Care a fost cel mai grav accident feroviar din istoria României? Cum au murit peste 1.000 de oameni?

27.02.2019
Care a fost cel mai grav accident feroviar din istoria României? Cum au murit peste 1.000 de oameni?

Cea mai mare catastrofă din istoria Căilor Ferate Române și una dintre cele mai mari din lume a avut loc în anul 1917, în timpul Primului Război Mondial. Este vorba despre „Catastrofa de la Ciurea”, un accident feroviar în care și-au pierdut viața mai mult de 1.000 de oameni. Nici până astăzi nu se cunosc cauzele accidentului.

Cel mai grav accident feroviar din România

Trenul implicat în tragedie era format din 26 de vagoane şi era încărcat până la refuz cu soldaţi şi cu refugiaţi din teritoriile ocupate de armatele generalului August von Mackensen. Trenul părăsise orașul Galați și se deplasa spre Iași. În gara Bârnova, frânele trenului au fost verificate și totul părea a fi în regulă.

Porțiunea de cale ferată dintre Bârnova și Ciurea prezintă o pantă destul de abruptă. În timpul coborârii pantei mecanicii primei locomotive au încercat să frâneze pentru a reduce viteza însă frânele de contrapresiune ale vagoanelor nu au funcționat. 23 din cele 26 de vagoane erau echipate cu frână de mână manuală, dar controlorii nu au putut ajunge la ele din pricina supraîncărcării trenului.

Din pricina vitezei mari, garnitura aflată pe linia 2 nu a putut să evite coliziunea cu vagoanele cu păcură care staționau pe linia 1. Cel puțin unul dintre vagoane s-a ciocnit de cisternele de combustibil declanșând o explozie și un incendiu enorm.

Cine a fost acarul Păun, omul găsit țap ispășitor?

Peste 1.000 de oameni au murit

Peste 1.000 de oameni și-au pierdut viața în urma deflagrației. Foarte puține victime au fost identificate și toate au fost aruncate într-o groapă comună din apropierea gării Ciurea.

Nicio anchetă oficială asupra evenimentelor din gara Ciurea nu a fost realizată astfel încât cauzele exacte ale acestui accident feroviar nu sunt elucidate. Se presupune că unul dintre pasagerii din primele două sau trei vagoane a închis robinetul de aer comprimat din greșeală și aerul nu s-a putut propaga către frânele celorlalte vagoane, astfel că trenul a rămas fără posibilitatea de a se opri.

Accidentul a rămas cunoscut în istorie sub denumirea „Catastrofa de la Ciurea”.

Care a fost cea mai mare coincidență din istorie?

Imagini de la fața locului

Foto: radioiasi.ro

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum au fost inventate jucăriile LEGO de un tâmplar care a rămas fără clienți. Ce înseamnă „Lego” în limba daneză?
Cum au fost inventate jucăriile LEGO de un tâmplar care a rămas fără clienți. Ce înseamnă „Lego” în limba daneză?
Puține jucării au reușit să marcheze copilăria atâtor generații precum piesele colorate de LEGO. Fie că vorbim despre castele, mașini, nave spațiale sau orașe întregi, micile cărămizi... citește tot
„Fără arme, fără ură, fără violență”: jaful secolului al XX-lea, comis ca o operă de artă. Atacatorul a fugit în timpul procesului și nu a fost prins niciodată
„Fără arme, fără ură, fără violență”: jaful secolului al XX-lea, comis ca o operă de artă. Atacatorul a fugit în timpul procesului ...
Un francez a rămas în istorie ca înfăptuind jaful perfect. Acesta a jefuit o bancă folosind canalizarea din suburbiile orașului Nisa. A fost prins. La proces, a sărit pe fereastra... citește tot
Hilar! Cum a murit Albert Camus într-un accident rutier cu biletul de tren nefolosit în buzunar?
Hilar! Cum a murit Albert Camus într-un accident rutier cu biletul de tren nefolosit în buzunar?
A scris că viața nu are sens — apoi a câștigat Premiul Nobel și a murit trei ani mai târziu, cu un bilet de tren nefolosit în buzunar. Pe 4 ianuarie 1960, scriitorul Albert Camus se afla în... citește tot