Cum a fost împărțit timpul între „înainte de Hristos“ şi „după Hristos“?

14.03.2023
Cum a fost împărțit timpul între „înainte de Hristos“ şi „după Hristos“?

Timpul este o noțiune inventată de oameni pentru a-și putea organiza activitățile zilnice. De-a lungul vremii, oamenii au folosit calendarul iulian, iar ulterior și calendarul gregorian. Cu toate acestea, indiferent de calendarul folosit, cea mai mare parte a omenirii a considerat anul nașterii lui Iisus Hristos ca fiind anul 1. Drept urmare, istoria a fost împărțită între „înainte de Hristos“ şi „după Hristos“. Dar cine a hotărât acest lucru?

Cine a hotărât ca istoria să fie împărțită între „înainte de Hristos“ şi „după Hristos“?

Dionisie cel Smerit (Exiguul) este cel care a propus ca anii să fie numărați începând cu Nașterea lui Iisus Hristos. Acest sistem de contabilizare a timpului este valabil atât pentru calendarul iulian, cât și pentru cel gregorian. Dionisie cel Smerit se presupune că a trăit între anii 470 și 545, la Roma.

Potrivit istoricilor, acesta a fost un teolog iscusit în textele Sfintei Scripturi. Inteligența sa nu a fost trecută cu vederea și o bună perioadă de timp a servit în cancelaria papală, unde de altfel a și propus cronologia creștină.

Aici, în cadrul unei bogate opere teologice, a fost iniţiatorul şi coordonatorul unui proiect care s-a întins în toată lumea şi a pătruns în multe din ungherele vieţii noastre până astăzi: cronologia creştină, a povestit părintele Eugen Tănăsescu, potrivit adevarul.ro.

Până la această propunere anii erau numărați începând cu întemeierea Romei, cetatea eternă. Dionisie cel Smerit a considerat că timpul ar trebui să fie măsurat începând cu anul Nașterii lui Iisus Hristos. Drept urmare, au fost făcute mai multe analize și s-a ajuns la concluzia că Mântuitorul a venit pe lume în anul 753 sau 754 de la întemeierea Romei.

În felul acesta, noua cronologie scotea în evidență importanța creștinismului chiar și în rândul necredincioșilor. Astfel, anii au fost calculați crescător, începând cu anul 1 de la Nașterea fiului lui Dumnezeu încoace, fiind considerată perioada de după Hristos, în timp ce vremea de înainte de Hristos este calculată descrescător, pe măsură ce te apropii de venirea pe lume a Mântuitorului.

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât, în anul 2008, canonizarea Sfântului Cuvios Dionisie Exiguul, cu data de prăznuire la 1 septembrie. În calendarul catolic, acesta este celebrat în data de 4 octombrie.

Foto: Pexels.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Operațiunile de salarizare, optimizate cu o soluție digitală
Procesele de payroll trebuie realizate pe baza unui flux rapid în orice companie, pentru o gestionare cât mai eficientă a resursei umane și a timpului. Un program salarii, care este denumit și... citește tot
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
De unde vine expresia: „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”?
Puțini știu adevărata poveste din spatele expresiei „Țiganul e țigan și-n ziua de Paști”, folosită adesea cu dispreț. Dar dacă ne întoarcem în timp, în perioada sclaviei romilor,... citește tot
De ce Ucraina n-a vrut ca România să intre în NATO? Cum s-au opus vecinii de la nord?
De ce Ucraina n-a vrut ca România să intre în NATO? Cum s-au opus vecinii de la nord?
Pe data de 29 martie 2004, România a aderat în mod oficial la NATO alături de Bulgaria, Estonia, Lituania, Slovacia și Slovenia. Aceasta era una dintre cele mai importante reușite pe plan extern... citește tot