Cum au ajuns cuvintele unui condamnat la moarte cel mai cunoscut slogan din istorie: „Just do it”?

16.04.2024
Cum au ajuns cuvintele unui condamnat la moarte cel mai cunoscut slogan din istorie: „Just do it”?

Unul dintre cele mai cunoscute sloganuri din toate timpurile este, cu siguranță, „Just do it!” („Doar, fă-o!” și aparține companiei americane Nike. Creierul din spatele acestui slogan a fost Dan Wieden, cofondatorul firmei de publicitate Wieden and Kennedy.

În anul 1988, Dan Wieden avea primul client al noii sale companii de publicitate: gigantul Nike. Aceștia i-au cerut americanului un slogan care să fie ușor de folosit și care să-i diferențieze de concurență. „Just do it” a fost alegerea lui Dan Wieden

Într-un interviu acordat publicației Design Indaba, Wieden a dezvăluit că propoziția a fost inspirată de ultimele cuvinte ale unui deținut condamnat la moarte care avea de înfruntat o executare și a spus: „You know, let’s do it”, „Știi, hai să o facem”.

„Nu mi-a plăcut chestia cu ‘Știi, hai să o facem’, așa că am schimbat un pic”, avea să povestească Dan Wieden, care a murit în 2022 la vârsta de 77 de ani.

În ciuda originii înspăimântătoare, sloganul a ajutat la lansarea firmei de publicitate Wieden și Kennedy către succesul global. În plus, compania Nike a avut numai de câștigat datorită acestui slogan ușore de reținut. De ani buni compania americană înregistrează cifre incredibile, astfel că profitul net a ajuns în 2020 la 2,54 miliarde de dolari la nivel mondial.

De unde provine numele companiei Nike?

Inițial, compania a apărut pe piață ca Blue Ribbon Sports și a fost fondată de către Bill Bowerman și Phil Knight. În anul 1978, Blue Ribbon Sports a devenit Nike.  Numele de Nike are legătură cu Grecia Antică. Numele de Nike provine din greacă Νίκη, pronunțat [nǐ ː kɛ ː] și face referire la zeița greacă a victoriei.

Spre deosebire de alte zeități, Nike este mereu portretizată în ipostaze victorioase. De multe ori, aceasta gravează victoria pe un scut și apare adesea în picturi în care plutește cu aripile larg deschise deasupra învingătorului dintr-o competiție. Nike este o asemănare a Atenei și este, în general, dacă vreți, o Atena cu aripi.

Se pare că, inițial, compania trebuia să poarte numele „Dimension 6”, dar fondatorii au rămas până la urmă la varianta Nike întrucât numele era mai scurt. Primul sportiv care a semnat cu compania Nike un contract de promovare a fost un român: tenismenul Ilie Năstase. Se întâmpla în anul 1972.

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
De ce „Du-te-n p**da mă-tii” este una dintre cele mai utilizate înjurături românești? Care este substratul cuvintelor?
De ce „Du-te-n p**da mă-tii” este una dintre cele mai utilizate înjurături românești? Care este substratul cuvintelor?
De sute de ani, străbunii, bunicii și acum noi… practicăm înjurătura. De obicei, înjurătura este utilizată în cadrul unui conflict direct. În urmă cu sute de ani, înjurăturile aveau un... citește tot
Cum digitalul rescrie modul în care gălățenii se relaxează
Cum digitalul rescrie modul în care gălățenii se relaxează
În ultimii ani, tehnologia a schimbat complet felul în care locuitorii din Galați aleg să-și petreacă timpul liber. Divertismentul online, socializarea prin rețele digitale și aplicațiile de... citește tot
De ce nu se știe unde este mormântul Cleopatrei?
De ce nu se știe unde este mormântul Cleopatrei?
Considerată o personalitate strălucitoare și atrăgătoare a lumii antice, Cleopatra a fost și una dintre cele mai faimoase figuri ale acelor vremuri. Considerată una dintre cele mai frumoase... citește tot