De ce în Marea Britanie se conduce doar pe partea stângă?

claudiu 09/03/2018 Ca să știm

Unul dintre lucrurile specifice britanicilor este faptul că în Regatul Unit al Marii Britanii automobilele au volanul pe partea dreaptă și circulația se desfășoară pe partea stângă. De ce englezii conduc pe partea stângă? În ce alte țări din lume traficul este „pe dos”? Cum s-a ajuns aici? La aceste întrebări shtiu.ro va răspunde în următoarele rânduri:

Nu există o explicație autentică pentru care englezii circulă pe partea stângă. Însă, un lucru e cert: majoritatea țărilor din lume unde mașinile au volanul pe dreapta au fost sau încă mai sunt colonii englezești (exemplu: India, Australia, Africa de Sud). Și în Japonia și Thailanda traficul e pe stânga, deși aceste țări nu au fost niciodată sub ocupație britanică.

E adevărat că Regina Marii Britanii conduce fără permis?

În urmă cu sute de ani, mai toți europenii circulau pe partea stângă. Istoricii amintesc faptul că în Franța aristocrații mergeau pe partea stângă, în timp ce oamenii de rând pe partea dreapta, astfel încât să se poată face diferența între categoriile sociale.

Cavalerii au avut și ei un rol foarte important, întrucât în celebrele dueluri circulau cu caii pe partea stângă. Motivul? Majoritatea erau dreptaci și astfel puteau ține sulița sau sabia mai bine în timpul duelului.

Duel cavaleri
Duel între cavaleri

Apoi, Napoleon a avut și el un rol important în bulversarea traficului, întrucât a schimbat lucrurile radical. În anul 1812, Bonaparte a dat ordin ca fiecare provincie cucerită să își schimbe direcția traficului asemeni celui din Hexagon și să circule doar pe partea dreaptă.

Anii au trecut și tendința printre națiunile europene a fost să se adapteze la traficul pe partea dreapta. Dacă nu o făcuseră deja. Cu câteva excepții, Anglia fiind cea mai semnificativă dintre acestea.

Au voie să reacționeze soldații din Garda Regală în timpul serviciului?

Britanicii au fost printre puținii care au rămas conservatori traficului pe partea stângă, lucru care s-a preluat și în coloniile din întreaga lume. Nici Malta sau Cipru nu au făcut trecerea la traficul pe dreapta. În Polonia și Italia s-a circulat pe partea stângă până în anul 1922, în Spania până în 1924, în Portugalia până în 1928, în Ungaria până în 1941, iar în Suedia până în anul 1967.

Cum a ajuns Japonia să circule pe partea stângă?

Deși nu a fost niciodată colonie britanică, în Japonia se circulă tot pe stânga și automobilele au volan pe dreapta. În anul 1872, guvernul nipon a făcut o licitație la care au participat Marea Britanie, Franța și Statele Unite pentru a construi o rețea de străzi. Marea Britanie a câștigat licitația cu pricina și, evident, britanicii au construit drumurile ca la ei acasă.

Câți oameni circulă pe partea dreaptă?

În prezent, conform statisticilor, circa 66% din populaţia mondială conduce pe partea dreaptă şi restul de 34% pe stânga. La nivel mondial există 55 de state recunoscute de ONU unde șoferii merg pe partea stângă, iar 4 sunt din Europa: Marea Britanie, Cipru, Irlanda, Malta.

Foto: pexels.com

GDPR

shtiu.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord Alte optiuni
Cookie-urile de statistică îi ajută pe proprietarii unui site să înţeleagă modul în care vizitatorii interacţionează cu site-urile prin colectarea şi raportarea informaţiilor în mod anonim.
Cookie-urile de marketing sunt utilizate pentru a-i urmări pe utilizatori de la un site la altul. Intenţia este de a afişa anunţuri relevante şi antrenante pentru utilizatorii individuali, aşadar ele sunt foarte valoroase pentru agenţiile de puiblicitate şi părţile terţe care se ocupă de publicitate.
Obligatoriu - nu poate fi deselectat. Cookie-urile necesare ajută la a face un site utilizabil prin activarea funcţiilor de bază, precum navigarea în pagină şi accesul la zonele securizate de pe site. Site-ul nu poate funcţiona corespunzător fără aceste cookie-uri.