Ce înseamnă anvelope ranforsate? Avantaje și dezavantaje

11.09.2021
Ce înseamnă anvelope ranforsate? Avantaje și dezavantaje

Anvelopele reprezintă o componentă esențială în angrenajul unei mașini. Fie că sunt anvelope standard, fie că sunt anvelope ranforsate, acestea au darul să asigure confortul și siguranța în timpul călătoriilor, indiferent de suprafața de rulare. 

Poate ai auzit vreodată termenul de „anvelope ranforsate”. Spre deosebire de cauciucurile clasice, care sunt proiectate pentru întrebuințarea zilnică, acest tip de pneuri este dedicat unor nevoi specifice.

Astfel, anvelopele ranforsate sunt adaptate unor sarcini și presiuni mai mari comparativ cu cele ale cauciucurilor standard.

Mai exact, au fost concepute ca să reziste greutăților mai mari a autovehiculelor, precum și a unei presiuni de încărcare mai mare a acestora, dacă vorbim despre „utilitare”.

Ce sunt anvelopele ranforsate?

Fiecare dimensiune de anvelopă are un indice de sarcină specificat. Această valoare este strict definită de organizațiile tehnice care adună producători de anvelope precum ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organization).

Cauciucurile ranforsate se comportă similar cu cele obișnuite, însă sunt realizate dintr-un material mai rigid tocmai pentru a putea suporta sarcini mai mari.

Totodată, acest tip de cauciucuri necesită și o presiune mult mai mare, ceea ce le recomandă pentru mașinile de mare tonaj cu o capacitate de încărcare mai mare.

Astfel, anvelopele ranforsate sunt destinate camionetelor și camioanelor de mic tonaj, însă se potrivesc și la anumite mașini de familie și rulote. De asemenea, pot fi folosite și la transportere, microbuze, vehicule 4×4, etc.

Pentru a putea fi diferențiate de celelelate anvelope, cauciucurile ranforsate sunt marcate cu indicele REINF, REINFORCED, XL, EXTRA LOAD, XLD, RFD sau RF. Marcajul este plasat pe flancul anvelopei.

Cel mai popular marcaj este, însă, XL, care tinde să devină standard pentru cea mai mare parte a producătorilor de anvelope.

Anvelope ranforsate vs. anvelope standard

Principala diferență dintre o anvelopă ranforsată și una standard este aceea că prima îndeplinește cerințele standard pentru dimensiune. Totodată, oferă posibilitatea folosirii unei presiuni mai mari a anvelopelor, ceea ce înseamnă că poate suporta o sarcină sporită.

Din exterior, anvelopele ranforsate sunt identice cu cele standard, diferențele fiind insesizabile. Indicele de sarcină al anvelopei ranforsate este mărit prin modificarea părții de sub banda de rulare.

O astfel de modificare poate determina utilizarea unor materiale cu rezistență mai mare, consolidarea elementelor principale ale cauciucului și utilizarea elementelor suplimentare pentru o durabilitate mai mare.

Anvelopele XL au o sarcină mai mare deoarece designul lor face posibilă menținerea unei presiuni mai mari în interiorul pneului.

Sarcina maximă admisă pe o roată este întotdeauna legată de presiune. Dacă autovehiculul este certificat pentru utilizarea cu anvelope ranforsate, în manualul de utilizare se vor regăsi informații referitoare la presiunea recomandată de producător.

Anvelope ranforsate: avantaje și dezavantaje

Avantaje:

1. Rezistă mai mult timp – cauciucurile ranforsate pot parcurge o distanță mai mare fără să se deterioreze la interior, chiar și când sunt folosite intens;

2. Ranforsarea anvelopei îmbunătățește rezistența la deteriorarea mecanică ce poate rezulta, de exemplu, din lovirea unei borduri;

3. Au o tracțiune și o aderență mai buna – rigiditatea mai mare a materialului din care este realizată anvelopa XL asigură stabilitate, o transmitere mai eficientă a puterii către suprafața de rulare și o manevrabilitate mai bună, mai ales în viraje;

4. Asigură o rezistență mai mare la sarcini și forțe suplimentare precum accelerarea sau frânarea.

Dezavantaje:

1. Sunt mai zgomotoase decât anvelopele standard din cauza rigidității materialului din care sunt realizate;

2. Ranforsarea anvelopelor determină creșterea greutății anvelopei, ceea ce determină un consum mai mare de combustibil;

3. Denivelările și gropile din asfalt vor fi resimțite mai accentuat comparativ cu pneurile standard.

Foto: Pexels.com și Unsplash.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Ce obsesie perversă și bolnavă avea Elena Ceaușescu? Îi plăcea să se uite la…
Ce obsesie perversă și bolnavă avea Elena Ceaușescu? Îi plăcea să se uite la…
Toată lumea a auzit de Elena Ceaușescu și răutatea de care dădea dovadă. Elena Ceaușescu a fost timp de zeci de ani, una dintre cele mai importante și mai influente femei din România... citește tot
Care este singura insulă din lume unde locuiesc numai oile? Oamenii vin rar acolo, întrucât accesul este dificil!
Care este singura insulă din lume unde locuiesc numai oile? Oamenii vin rar acolo, întrucât accesul este dificil!
Lítla Dímun este cea mai mică dintre cele 18 insule ale arhipelagului Feroe. Aici trăiesc doar câțiva ciobani și sute de oi, într-o armonie perfectă. Accesul turiștilor este extrem de... citește tot
De ce Europa nu poate fi considerat un continent?
De ce Europa nu poate fi considerat un continent?
Prima regiune a lumii care a fost colonizată este Europa. Cea mai timpurie prezență umană în Europa datează de acum aproximativ 1,8 milioane de ani, iar continentul are o istorie lungă de... citește tot