De ce Canalul Panama a avut un rol determinant în dezvoltarea regiunii?

01.04.2021
De ce Canalul Panama a avut un rol determinant în dezvoltarea regiunii?

Canalul Panama, din America Centrală, face legătura între Golful Panama din cadrul Oceanului Pacific cu Marea Caraibelor şi Oceanul Atlantic. Construcția acestui proiect a reprezentat o mega-inginerie, a vremii respective, și a ajutat la dezvoltarea regiunii și navigației pe apă în zonă.

Canalul Panama a scurtat mult călătoriile navelor în zonă, făcându-le mai sigure, deoarece nu mai trebuiau să treacă pe drumul periculos prin Pasajul Drake şi Capul Horn. Pentru a înțelege importanța acestui proiect, se poate observa doar din faptul că o navă care pleacă de la New York către San Francisco, dacă trece prin canal, parcurge în total 9.500 km, mult sub distanţa de 22.500 km pe care o presupunea ruta ocolitoare pe la Capul Horn.

Cum a fost construit Canalul Panama?

Proiectul Canalului Panama a fost puse pe hârtie la începutul secolului al XVI-lea, însă construcția propriu-zisă a început în anul 1880, sub conducerea francezului Ferdinand de Lesseps. A fost o primă tentativă de realizare a proiectului, care însă a eșuat. Canalul a fost terminat de Statele Unite ale Americii și a fost dat în folosință în anul 1914.

Canalul e format din două lacuri artificiale, câteva canale artificiale şi trei seturi de ecluze. Un alt lac artificial, Lacul Alajuela, are rol de rezervor pentru canal. Acesta are o lungime de 77 de km, iar la construcția lui au apărut multe probleme. Oamenii care au lucrat la canal s-au îmbolnăvit de malarie și febră galbenă, iar alții au pierit sub masivele alunecări de teren. Potrivit datelor istorice, se estimează că nu mai puțin de 27.500 de muncitori au murit, până la finalizarea construcției.

Importanța Canalului Panama

De la deschiderea sa, în anul 1914, Canalul Panama a fost un adevărat succes. În prezent, acesta este indispensabil pentru navigația în zonă. Conform datelor oficiale, canalul este traversat în fiecare an de 14.000 de nave, transportând mai mult de 20.378 milioane de tone de marfă. Canalul este traversat zilnic de iahturi private mici, precum și de nave comerciale destul de mari. Dimensiunea maximă a vaselor care pot folosi canalul este cunoscută sub numele de „Panamax”, însă în ultima perioadă această limită este depășită de de tot mai multe nave moderne, ele fiind cunoscute ca nave „post-Panamax”. Trecerea canalului, de la un punct la altul, de o navă comercială obișnuită se face în aproximativ 9 ore.

Foto: Wikipedia și geografilia.blogspot.com

AZI ÎN ISTORIE
De-a lungul timpului, pe data de 6 iulie au fost consemnate tot felul de evenimente, unele pozitive, altele negative, însă toate și-au pus amprenta pe istoria omenirii. Redactorii shtiu.ro le...
Cele mai noi articole
Top 10 Cele mai ciudate lucruri din Univers
Top 10 Cele mai ciudate lucruri din Univers
Universul este infinit și plin de mistere pentru oamenii de știință și nu numai. Cu cât ne îndepărtăm mai mult de Pământ, în spațiu, cu atât lucrurile sunt mai greu de explicat. Cu... citește tot
Surpriza din farfurie. Care sunt cele mai ciudate lucruri pe care le-au găsit oamenii în mâncarea lor?
Surpriza din farfurie. Care sunt cele mai ciudate lucruri pe care le-au găsit oamenii în mâncarea lor?
Surpriza din farfurie poate fi ceva plăcut, evident, atunci când și papilele noastre gustative sunt satisfăcute. Însă mai pot apărea accidente, astfel că unii oameni s-au trezit că aveau în... citește tot
Când au apărut copacii pe Pământ? Unde se află cea mai veche pădure din lume?
Când au apărut copacii pe Pământ? Unde se află cea mai veche pădure din lume?
Copacii au și ei o zi de naștere, la fel ca orice alt tip de organism. Arborii au apărut cu mult timp înainte oamenilor și au o istorie care merită relatată. Trebuie precizat că fără copaci... citește tot