Cum au fost inventate jucăriile LEGO de un tâmplar care a rămas fără clienți. Ce înseamnă „Lego” în limba daneză?

04.11.2025
Cum au fost inventate jucăriile LEGO de un tâmplar care a rămas fără clienți. Ce înseamnă „Lego” în limba daneză?

Puține jucării au reușit să marcheze copilăria atâtor generații precum piesele colorate de LEGO. Fie că vorbim despre castele, mașini, nave spațiale sau orașe întregi, micile cărămizi de plastic au devenit simbolul creativității și al construcției fără limite. Însă povestea LEGO a început mult mai modest — într-un mic atelier de tâmplărie din Danemarca, în anii ’30, cu un meșter care s-a reinventat după ce își pierduse aproape toți clienții.

Un tâmplar în vremuri grele

La începutul secolului XX, Ole Kirk Christiansen era un tâmplar din Billund, un orășel liniștit din Danemarca. Își câștiga existența construind uși, ferestre și mobilier. Totul mergea bine până la Marea Criză Economică din 1929, care a lovit și Europa. Oamenii nu mai aveau bani pentru lucruri noi, iar comenzile au început să dispară una câte una.

Rămas fără clienți, Ole Kirk a trebuit să găsească o soluție ca să-și întrețină familia și să păstreze atelierul deschis. Într-o zi, i-a venit o idee simplă, dar care avea să schimbe lumea jucăriilor: dacă oamenii nu își permit mobilă, poate își permit jucării pentru copii.

Primele jucării din lemn

Astfel, în anul 1932, tâmplarul danez a început să fabrice mici jucării din lemn — camioane, animale, yo-yo-uri și trenulețe. Le făcea cu mare atenție, folosind resturile de lemn din atelier. Jucăriile erau simple, dar frumos lucrate, și au început să aibă succes local.

În 1934, Christiansen a decis să dea un nume firmei sale. După ce s-a gândit la mai multe variante, a ales „LEGO”, o prescurtare din expresia daneză “leg godt”, care înseamnă „joacă-te bine”. Ironia face că mai târziu, în latină, cuvântul lego s-a dovedit a însemna și „eu asamblez” — o coincidență perfectă.

De la lemn la plastic

După Al Doilea Război Mondial, lumea a început să descopere materialele plastice. În anul 1947, LEGO a cumpărat o mașină de turnat plastic — una dintre primele din Danemarca — și a început să producă jucării din acest material nou. Printre ele se aflau și niște mici cărămizi care puteau fi îmbinate.

Primele versiuni nu se prindeau foarte bine între ele, dar în 1958, fiul lui Ole, Godtfred Kirk Christiansen, a perfecționat designul introducând un sistem de tuburi în interiorul piesei, ceea ce permitea o prindere solidă, dar ușor de desprins. Acesta este principiul de bază al LEGO-ului modern, neschimbat până astăzi.

Nașterea unui imperiu al creativității

De acolo, LEGO a crescut rapid. Au apărut primele seturi tematice, minifigurinele, orașele, spațiile și lumile fantastice. Compania a devenit una dintre cele mai iubite branduri din lume, păstrându-și motto-ul inspirat din numele său: „Only the best is good enough” („Numai ce e mai bun e suficient de bun”).

Astăzi, LEGO nu mai este doar o jucărie — este un simbol al imaginației, al construcției și al perseverenței. Iar totul a început cu un tâmplar simplu, care, în vremuri de criză, a ales să nu renunțe, ci să-și reinventeze meseria.

Foto: lego.com

Distribuie acest articol:
Tags:
Cele mai noi articole
Puiul de urs, anomalia naturii: Dacă oamenii ar avea aceeași proporție mamă-copil, o femeie ar naște un bebeluș de mărimea unei alune
Puiul de urs, anomalia naturii: Dacă oamenii ar avea aceeași proporție mamă-copil, o femeie ar naște un bebeluș de mărimea unei alune
Puiul de urs este o anomalie a naturii: se naște mai mic decât o chiflă. Discrepanța de mărime dintre mamă și pui este uimitoare. O ursoaică matură poate cântări 200-300 de kilograme, dar... citește tot
Curiozități despre perioada sărbătorilor la români. De ce călăresc copiii porcul?
Curiozități despre perioada sărbătorilor la români. De ce călăresc copiii porcul?
Cine nu a văzut măcar o dată un copil călărind porcul abia tăiat în gospodărie? Conform unei tradiții întâlnită des în satele românești, copiii se pozează călare pe porc, ca să fie... citește tot
O sculptură invizibilă a fost vândută pentru 15.000 de euro. Artistul: „Vidul nu este altceva decât un spațiu plin de energie”
O sculptură invizibilă a fost vândută pentru 15.000 de euro. Artistul: „Vidul nu este altceva decât un spațiu plin de energie”
În luna mai 2021, casa de licitații Art-Rite din Milano a găzduit unul dintre cele mai bizare și controversate evenimente din istoria artei moderne. Artistul italian Salvatore Garau, în vârstă... citește tot