Cum au vrut francezii să construiască un Paris fals în Primul Război Mondial?

de: Ana-Maria
22 07. 2022
Paris
Paris

În timpul Primului Război Mondial, autoritățile franceze au decis să construiască un Paris fals în afara orașului pentru a păcăli bombardierele germane. Astfel, acestea din urmă aruncau bombele numai acolo unde observau clădiri sau construcții mărețe.

În anul 1917, Parisul era în stare de alertă maximă, periculos de aproape de linia frontului, în timp ce Primul Război Mondial cuprindea în întregime Europa. Germanii deveniseră din ce în ce mai agresivi, trimițând zeppeline silențioase și invizibile și avioane de mare capacitate pe tot continentul pentru a bombarda orașele civile ale inamicilor lor, în special în timpul nopții. Iar francezii păreau să nu mai găsească soluții la atacurile nemțești.

Parizienii erau extrem de îngrijorați și priveau cum vecinul lor de la nord se confrunta cu un asalt constant. Se pare că legăturile de familie nu au fost suficiente pentru a-l împiedica pe Kaiserul Wilhelm al II-lea al Germaniei să-l bombardeze pe vărul său primar, regele George al V-lea al Angliei.

Ei au rezistat la rândul lor atacurilor, pregătindu-se pentru raiduri prin stivuirea de saci de nisip sau prin lipirea cu bandă adezivă a ferestrelor micilor magazine, creând adesea modele care sunt adevărate opere de artă.

Paris fals în Primul Război Mondial

Parizienii au înfruntat pericolele cu curaj, astfel că atunci când bombardierele au fost reperate pentru prima dată și civilii au fost îndemnați să se adăpostească, nu să se disperseze. Dar, în ciuda acestor acte de eroism, bombele și amenințările de intensificare a atacurilor erau îngrijorătoare. Ce au făcut autoritățile pentru a proteja Parisul?

La începutul anului 1917, a fost lansată o idee nebunească. De ce să nu se construiască o replică a Parisului chiar în afara orașului și să se păcălească bombardierele germane să își arunce încărcăturile distructive acolo unde doar momelile din lemn și țesături ar putea fi afectate.

La acea vreme, bombardamentul aerian era o chestiune imprecisă și improvizată. Era înainte ca avioanele să fie echipate cu radar, astfel că piloții trebuiau să zboare doar cu ajutorul ochilor. Când reperau ceea ce credeau a fi ținta lor, bombele erau aruncate una câte una și aruncate asupra populației neștiutoare de dedesubt.

Având în vedere posibilitatea ridicată de eroare umană în acest aranjament, Fernand Jacopozzi, un inginer italian care a ajutat la arhitectura marelui plan de a duplica Parisul, s-a gândit că ar fi ușor să deturneze aceste bombardiere germane cu o înșelăciune vizuală vicleană. Oficialii orașului au fost rapid de acord și planul putea fi implementat.

Cum arăta orașul fals?

În cele din urmă, planul prevedea construirea a trei cartiere „false” separate, chiar în afara orașului. Primul ar urma să se afle la nord-est de oraș și să reproducă un nod de trenuri. Al doilea s-ar afla la 18 km la nord-vest de oraș, pe o curbă a râului Sena similară cu cea care traversează Parisul, și ar fi o reproducere a centrului orașului, cu monumente emblematice. Al treilea s-ar afla direct la est și ar fi o falsă zonă industrială cu fabrici și alte indicii ale producției din timpul războiului.

Sena Paris

 

O hartă întocmită la vremea respectivă indică cartierele pariziene originale care urmau să fie copiate și unde ar fi fost amplasate elementele lor fictive, la periferia orașului, suficient de aproape pentru a-i convinge pe atentatori că sunt autentice, dar suficient de departe pentru a proteja orașul.

Urma să fie o întreprindere monumentală care nu numai că ar fi încercat să reproducă unul dintre cele mai mari și mai cunoscute orașe din lume, dar ar fi încercat să recreeze realizări uimitoare precum Gare du Nord, Arcul de Triumf și Champs-Élysées.

Paris – Gara de Nord

 

Cele mai multe dintre structuri urmau să fie realizate din plastic, lemn și pânză, reproduceri convingătoare din aer, nu atât de mult de la sol. Dar străzile au fost amenajate cu minuțiozitate, inclusiv cu lămpi de iluminat public, artiștii au fost chemați să picteze cartierele false, adăugând un strat de vopsea translucidă pe acoperișuri în locul luminatoarelor de sticlă murdare, iar trenul de lemn s-a deplasat pe o șină ca și cum ar fi fost real.

Dar cea mai importantă piesă din puzzle a fost iluminatul. Pe măsură ce germanii au început din ce în ce mai mult să își facă raidurile pe timp de noapte pentru a evita rachetele antiaeriene, luminile orașului erau cele mai importante puncte de orientare.

Ideea lui Jacopozzi a fost de a impune o pană de curent totală în orașul Paris pe timp de noapte, acoperind viața orașului cu un întuneric total. Utilizând lumini multicolore, Jacopozzi a reușit să recreeze efectul strălucirii blânde a luminilor care se întrezăresc în spatele unor draperii grele, iluminarea emisă de interiorul unui tren în mișcare și chiar fumul produs de cuptoarele în funcțiune.

Potrivit Daily Beast, un articol sugerează chiar că echipa de lumini testa eficiența muncii sale observând-o de la etajul al treilea al Turnului Eiffel pentru a se asigura că totul este perfect.

În 1918, înainte ca proiectul să poată fi finalizat, războiul s-a încheiat, iar guvernul a trecut rapid la desființarea proiectului secret și la suprimarea tuturor informațiilor referitoare la existența acestuia.

Foto: Depositphotos.com