Șase români au deturnat un avion TAROM pentru a evada din comunism. Le-a ieșit planul?

de: Claudiu Petrișor
17 09. 2019
tarom
Avionul IL-14 al companiei TAROM

Mii de români au încercat, în perioada comunistă, să evadeze din țara lor pentru a începe o nouă viață în Occident. Unii au reușit, alții nu. Una dintre cele mai captivante povești este cea a românilor care au deturnat un avion în anul 1971 pentru a-și vedea visul cu ochii.

10 luni au plănuit deturnarea avionului

Adalbert Moka, Robert Vamos, Alexandru Miheller, Ianos Weizer şi fraţii Ioan şi Iosif Papp sunt cei șase români care au plănuit timp de 10 luni deturnarea unui avion în cele mai mici detalii. Apoi, înarmați cu două puşti de vânătoare cu ţevile retezate, un pistol şi două pumnale au trecut la fapte.

De ce avioanele au geamuri rotunde?

Cei șase au ales o cursă care urma să plece de la Oradea la Viena. Se întâmpla pe data de 27 mai 1971. Inițial, aceștia voiau să se urce în avion, dar nu au găsit bilete. Planul bărbaților coordonați de Moka s-a schimbat și s-au gândit ca după ce toți pasagerii se vor fi urcat la bord, să meargă cu o mașină pe pistă, aproape de avion și să-l deturneze. Zis și făcut. Odată ajunși lângă aeronavă, bărbații au tras câteva focuri în aer, iar oamenii au început să strige speriaţi: „Teroriştii! Teroriştii!“. „Noi, cei care aveam armele de vânătoar,e am tras în aer. Nu mișcați! Mâinile sus!”, a povestit Adalbert Moka pentru digi24.ro.

Paznicul din apropierea avionului a fost dezarmat și piloții au fost siliți să urce în carlingă. De fapt, doar co-pilotul și telegrafistul, întrucât pilotul reușise să fugă la turnul de control. Avionul IL-14 a reușit să decoleze, în ciuda rafalelor de gloanţe abătute asupra roţilor avionului. Pilotul a încercat să aterizeze la Arad, dar cei șase nu i-au permis copilotului devenit pilot astfel de tertipuri.

De ce avioanele comerciale nu au parașute pentru pasageri?

După două ore, avionul TAROM cu 40 de oameni la bord a ajuns la Viena. Acolo, Adalbert Moka, liderul celor șase a fost condamnat la 30 de luni de închisoare pentru deturnarea avionului. Ceilalţi fugari au primit pedepse, dar mai mici. După ce au scăpat de închisoare, bărbații s-au angajat pe unde au putut, ca muncitori, şi a început să le meargă foarte bine, scrie adevarul.ro.

Dorul de soția lui, l-a făcut pe Adalbert Moka să clacheze. În anul 1975, acesta a încercat să ajungă în România pentru a o lua pe soția sa. În Iugoslavia, Moka a fost prins de grăniceri şi trimis în România. Judecat în țara natală, Moka a primit 23 de ani de închisoare, pedeapsă ce i s-a înjumătățit printr-un decret dat în 1988 de Ceaușescu.

În urma procesului, pilotul secund Cornel Vasile şi telegrafistul Mihai Ionescu, cei care au pilotat avionul până la Viena, s-au ales cu câte trei ani de închisoare pentru că nu au zăvorât uşile la aeronavă. Ofițerul de securitate prezent în avion care nu i-a putut opri pe fugari a primit opt ani de închisoare.

Adalbert Moka