Un fleac, i-am ciuruit! Cea mai mare pierdere înregistrată de aviația SUA într-o singură misiune a avut loc la… Ploiești

10.01.2022
Un fleac, i-am ciuruit! Cea mai mare pierdere înregistrată de aviația SUA într-o singură misiune a avut loc la… Ploiești

Au existat timpuri în care armata română era dotată, bravă și avea o mare putere de ripostă. Un episod memorabil a avut loc în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial atunci când, la Ploiești, aviația Statelor Unite ale Americii a înregistrat cea mai mare pierdere într-o singură misiune. Totuși, cum de s-au apărat românii atât de bine?

Multă vreme s-a vorbit despre curajul soldatului român care este „de netrecut”. Pe data de 1 august 1943, cu doi ani înainte de finele războilui mondial, când România lupta alături de nemți, americanii au bombardat, fără succes, rafinăriile din Ploiești. Ulterior, urbea din apropierea Bucureștiului a devenit cunoscută printre aviatorii americani ca „cimitirul bombardierelor”.

„Vom distruge această țintă”

Operațiunea a fost intitulată „Tidal Wave”, în traducere liberă „Valul ucigaș”. La conducerea ei colonelul John R. Kane, ziș și „Ucigașul”. „Vom distruge această țintă sau vom muri încercând”, avea să-și îmbărbăteze americanul soldații.

178 de bombardiere grele B-24 Liberator au pornit pe 1 august de la Benghazi, Libia și au atacat rafinăriile din jurul Ploieștiului, de la altitudine joasă. Motivul? Nemții să nu mai poată aproviziona tancurile și avioanele cu combustibil de la rafinării.

LEAD Technologies Inc. V1.01

În ciuda faptului că Ploieștiul nu mai fusese niciodată bombardat, acesta avea un bine pus la punct sistem defensiv. Pe lângă tradiționalele baterii antiaeriene, sistemul avea instalații militare de ceață artificială. Astfel, rafinăriile au fost învăluite într-un fum opac care au pus mari probleme americanilor. În plus, fumul de camuflaj făcea aproape imposibilă respirația, mai ales pentru cei care nu erau antrenați, așa cum era cazul americanilor.

„Avioanele zburau atât de aproape de pământ, între 50 și 100 de metri, încât explozia propriilor bombe le provoca pagube”, și-a amintit maiorul Robert Sternfels după ani buni pentru natgeo.ro.

O sută de avioane de vânătoare, printre care IAR-80, construite în România, și Messerschmitt Bf 109, germane s-au apărat la rândul lor de invazia americană.

Rezultatul a 50 de minute de bombardamente? 1.800 de bombe au fost lansate și peste 200 de români și nemți au pierit. De cealaltă parte, americanii au pierdut 53 de avioane în fața rezistenței anti-aerienei române și germane, 440 de soldați au fost uciși în luptă și alți 220 capturați.

Obiectivul a fost complet ratat, întrucât la Ploiești nu s-a înregistrat „nici o reducere a producției de petrol”. Orașul Ploiești este și azi pentru aviatorii americani… „cimitirul bombardierelor”.

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Guess genți de mână – alege cel mai bun model mini
Guess genți de mână – alege cel mai bun model mini
Gențile mini au devenit alegerea ideală pentru cei care apreciază funcționalitatea și eleganța într-un pachet compact. Indiferent dacă preferi un stil minimalist sau unul plin de detalii... citește tot
Cum a dus Carol al II-lea România la primul Campionat Mondial? El a făcut lotul, mai ceva ca Gigi Becali! Doar patru echipe din Europa au fost prezente!
Cum a dus Carol al II-lea România la primul Campionat Mondial? El a făcut lotul, mai ceva ca Gigi Becali! Doar patru echipe din Europa au fost ...
În anul 1930, în Uruguay, avea loc primul Campionat Mondial de fotbal din istorie. Turneul final trebuia să aibă la start 16 națiuni, dar Japonia, Siam și Egipt s-au retras. Au rămas 13... citește tot
Fabuloasa istorie a autobuzului care făcea curse regulate din Marea Britanie în India. Cât dura un drum?
Fabuloasa istorie a autobuzului care făcea curse regulate din Marea Britanie în India. Cât dura un drum?
Într-o epocă domnitată de rapiditate și de curse aeriene regulate, pare greu de crezut că acum mai puțin de 100 de ani exista un autobuz care făcea curse regulate între Londra și Calcutta,... citește tot