De ce Canalul Panama a avut un rol determinant în dezvoltarea regiunii?

01.04.2021
De ce Canalul Panama a avut un rol determinant în dezvoltarea regiunii?

Canalul Panama, din America Centrală, face legătura între Golful Panama din cadrul Oceanului Pacific cu Marea Caraibelor şi Oceanul Atlantic. Construcția acestui proiect a reprezentat o mega-inginerie, a vremii respective, și a ajutat la dezvoltarea regiunii și navigației pe apă în zonă.

Canalul Panama a scurtat mult călătoriile navelor în zonă, făcându-le mai sigure, deoarece nu mai trebuiau să treacă pe drumul periculos prin Pasajul Drake şi Capul Horn. Pentru a înțelege importanța acestui proiect, se poate observa doar din faptul că o navă care pleacă de la New York către San Francisco, dacă trece prin canal, parcurge în total 9.500 km, mult sub distanţa de 22.500 km pe care o presupunea ruta ocolitoare pe la Capul Horn.

Cum a fost construit Canalul Panama?

Proiectul Canalului Panama a fost puse pe hârtie la începutul secolului al XVI-lea, însă construcția propriu-zisă a început în anul 1880, sub conducerea francezului Ferdinand de Lesseps. A fost o primă tentativă de realizare a proiectului, care însă a eșuat. Canalul a fost terminat de Statele Unite ale Americii și a fost dat în folosință în anul 1914.

Canalul e format din două lacuri artificiale, câteva canale artificiale şi trei seturi de ecluze. Un alt lac artificial, Lacul Alajuela, are rol de rezervor pentru canal. Acesta are o lungime de 77 de km, iar la construcția lui au apărut multe probleme. Oamenii care au lucrat la canal s-au îmbolnăvit de malarie și febră galbenă, iar alții au pierit sub masivele alunecări de teren. Potrivit datelor istorice, se estimează că nu mai puțin de 27.500 de muncitori au murit, până la finalizarea construcției.

Importanța Canalului Panama

De la deschiderea sa, în anul 1914, Canalul Panama a fost un adevărat succes. În prezent, acesta este indispensabil pentru navigația în zonă. Conform datelor oficiale, canalul este traversat în fiecare an de 14.000 de nave, transportând mai mult de 20.378 milioane de tone de marfă. Canalul este traversat zilnic de iahturi private mici, precum și de nave comerciale destul de mari. Dimensiunea maximă a vaselor care pot folosi canalul este cunoscută sub numele de „Panamax”, însă în ultima perioadă această limită este depășită de de tot mai multe nave moderne, ele fiind cunoscute ca nave „post-Panamax”. Trecerea canalului, de la un punct la altul, de o navă comercială obișnuită se face în aproximativ 9 ore.

Foto: Wikipedia și geografilia.blogspot.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Puiul de urs, anomalia naturii: Dacă oamenii ar avea aceeași proporție mamă-copil, o femeie ar naște un bebeluș de mărimea unei alune
Puiul de urs, anomalia naturii: Dacă oamenii ar avea aceeași proporție mamă-copil, o femeie ar naște un bebeluș de mărimea unei alune
Puiul de urs este o anomalie a naturii: se naște mai mic decât o chiflă. Discrepanța de mărime dintre mamă și pui este uimitoare. O ursoaică matură poate cântări 200-300 de kilograme, dar... citește tot
Curiozități despre perioada sărbătorilor la români. De ce călăresc copiii porcul?
Curiozități despre perioada sărbătorilor la români. De ce călăresc copiii porcul?
Cine nu a văzut măcar o dată un copil călărind porcul abia tăiat în gospodărie? Conform unei tradiții întâlnită des în satele românești, copiii se pozează călare pe porc, ca să fie... citește tot
O sculptură invizibilă a fost vândută pentru 15.000 de euro. Artistul: „Vidul nu este altceva decât un spațiu plin de energie”
O sculptură invizibilă a fost vândută pentru 15.000 de euro. Artistul: „Vidul nu este altceva decât un spațiu plin de energie”
În luna mai 2021, casa de licitații Art-Rite din Milano a găzduit unul dintre cele mai bizare și controversate evenimente din istoria artei moderne. Artistul italian Salvatore Garau, în vârstă... citește tot