De la 1 ianuarie 2026, șoferii vor plăti o nouă taxă de drum! Ce este TollRO?

de: Claudiu Petrișor
27 06. 2025
ti7r68

O nouă taxă de drum va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026. Aliniată la noile cerințe europene prevăzute de Directiva Eurovignette, schimbarea va avea un impact semnificativ asupra sectorului de transport, susțin specialiștii din piață. Prin noua taxă se urmărește corectarea inechităților actuale și stimularea utilizării vehiculelor mai puțin poluante.

Noua taxă de drum face parte din obiectivele asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acesta este un angajament european strategic, cu implicații directe asupra mediului, infrastructurii și economiei naționale. Pe principiul „poluatorul plătește”, TollRO va calcula taxa în funcție de kilometri parcurși și norma de poluare a vehiculului, contribuind astfel la reducerea emisiilor, la un transport rutier sustenabil și la finanțarea autostrăzilor. Practic, cu banii strânși, statele europene vor investi mai mult în autostrăzi.

„Sistemele de taxare pentru camioane au fost implementate cu succes de ani de zile în Europa. Austria și Germania au introdus acest sistem în 2005, urmate de Ungaria în 2013, cu actualizări semnificative în 2024. Tendința se extinde acum la nivel european, Danemarca anunțându-și aderarea anul trecut, cu implementare planificată pentru 2025, urmată în 2026 de Olanda și România. Principalul avantaj al acestor sisteme constă în stimularea adoptării camioanelor electrice sau cu emisii reduse, prin aplicarea unor tarife preferențiale pentru vehiculele mai puțin poluante”, a declarat pentru adevarul.ro Mihai Teodorescu, Managing Director, Eltra Logis.

Se dublează prețul Rovignietei

Calculele nu sunt deloc în avantajul conducătorilor auto sau a patronilor de firme de transport. Costul anual al taxei pentru un camion care circulă 100.000 km/an pe autostradă ar putea crește de la 1.210 euro la peste 7.000 euro – o majorare de peste 500%. În același timp, și pentru autoturisme se prevede o creștere a valorii rovinietei, de la 28 euro la aproximativ 50 euro.

Tranziția către un sistem de taxare mai modern, ecologic și diferențiat are potențialul de a stimula modernizarea parcului auto și reducerea emisiilor de CO₂ în transporturi, sunt de părere reprezentanții Eltra Logis.

Implementarea sistemului TollRO este estimată să genereze o creștere a costurilor de transport cuprinsă între 5 și 10%, cu potențial impact asupra întregului lanț de aprovizionare și, implicit, asupra prețurilor finale pentru consumatori.

Proiectul este susținut prin fonduri europene și este în valoare de peste 80 de milioane de euro. CNAIR a semnat deja contractul cu firmele care vor dezvolta și implementa sistemul.