Care este diferența dintre reședință și domiciliu? Ce spune legea?

Florea Sorin
19.11.2020
Care este diferența dintre reședință și domiciliu? Ce spune legea?

Diferența dintre reședință și domiciliu poate fi doar una de natură lingvistică, însă trebuie să avem grijă fiindcă la eliberarea unor acte juridice cei doi termeni pot însemna lucruri complete diferite. De aceea, este indicat ca oamenii să facă distincția între cele două cuvinte.

Care este diferența dintre reședință și domiciliu?

Potrivit Codului Civil din România, domiciliu este locuința principală și adresa înscrisă pe actul de identitate. Domiciliu este foarte important, fiindcă prin declararea lui o persoană își poate exercita drepturile și libertățile cetățenești.

Potrivit legislației în vigoare, reședința este locuința secundară. Conform articolului 88 din Codul Civil, adresa secundară este necesară pentru persoanele care stau în chirie în alt oraș. Cel mai bun exemplu sunt studenții, care au cursurile în alte orașe și au nevoie de viză de flotant. Așadar, „reședința este acolo unde persoana fizică declară că are locuința secundară, alta decât cea de domiciliu”.

Ce spune legea?

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului numărul 97 din 2005 (actualizată în ianuarie 2017) ajută la diferențierea celor doi termeni:

De ce este nevoie de viza de flotant?

O persoană care are o reședință și stă acolo are nevoie de viză de flotant, pentru a-și putea exercita anumite drepturi și libertăți. De exemplu, dacă sunt alegeri locale o persoană care are reședința în București nu poate vota pentru acel primar, ci el trebuie să meargă în localitatea unde are locuința de domiciliu și să voteze candidatul de acolo. Acest lucru este diferit doar la alegerile prezidențiale, când se poate vota la circumscripția unde este arondată persoana respectivă sau la orice altă secție de vot.

Potrivit legii în vigoare, dacă o persoană locuiește mai mult de 15 zile la o adresă diferită față de cea de domiciliu, poate începe procedurile pentru a obține viză de flotant. Articolul 31, punctul 2 din OUG 97/2005 spune că „stabilirea reședinței se acordă pentru perioada solicitată, care nu poate fi mai mare de un an, și are valabilitate pe timpul cât persoana locuiește în mod efectiv la adresa declarată ca reședință. La expirarea acestui termen, persoana poate solicita înscrierea unei noi mențiuni privind stabilirea reședinței”.

Foto: Pexels.com

Tags:
loading...
Inchide