a mai fost schimbată niciodată.

Cutiile negre rezistă la 1100 de grade Celsius

De-a lungul anilor, cutiile negre au suferit o serie de îmbunătățiri. Astăzi, cutiile negre sunt produse astfel încât să reziste la orice fel de şoc: indiferent dacă este vorba despre un șoc termic sau un șoc mecanic. Acestea sunt învelite în titaniu și pot să reziste timp de o oră la temperaturi de până 1100 grade Celsius. Alte zece ore, cutiile nu cedează nici la 260 de grade Celsius. Acestea sunt la fel de rezistente și la frig și fac față unor temperaturi de -55 de grade Celsius.

Cutiile negre pot înregistra conversația dintre membrii echipajului, transmisiile radio, diferite alarme, vocile controlorilor de zbor și chiar zgomotul de la motor sau aerul care se mișcă în jurul avionului.

Avion
Rămășițele unui avion

Foto: pexels.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Mit sau adevăr? De ce, în Japonia, doar bărbații au voie să gătească sushi?
Mit sau adevăr? De ce, în Japonia, doar bărbații au voie să gătească sushi?
Întrebarea „De ce doar bărbații au voie să gătească sushi?” circulă des în spațiul public, însă ea pornește dintr-un amestec de mituri, jumătăți de adevăr și interpretări... citește tot
Povestea unui australian care a fost aproape de moarte, dar apoi s-a îmbogățit peste noapte câștigând de DOUĂ ORI la loterie
Povestea unui australian care a fost aproape de moarte, dar apoi s-a îmbogățit peste noapte câștigând de DOUĂ ORI la loterie
În anul 1998, Bill Morgan, un șofer de camion din Australia în vârstă de 37 de ani, părea să fie cel mai ghinionist om de pe planetă. În timp ce se afla la muncă, a fost implicat într-un... citește tot
Curiozități despre „Cravata galbenă”, filmul autobiografic al lui Sergiu Celibidache
Curiozități despre „Cravata galbenă”, filmul autobiografic al lui Sergiu Celibidache
Filmul „Cravata Galbenă” prezintă extraordinara poveste a lui Sergiu Celibidache (1912-1996), unul dintre cei mai celebri și mai controversați dirijori ai secolului al XX-lea. Pelicula este... citește tot